O své práci mluví s takovou vášní, že přitahuje pozornost lidí doslova jako magnet. Dave Amantea, hlavní designér společnosti Automobili Pininfarina, je člověk, kterého se rozhodně vyplatí sledovat.

V rozhovoru říká, že práce pro italskou společnost Pininfarina, která má téměř pětadevadesátiletou historii, byla jeho snem. Firmu založil Battista „Pinin“ Farina, který se proslavil designem vozů Ferrari.

Po zakladateli je pojmenován i nový model elektrického sportovního automobilu Battista VIN 089. Jde o první vozidlo společnosti Automobili Pininfarina dostupné ve střední Evropě: značka má od července showroom v Čeladné na Frýdecko-Místecku.

Za designem vozu za 2,2 milionu eur (56 milionů korun) bez daně stojí právě Amantea. Auto se vyrábí v limitovaném počtu 150 kusů a prvního zákazníka našlo i v Česku. Jedním z vlastníků tohoto sběratelského kousku je mimo jiných legendární americký basketbalista Michael Jordan.

Jak vypadá proces vzniku samotného designu vozidla?

Na začátku designéři potřebují jasné zadání – například vytvořit nejrychlejší nebo nejkrásnější auto na světě. Abyste toho dosáhli, musíte hledat inspiraci. Obvykle se nápad dostaví, ale začíná se vždy s tužkou a papírem. První týdny jsou klíčové, protože právě tehdy se dostanete do svého „flow“.

Jak to myslíte?

Musíte snít jako děti. Kdybyste během tohoto procesu přemýšleli jako profesionální designér, vytvářeli byste věci, které jsou příliš zřejmé, a nebyly by nadčasové. Pokud navrhujete pro firmu, jako je Pininfarina, není to jednoduché. Je to výzva – pracovat na projektech, které jsou náročné a zároveň nádherné. Klíčové je najít rovnováhu mezi těmito dvěma prvky.

V mém týmu například používáme techniky inspirované hollywoodskými filmy. Je potřeba vytvořit prostředí, kde tým navrhne auto, které by se perfektně hodilo do filmu. Je to vize pro celý tým a to vyžaduje mnoho energie, protože musíte dobře vysvětlit, co přesně chcete.

Jaký je další krok po nákresech?

Z velkého množství nákresů vyberete ty, které obsahují něco zajímavého. Obvykle je rozdělím na dvě poloviny – jednu, která se mi líbí, a druhou, která mě nezaujala. To samozřejmě týmu neříkám. Snažím se, aby viděli stejnou vizi jako já a společně jsme došli k výsledku.

Poté následuje digitalizace. Existují skvělé softwarové nástroje, které šetří čas. Pamatuji si, jak jsme dříve museli vytvářet modely v životní velikosti, protože žádný software neexistoval. Dnes software zvládne osmdesát až pětaosmdesát procent práce designéra.

Co zbývá pro těch zbylých patnáct až dvacet procent?

V této fázi mohou nastat komplikace. Jde o hledání správných proporcí – co upravit, aby auto zákazníka zaujalo a působilo jedinečně. Jedním z mých úkolů je určit, na co se v designu zaměřit, aby vůz splnil všechna očekávání.

Pracujete pro společnost s téměř pětadevadesátiletou historií. Cítíte při práci velkou zodpovědnost, možná i tlak, když navrhujete vozy, které nesou jméno Pininfarina?

Tlak je velký. Mám ale štěstí, že reprezentuji celý tým. Vždy si vybírám lidi do týmu, kteří jsou lepší než já a umějí věci, které já sám neumím. Cítím při práci tlak? Rozhodně ano. Není to jen obyčejná práce, ale moje vysněná práce. Jsem Ital a pocházím z Turína, kde vyrůstala rodina Pininfarina. Cítím tedy závazek něco této rodině vrátit. Pro mě je to životní výzva.

Chci být součástí toho, aby společnost Pininfarina i nadále prosperovala a pokračovala dál. Představuji si, že pokud se má vnučka jednou zeptá mé dcery na společnost Pininfarina a mou roli v ní, budu moci být hrdý na to, čeho jsme dosáhli. Nechci, aby jejich rodinný podnik zanikl, jak se to stalo jiným podobným firmám. Pininfarina stále existuje a je velmi vzácná. Tlak je velký, ale když se obklopíte správnými lidmi, získáváte sebedůvěru. Týmová práce je klíčová.

Design elektromobilů

Máte zkušenosti s designem tradičních benzinových a dieselových vozidel, ale i s elektromobily. Co považujete za největší výzvu při designu elektromobilů?

