Jak dobře funguje vaše firma a na co byste se měli zaměřit? Na to vám mohou snadno odpovědět data, musíte ale s nimi umět pracovat a vytěžit je. Jakou roli v průmyslu hrají, o tom se ve Forbes BrandVoice podcastu bavili Michal Fichtner z Continentalu a expert na automatizaci a data Lukáš Zeman.
Před pár lety si Michal Fichtner dobrovolně přidal druhý „job“. Zdálo se mu, že je ve firmě spousta dat, která by se dala lépe využít. A tak je k sobě začal postupně skládat. „Začátek byl hodně těžký. Ale měl jsem vizi a věděl jsem, jak se k těm datům dostat,“ popisuje.
Jemu a jeho kolegům se podařilo projekt dotáhnout, ukázali ho vedení a to se ho chytlo. Dnes už Fichtner ve firmě vede projekt Digital Factory, který má být ukázkovým příkladem toho, jako se dají data v 21. století nejen sbírat, ale i využít.
„Tehdy jsme vytvořili nástroj na reportování šrotu. Každý se mohl na jedno tlačítko podívat, co se vyrobilo špatně, co se musí vyhodit a kolik to stojí. A to vše v porovnání k celkové výrobě a prodejům,“ popisuje. „Náš nástroj vám ukázal každý vyhozený šroubek, důvod, proč byl vyhozený, odkud a kdo ho vyhodil.“
Poslední tři roky se na sběru a zpracování dat v Continentalu v Brandýse nad Labem intenzivně pracuje. Jedním z výsledných produktů je takzvaný dataverse.
„Je to náš datový sklad, kam jsme z různých ostrovních řešení začali ta data transformovat. A v tom skladu jsme si je začali párovat k sobě a zpracovávat,“ říká.
Díky tomu byli schopni sestavit unikátní reporting pro kohokoli ve firmě, hlavně ale pro top management.
„Když přijdete do práce, nemusíte otevírat deset různých nástrojů, abyste viděl, co se včera stalo. Na jedné stránce vidíte vše od toho, jakou máte kvalitu ve výrobě, jak vám fungují stroje, jakou máte nemocnost, jak je to se šrotem a tak dále. A víte, na co byste se měl dnes zaměřit,“ dodává.
Práce s daty je sice velmi důležitá, řada firem si s tím ale občas neví rady. „Jedná se vlastně o přenos reálného světa do toho digitálního. Vytvoření digitálního dvojčete reality. A nad tímto souborem dat pak probíhají všechny výpočty a analýzy,“ popisuje Lukáš Zeman z Kindle Analytics, který se analýzou dat zabývá řadu let a působil například v Tescu či Rohlíku.
I když v hodnotu dat určitě věří, nelíbí se mu jejich časté označení za „firemní zlato“. „Je to velmi zavádějící marketingový pojem, který používají firmy, jež vám chtějí prodat nějaký software, a tvrdí, že tím se všechno vyřeší,“ říká.
Podle Zemana i Fichtnera je datová analýza komplexní obor, který potřebuje vizi a dobrý plán, jak ji uvést do reality.
„Ta data sama o sobě žádnou hodnotu nemají. Je třeba je zpracovat, vytěžit, udělat z nich reporty a manažerům vysvětlit, co se v těch reportech děje, aby podle nich začali konat. Kolegům z business intelligence vysvětluji, že náš produkt není report. Je to změna lidského myšlení,“ říká Zeman.
Jak má firma získávat svá data a co se s nimi dá dělat? Jakých chyb se vyvarovat a proč je často třeba změnit způsob myšlení? Poslechněte si podcast BrandVoice, kde se o správných i špatných přístupech baví dva experti s letitou zkušeností.