Je zamračené odpoledne a Čeněk Stýblo a Erik Meldik si právě dávají pauzu při stříhání svého nejnovějšího videa. Dvojice známá z internetu jako ViralBrothers srká v jedné dejvické restauraci citrónovou limonádu a na stole má pořád připravený foťák, na který natáčí všechno, co jim přijde zajímavé. Teď zrovna to jsou nezletilé fanynky, které se pitvoří za oknem hospody a nadšeně vyjeknou, když je Meldik mávnutím ruky pozve ke stolu.

„Je to jako reality show,“ podotýká Stýblo, když do nastavených papírů vpisuje jeden podpis za druhým, pózuje na selfie a zároveň dohlíží na to, aby se všechno zaznamenalo na video.

V Česku jsou tihle dva populární, to je jasné už od série videí Debilní kecy, kde parodovali, jak mluví Pražáci, matky, učitelky nebo důchodci. Jenže teď přichází nová doba – a českým fanouškům se vůbec nelíbí. Sto tisíc se jich dokonce už odhlásilo z kanálu ViralBrothers na YouTube.

Důvod? Stýblo a Meldik začali natáčet v angličtině. „Píšou nám: Jste Češi, tak mluvte česky. Jenže v češtině světové publikum nezískáte,“ říká Meldik a dodává: „K češtině už se nemůžeme vrátit, protože většina našich fanoušků neumí česky. Soustředíme se na svět a tam to lze dělat jen v angličtině – nebo němé video.“ Z více než 1,2 milionu odběratelů jejich kanálu na YouTube je zhruba 750 tisíc cizinců, nejčastěji Američané, Brazilci a Britové.

ViralBrothers se nikdy netajili tím, že sní o úspěchu své internetové show ve světě. Jenže to s Debilními kecy zcela závislými na češtině nešlo. Jako katalyzátor změn posloužil nedávný pobyt v USA – Stýblo, Meldik & jejich přítelkyně strávili celé léto na Floridě a pak road tripem přes New York a Chicago dojeli až do Los Angeles, což je hlavní město všech „pranksterů“, tedy videotvůrců, kteří napalují lidi na veřejnosti nebo sebe navzájem.

A těmi se letos stali naplno i ViralBrothers. To, co začalo jen jako bokovka k Debilním kecům, je teď hlavním zdrojem jejich příjmů. Pranky dvojice Stýblo & Meldik mají podobu takzvaných „pomst“, tedy drobných zlomyslností, které šijí jeden na druhého a natáčejí se při nich. Donedávna byly v češtině, až pomsta číslo 9 už se částečně odehrávala v angličtině.

(Šlo o tzv. Cheating Prank, kdy Stýblova přítelkyně Lenka Kučavíková kvůli nevěře spáchala fingovanou sebevraždu skokem z okna.)

Právě tohle video už nasbíralo téměř 22 milionů zhlédnutí (pro porovnání: populární Debilní kecy měly okolo třech milionů) a navíc udělalo z ViralBrothers na pár dní nejrychleji rostoucí kanál na celém YouTube. Katy Perry, Lagy Gaga i Justin Bieber se dívali české dvojici na záda.

Ne všechno ale jde při expanzi do světa podle plánu. Když na Floridě ViralBrothers natočili prank, při kterém simulovali zvuk vosího roje a slunící se dívka odběhla z pláže nahoře bez, YouTube označil toto video jako sexistické, vypnul jeho podporu a ViralBrothers ho nakonec pod tlakem sami stáhli. „Sebevražda skokem z okna nevadí, ale vtip na holku ano. Musíme to respektovat, ale nikdy se s tím nesmířím,“ okomentoval to Meldik.

Být za dobře s YouTube je přitom klíčové. Videoportál se s tvůrci, jejichž šoty sledují miliony diváků, dělí o příjmy z reklamy, kterou pouští před nimi. I když konkrétní být nechtějí, Stýblo s Meldikem přitakávají, že u úspěšného videa si takto přijdou na stovky tisíc korun. (Oba jsou teď virální profesionálové, Stýblo dokonce kvůli ViralBrothers opustil dobře placené místo stevarda u letky privátních letadel Grossmann Jet.)

Hodně ovšem záleží na tom, kdo jejich videa sleduje. Divák v Americe je pro inzerenta mnohem zajímavější než divák ve Vietnamu a podle toho vypadají i odměny: nejvydělečnější pro ViralBrothers je, když jejích videa sledují Švédové, Američané či Australané, na druhém pólu jsou Vietnamci a Brazilci. „Obecně platí, že milion Vietnamců je jako 100 tisíc Čechů. Anebo že milion Američanů je jako šest milionů Čechů,“ vypočítává Stýblo.

Jak vydělat na reality show

Vedle přechodu do angličtiny nedávno u ViralBrothers proběhla ještě jedna významná změna: přenastavení byznys modelu. Po vzoru nejlepších světových „pranksterů“ začali denně točit tzv. vlogy, tedy něco jako video deníčky. Fanouškům v nich představují svůj každodenní život – od snídaně po cestu vlakem domů na Moravu. A to je právě ta reality show, kterou zmiňoval Stýblo na začátku.

„Je to jako krok za kulisy. Nemusí tam být ani moc kvalitní obsah, jde o kvantitu a pravidelnost,“ říká Meldik. Na vlogy se totiž nabalují odběratelé, tedy diváci a konzumenti reklamy, ze které ViralBrothers žijí. Zatím mají z jednoho vlogu pár desítek korun (sledovanost jednoho dílu se běžně pohybuje v jednotkách tisíc), ale cílem je dostat se na poměr běžný u velkých „pranksterů“, kteří až 70 procent svých peněz na YouTube vydělávají právě svými videodeníčky.

„Jsou to příběhy našeho života. Proč se lidi koukali na Vyvolené a čtou bulvár? Tohle je to samé,“ odpovídá Meldik na otázku, proč se na jejich vlogy vůbec někdo dívá. „A kromě toho mě baví vymýšlet obsah svého života pro každý den. Už nemůžu jen ležet celý den v posteli, sjíždět Facebook a dívat se, jak nám roste sledovanost Debilních keců. Tohle je nová etapa a my ji dotáhneme do konce.“

 

A tady je jeden aktuální Vlog – včetně schůzky s Forbesem, kde vznikl tento článek

 

A na závěr ještě tři rady ViralBrothers pro čtenáře Forbesu, co je nutné k úspěchu na Youtube:

1. Založte si YouTube kanál!

2. Zkoumejte, jaká videa by mohla bavit publikum, ale i vás. Důležité je obojí. Pak už zbývá jen jediné: Točit, točit a zase točit.

3. Každý může, a pravděpodobně ze začátku bude točit „hovadiny“. Tady se rozhoduje, tady začíná rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Kdo totiž nepřestane, bude se učit, jak to udělat lépe, bude si všímat zpětné vazby, bude na sobě pracovat, posune se vždy o kousek dál. Úspěch už je pak otázka času. Někdo ho dosáhne dřív, někdo později, ale nakonec ho dosáhnou jen ti, kteří to po mnoha neúspěších nevzdají – a vytrvají. Zásadní zkrátka je: nikdy nepřestat.