Zpočátku to pro mě byla velká záhada. Jako designér pro Jaguar a Land Rover jsem navrhoval pouze dieselová vozidla. Projekty byly v podstatě velmi jednoduché. Vždy máte stejné místo na motor a vzadu na výfuk.

První zkušenost s designem elektrického vozidla jsem měl v Německu pro společnost Nio, což je něco jako čínská Tesla. Tehdy jsem objevil zcela nový pocit při vytváření designu takového vozu a možnost vytvořit něco jedinečného. Design elektrického auta otevírá nové možnosti. Například v přední části vozidla vznikl větší prostor, protože motor nahradily baterie.

Dává vám tedy elektrické vozidlo více svobody při designování?

To, co vám dává svobodu, je reinterpretace produktu díky designu. To je něco, co většina značek během přechodu na elektromobily nepochopila. Design nového elektrického auta dokáže vytvořit každý, ale smysl, který tomuto produktu dáváte, se často tluče se značkou. V takovém případě musíte značku přetvořit, ne ji zakládat znovu.

Jde o nalezení správného způsobu, jak vyjádřit emoce. Pokud máte výfuk vzadu, produkuje hlasitý zvuk – to je emoce spojená s klasickými naftovými sportovními vozy. Pokud tyto prvky zmizí, vytratí se i pocit luxusního auta. Lidé musí být něčím ohromeni, a proto musíte najít jinou cestu.

Co bylo tím speciálním elementem v případě vašeho modelu Battista?

Mluvíme o milionářích, kteří si kupují naše auta. Nejsou to běžní lidé, ale velmi bohatí jedinci se specifickými potřebami. Musíte jim umožnit setkat se s nejlepší technologií a vzácnými modely sběratelských aut. Důležitá je také ergonomie vozu.

Musí to být produkt, který bude upraven přesně podle jejich požadavků. Battista je první hyperauto na denní používání. Můžete jej používat každý den bez zbytečných starostí. V neposlední řadě jde o samotný přístup. Nemůžete jen přijít s elektrickým autem a říct si, že to stačí. Je potřeba dlouhodobá strategie.

Jaká byla vaše strategie?

Vždy dávám stejný příklad. Přirovnávám to k muži a ženám. Muž hledá ženu, která splňuje jeho představy o kráse. Někdo preferuje brunetky, jiný blondýnky, ale podstata je vždy stejná. Nechcete ženu, která má tři oči nebo čtyři ruce. To samé aplikujeme na model Battista. Má být současný a klasický, navržený podle stejných principů jako všechna krásná auta.

Pak ale musíte najít způsob, jak vytvořit něco zajímavého. Například dát autu křídla nebo vytvořit efekt vznášejících se zpětných zrcátek. Design elektromobilu vám umožňuje větší svobodu při vytváření nezvyklého auta. Nakonec ale musí být design přitažlivý pro lidi. Zároveň je důležité, aby šlo i o edukaci veřejnosti o elektrických vozidlech. Je třeba ji přesvědčit, že elektrický pohon není špatná věc. A to přitom nejsme firma zaměřená výhradně na elektromobily. Naše další auto například nebude elektrické.

Jak pracujete při designu auta se samotnou baterií, která je velkou a těžkou součástí elektrického vozidla?

To je spíš otázka pro inženýry než pro mě. Baterie je těžká, to máte pravdu. Na druhou stranu díky ní může mít auto tolik výkonu (pod kapotou má toto vozidlo 1900 koní, pozn. red.). Věřte mi, že v tomto autě ani necítíte, že váží dvě tuny. Je to díky jeho ohromné síle.

Pro mnohé jsou sportovní vozy o vůni benzinu a hlasitém motoru. Jsou tyto vlastnosti definitivně minulostí?

Platí to i pro mě, ale myslím, že zatím nejsou. Model Battista není pro klienty náhradou za něco, ale spíše doplňkem k jejich stávající sbírce. Pro mě je toto podstatou. Naučit zákazníky, že elektrický pohon je možnost, jak se pobavit a zažít jinou zkušenost s vozidlem. Přinášíme koncept, kde může být model Battista využíván kdykoli, každý den, bez starostí. Není tam žádný olej na výměnu ani motor, který by potřeboval zahřát.

Sportovní vůz musí mít v sobě emoci, proto jsme pro tento model vytvořili speciální a ikonický zvuk. V podstatě jsme nahráli zvuk motoru a optimalizovali ho na čtyřiapadesát hertzů, což odpovídá tlukotu srdce. Když auto nastartujete, okamžitě cítíte blažený pocit. Zvuk rozvibruje uhlíková vlákna a vnímáte jej všemi smysly.

Když máte nohu na pedálu, zvuk vám pomáhá rozpoznat, zda zrychlujete, nebo zpomalujete. Na světě není mnoho aut, která by se dokázala přiblížit k takovému zrychlení, jaké nabízí to naše (zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu za necelé dvě sekundy, maximální rychlost je 350 kilometrů za hodinu, pozn. red.).

Model Battista

Přejděme k vnitřnímu designu modelu Battista. Jaké jsou ve voze použity materiály a podle čeho jste je vybírali?

Naším cílem bylo vytvořit auto, které bude trvanlivé po celé roky, či dokonce desetiletí. Využíváme uhlíková vlákna. Věříme, že pokud chcete auto na dlouhé období, nemůžete používat plast. Ve voze je kromě uhlíkových vláken použito také sklo a hliník.

Řídíme se principy udržitelnosti. Naše koberce jsou vyrobené z recyklovaných rybářských sítí. Kůže pochází od certifikovaných výrobců a je z místních krav. Pokud byste koupili kůži v Indii, možná by byla levnější, ale přeprava z Indie do Itálie má obrovskou uhlíkovou stopu. Když ji koupíte lokálně, znečištění je mnohem menší. Kromě toho využíváme přebytečný hliníkový šrot z výroby. Materiál znovu zpracujeme a vyrábíme z něj dárky pro naše zákazníky.

Vyrábíte auta na míru pro konkrétní zákazníky?

V roce 2018 padlo rozhodnutí, že vyrobíme celkem jen 150 kusů vozů Battista. Je to jednoduchá matematika. Výroba jednoho vozu trvá deset až dvanáct měsíců. Pro zákazníka, který se rozhodne pro model Battista, je to životní šance, protože už jich mnoho nezbývá. Žádný vůz Battista není identický a každé auto je unikátní.

Jak vypadá vůz upravený na míru? Najde si v něm něco speciálního například milovník doutníků?

Skvělý příklad. Jedna známá osobnost, která si objednala vůz Battista, miluje doutníky (bývalý basketbalista Michael Jordan se s vozem pochlubil na sociálních sítích, pozn. red.). Navrhli jsme proto do vozu něco speciálního – humidor na doutníky. Měl z toho obrovskou radost. To je to, co nás činí výjimečnými. Snažíme se najít u zákazníka něco, co by jej potěšilo a čím by jeho vůz byl unikátní. Plníme sny našich zákazníků.

V prestižním žebříčku

Na výstavě v Kalifornii jste odhalili model B95 Gotham, inspirovaný Batmanem. Jak jste se dostali ke spolupráci s Warner Bros. při návrhu tohoto auta?

Jsem fanoušek Batmana. Když nás kontaktovali, byl to pro mě šok a myslel jsem si, že jde o podvod. Nemohl jsem uvěřit, že si společnost Warner Bros. vybrala právě nás. Jsme malá firma, která nemá moc, energii ani prostředky na zaplacení sponzoringu. Jasně jsme jim vysvětlili, že si to nemůžeme dovolit.

Odpověděli nám, že to je jiný příběh – hledali někoho, kdo by při příležitosti 85. výročí komiksu o Batmanovi navrhl auto. Řekli nám, že náš model B95 vypadá přesně jako auto pro Batmana. Moje odpověď byla, že Batman byl přesně tou postavou, která mě při designu tohoto vozu inspirovala. Nakonec vznikla spolupráce, která přinesla Batmobil v reálném světě.

Vaše jméno bylo součástí žebříčku Bloomberg 50 „Ones to Watch“ pro rok 2023. Jaký to byl pocit?

Byl jsem ohromen a poctěn, že jsem mohl být jeho součástí. Pochopil jsem, že mě někdo z Bloombergu viděl prezentovat auto v USA. Nepamatuji si přesně, o jakou událost šlo, ale vím, že viděl vášeň, s jakou jsem mluvil se zákazníky a novináři o své práci a o snech naší společnosti.

Být součástí žebříčku bylo něco, na co ve svém profesním životě nikdy nezapomenu. Znamená to pro mě hodně a dělá mě to šťastným, protože pocházím z chudé rodiny a měl jsem velký sen stát se designérem. Nikdy bych nevěřil, že se díky této práci ocitnu ve světlech reflektorů.