Rád jezdí na motorce, ovšem nejdobrodružnější jízdu zažívá Jan Pospíšil v rámci profese. Je obchodním ředitelem společnosti Datart, což v nynějších rozkolísaných časech přináší větší adrenalin než zdolávání horských serpentin.
Datart podle všeho byznysové zákruty zvládá obstojně – maloobchodní řetězec se spotřební elektronikou vykazuje hodně slušná čísla. „Auditované hospodářské výsledky za loňský rok ještě nejsou k dispozici, ale už teď víme, že jsme dosáhli meziročního nárůstu obratu a zvýšili tržní podíl. Přestože trh padal, nám se podařilo udržet růst,“ pochvaluje si Pospíšil, který je ve firmě zároveň členem strategického boardu.
K mání jsou také dílčí data za předvánoční a vánoční období. V něm se celkové tržby Datartu přehouply přes šest miliard korun a překonaly předloňská čísla. Potvrzují tak Pospíšilova slova o meziročním nárůstu. Jaké objemy peněz si pod ním rámcově představit?
Datart je jednoznačným tahounem skupiny HP Tronic, vedené coby rodinný byznys Danuší Hradilovou. Celkový obrat skupiny za rok 2021 přitom překonal hranici čtyřiadvaceti miliard korun, a vloni tedy vysoká suma nejspíš ještě povyrostla.
„Zásluhu na výsledcích minulého roku měl i fakt, že se zákazníci po covidovém období vrátili do prodejen. A nejvíc se na výsledcích podílela kategorie mobilních telefonů a příslušenství,“ doplňuje Pospíšil.
Co očekáváte v letošním roce?
U zákazníků bude pokračovat preference energeticky úsporných spotřebičů – takové chování dává v kontextu současné energetické situace samozřejmě smysl. Výrobci kladou na energetickou úspornost čím dál větší důraz, projevuje se to především u velkých domácích spotřebičů, kde je energetická a současně finanční úspora pro zákazníka výrazná.
Dalším aktuálním aspektem je větší míra využívání výrobků chytré domácnosti. V této kategorii půjde jak o měření a regulaci vytápění, tak o řízení spotřebičů ve smyslu využívání časů, kdy je levnější energie. V praxi to znamená, že si člověk například nastaví zapnutí pračky pro dobu nižší energetické sazby.
Třetí situací, která ovlivní trh, bude dohled nad slevovými akcemi prodejců ze strany České obchodní inspekce, jak to nakazuje novela zákona o ochraně spotřebitele. My se touto normou řídíme už od května 2022 a slevu odvozujeme od nejnižší ceny výrobku v posledních třiceti dnech, ale obecně bude tato novela průlomem na trhu.
Zprůhlední ho?
Vyčistí přístup jednotlivých prodejců směrem k férové komunikaci se zákazníky. U nich pak bude výrazně rezonovat cenová pobídka. Z našich dat vidíme, že klesá zájem například o sušičky prádla, ale jakmile na ně dáme slevu, prodávají se velmi dobře.
Budete z důvodu předpokládané zvýšené poptávky rozšiřovat portfolio nabídky?
V našem sortimentu rozšíříme kategorii energeticky úsporného a trendy osvětlení až na šest tisíc položek. Rozšíříme i nabídku elektro nářadí pro dílnu a zahradu, o niž je rostoucí zájem už nyní. Totéž očekáváme u již zmíněných výrobků chytré domácnosti, o zboží v herní kategorii a bude pokračovat rostoucí zájem o energeticky úsporné spotřebiče.
Kategorií, která je na vzestupu, je uchovávání jídla – vakuovací systémy potravin. Jejich využití je šetrné jak z pohledu ekologie, tak ve vztahu k peněžence zákazníků. Snaha o úsporu se projevuje také ve větším zájmu o malé pečicí trouby, takzvané pečenky.
Umíte předpovědět, jak obecný nárůst cen ovlivní nákupní chování?
Obecně dojde k propadu poptávky. Trh se zmenší zejména v počtu prodaných kusů, ale poroste průměrná prodejní cena. Zákazníci budou vyhledávat prodejní akce, budou ochotni na ně počkat. Více budou využívat odborné poradenství, možnost vyzkoušení výrobku, rozhodnutí o nákupu budou pečlivěji zvažovat.
Bude některého zboží nedostatek?
Covid a válka na Ukrajině ovlivňují dodavatelské řetězce. Covid v Asii má stále negativní dopady na výrobní kapacity, chybějí vybrané komponenty pro výrobu, občas můžou být problémy s dopravou. I když je teď situace víceméně stabilizovaná, musíme být připraveni na změnu, která může přijít ze dne na den.
Výrobcům rostou náklady, to způsobí nedostatek levnějšího zboží, protože pro výrobce je efektivnější výroba vyšších modelů. Chybějícím zbožím na trhu byl v poslední době zejména PlayStation 5, stav okolo jejích dodávek se ale koncem loňského roku zlepšil.
Lze říci, že se elektro trh mění a úspěšní zůstanou jen prodejci, poskytující zákazníkům nějakou přidanou hodnotu? A jak konkrétně by podle vás měla vypadat?
Klíčovou přidanou hodnotou jsou servis a odborné poradenství. Bez toho nejde zajistit dlouhodobé fungování vztahu mezi zákazníkem a prodejcem. Nakupující se budou koncentrovat na stabilní, důvěryhodné, dobře fungující a sloužící prodejce.
Přijde tedy zmenšení trhu?
Zejména z pohledu prodaných kusů. Dalším faktem je zdražení peněz v ekonomice, které znamená zdražení finančních produktů, jako jsou splátky a také snížení průchodnosti žádostí o ně. Inflace a energetická krize budou znamenat vysoký tlak na peněženky zákazníků a přeneseně tlak na trh s elektrem.
Někteří prodejci budou mít problémy, někteří budou muset s podnikáním tohoto druhu skončit. Vydrží ti se schopností zajistit širokou nabídku zboží, jeho spolehlivé dodání, předprodejní i poprodejní servis a služby, které zákazníci vyžadují.