Původně byl violoncellistou. Dnes Ondřej Tyleček vede a spoluvlastní marketingovou agenturu Fairy Tailors, která se stará o marketing luxusních automobilek Porsche, Lamborghini a Bentley či společnosti Sazka. Obratově míří ke třiceti milionům korun, v ruce však mají další eso, díky němuž by mohli zamířit ještě výš.
Ondřej Tyleček se dlouho nemohl rozhodnout, co v životě bude dělat. Na jedné straně ho to táhlo k hudbě, na straně druhé k byznysu. A tak se po střední vydal raději dvěma směry – vystudoval konzervatoř se zaměřením na hru na violoncello a Vysokou školu ekonomickou.
Hrou na violoncello si přivydělával už v době studií. Krátce si zkusil také práci v hudebním vydavatelství, když pracoval pro izraelskou společnost MMG Publishing, která v Česku zastupovala hudební vydavatelství BMG. A pak už si to zamířil rovnou do marketingu.
„Někdy kolem pětadvaceti jsem si uvědomil, že koncerty jsou sice fajn, ale výdělek se pořád odvíjí od toho, kolik jich odehraju. A tak jsem začal přemýšlet o byznysu, o budování ekosystému, který dokáže fungovat i sám,“ vzpomíná Ondřej Tyleček na svůj přerod v podnikatele.
Psal se rok 2014 a zrovna se rozjížděly sociální sítě. Ondřeje Tylečka zaujaly na první pohled. „Chtěl jsem zjistit, jak to funguje. Ve firmě zrovna probíhala restrukturalizace, tak jsem si řekl, že to je ideální příležitost zkusit marketing,“ vypráví.
V roce 2015 jej ve Fairy Tailors najali jako byznys developera. Zatímco dnes je to firma s pětadvaceti zaměstnanci, dvěma pobočkami a šestadvacetimilionovým obratem, tenkrát to byla ještě docela malá firma s pár klienty, která se potřebovala rozjet.
„Náš obrat je čistě jen za naši práci. V marketingu to často bývá tak, že obrat tvoří i nákupy mediálního prostoru, které dokážou při pár dobrých nákupech vystřelit obrat do závratných výšin,“ vysvětluje podnikatel mezi řečí.
Ondřejova první výplata v marketingu byla hodně slabá – nějakých deset tisíc korun za půl roku, proto si o víkendech přivydělával jako průvodce v Drážďanech a následně založil i vlastní cestovku. „Uvědomil jsem si, že marketingová agentura má dlouhý obchodní cyklus, proto to musím něčím vyplnit,“ vysvětluje.
„Při prohlídkách v Drážďanech jsem si všiml, že se nám v průběhu ztrácejí ženy, které jsme pak potkávali až večer u autobusu. Zjistili jsme, že tam místo prohlídek jezdí za nákupy do Primarku, a tak jsem založil cestovní agenturu zaměřenou přímo na nákupní výlety. Fungovalo to až do covidu,“ vzpomíná Tyleček s tím, že obratově si ročně přišel na jednotky milionů korun.
Po covidu činnost agentury neobnovil, protože mezitím se slušně rozjela i Fairy Tailors a bylo potřeba se věnovat jí.
Marketingovou agenturu v roce 2013 založil jako jediný zakladatel Jan Vašík. Postupně se k němu ale přidali i Marek Nieslanik, který v agentuře zastává funkci kreativního ředitele, a Ondřej Tyleček, který má od loňského roku na starosti řízení společnosti. Společnost si rozdělili rovným dílem.
Mladým podnikatelům se na začátku společně podařilo získat prvních pár velkých klientů jako Teekanne nebo Unilever, pod nějž spadají třeba značky Rama, Hellmans nebo Knorr. Do roku 2016 se jejich tým rozrostl na patnáct lidí, se kterými se značkám starali především o komunikaci na sociálních sítích. Vše se změnilo, když se jejich klientem stala Sazka.
„Díky Sazce jsme konečně získali sebevědomí na to, abychom o sobě začali uvažovat jako o kreativní agentuře. Poprvé jsme si vyzkoušeli i televizní reklamu, která měla mimochodem obrovský úspěch. Získali jsme za ni ocenění Effie za efektivitu v marketingové komunikaci,“ vzpomíná s hrdostí Ondřej Tyleček.
Šlo o kampaň, jejímž cílem bylo obrátit pátek 13. na šťastný den. „Po kampani dosáhla Sazka historických tržeb a nám to doslova otevřelo dveře,“ vysvětluje Tyleček.
Dalším klientem, který je posunul do prémiového segmentu, byla značka Porsche. „Jsme tady všichni velcí autíčkáři, tak jsem oslovil marketingovou ředitelku Porsche a popsal jí svou celoživotní lásku k vozům Porsche. Můj e-mail ji zaujal, tak jsme si plácli a udělali první kampaň. V kampani jsme ušetřili část rozpočtu, proto jsme navrhli, že jim rozjedeme sociální sítě, které v té době ještě neměli,“ vypráví Ondřej a podotýká, že objem práce, který tehdy pro značku dělali, je zhruba padesátina toho, co pro ně dělají dnes.
„Když máte v portfoliu Porsche, tak vás chtějí i další. Takže se k nim postupně přidaly i značky jako Bentley, Lamborghini nebo třeba Volkswagen,“ jmenuje podnikatel.
Na vysoké škole Ondřej Tyleček studoval i obor Arts Management, takže měl vždy blízko k památkám a umění. Mrzelo ho, že české památky nevyužívají svého potenciálu na sociálních sítích, a tak oslovil Národní památkový ústav a nabídl jim školení.
„Dlouhodobě jsme školili jejich kastelány. Učili jsme, jak s památkou pracovat jako se značkou, a ukázali jsme jim, jak s téměř nulovým rozpočtem památky efektivně propagovat. Překvapilo nás, že ti, kteří to zprvu odmítali, se do toho později s nadšením pustili,“ usmívá se při vzpomínce na tuto zakázku Tyleček.
Jak sám přiznává, dodnes mnohé z kastelánů a jejich počiny na sítích sleduje. „V paměti mi utkvěl kastelán ze zámku Ratibořice. Skvělý gentleman, který se na začátku k sociálním sítím stavěl nedůvěřivě, ale dnes na sítích neúnavně a autenticky komunikuje,“ chválí svého žáka a dodává, že takových jsou desítky.
Na své práci má rád to, jak je úžasně pestrá. Na jedné straně se starají o globální korporace typu Porsche, vedle toho o rodinné firmy jako Crussis a pak třeba české startupy jako Pealock.
„Naší srdcovkou je ovšem Sazka, protože je to náš nejstarší klient, jehož si nesmírně vážíme pro silnou odbornou erudici a zároveň lidské jednání celého týmu. Spolupracujeme už osm let,“ vysvětluje a doplňuje, že obvyklá doba spolupráce mezi agenturou a klientem bývá dva až tři roky.
Gros jejich práce je sestavit dobrý příběh. „Ten začíná vždy poctivou analýzou dat o zákaznících, trhu, konkurenci a zjišťováním, jak lidé značku vnímají. Na těchto datech pak stojí strategie a kreativa. Hledáme zábavnou, chytrou či zajímavou cestu, jak příběh odvyprávět a ukázat zákazníkům, v čem je značka silná,“ nechává mě Ondřej Tyleček na chvíli proniknout pod pokličku jeho řemesla.
Příběhy firem z pětasedmdesáti procent vyprávějí skrze sociální sítě. Největším hříchem, se kterým se při správě sociálních sítí setkávají, je to, že firmy investují spoustu peněz do tvorby obsahu, který nikdo nevidí. Na trhu je to prý dokonce standard.
„Ideální je stejnou sumu, co dáte do produkce obsahu, investovat taky do jeho distribuce. