Podle plánů automobilek to vypadá, že na konci desetiletí si už jiné než elektrické auto nekoupíme. Například Škoda Auto nestíhá elektrický Enyaq iV ani vyrábět, tak velký je o něj zájem. Jenže ne doma. Češi na vlnu elektromobilů zatím naskakovat neplánují. Většina produkce proto míří do Německa, Nizozemska nebo Norska.
V Česku se letos napříč značkami do provozu dostalo přes 2300 čistých elektromobilů, což představuje 1,2 procenta nově registrovaných aut. Pro představu – těch na benzin bylo letos 130 tisíc, na naftu 47 tisíc.
A jestli to bude záležet jen na těch, kdo auta kupují, situace se ještě několik let nezmění. Vyplývá to alespoň z průzkumu poradenské společnosti EY, kterého se u nás v listopadu zúčastnilo 568 lidí. EY v něm už šestým rokem po sobě sleduje chování a názory motoristů v Česku, ale i v Maďarsku, Rusku nebo Turecku.
Elektromobilita je samozřejmě jedno z témat, které průzkum nemůže vynechat. A Čechy podle všeho zatím nechává chladnými. Na otázku, jaký pohon bude mít jejich budoucí auto totiž jen dvě procenta lidí odpověděli, že to bude právě elektromobil. Vzhledem k tomu, že jde o stejný výsledek jako loni, velké tržby automobilky nabízející elektromobily v Česku nejspíš čekat nemohou.
Na vlastní kůži to poznává už zmíněná Škoda Auto, která elektrickou Škodu Enyaq iV sice nestíhá vyrábět, ale počty registrací na domácím trhu se pohybují ve stovkách kusů. Mimo Česko jich ale vyváží desítky tisíc.
I přes pouhá a stále stejná dvě procenta pro elektromobil se ale jedna změna přece jen letos objevila. I když motoristé vědí, že si elektromobil zatím nekoupí, velmi pravděpodobně o něm začínají víc přemýšlet.
Počet nerozhodnutých v otázce, k jakému pohonu se přiklonit, se z loňských dvaadvaceti procent letos vyšplhal téměř na třetinu. Jde přitom z větší části o ty, kdo ještě loni byli rozhodnuti koupit si auto spalující benzin.
Výzkum EY se snažil zjistit i to, co zákazníky autosalonů od elektromobilty odrazuje. A hlavní důvod je jasný. Je jím vysoká pořizovací cena, kterou jako největší překážku uvedlo 67 procent dotazovaných.
Necelé třetině pak vadí omezený dojezd na jedno nabití a stále omezený počet dobíjecích stanic. Těch bylo v Česku v polovině roku necelých 744 a na nich celkem 1417 zásuvek, ze kterých se dá elektromobil nabít.
Odmítání elektromobility ale v Česku připomíná odmítání nikdy neochutnaného jídla. Elektromobil nejenže nikdy neřídilo, ale dokonce v něm vůbec nejelo 82 procent dotazovaných řidičů.
Bude tak zajímavé sledovat, jestli se v realitu promění národní plán čisté mobility. Podle něho má v Česku za deset let jezdit až půl milionu elektromobilů, pro které by mělo fungovat 19 až 35 tisíc dobíjecích stanic.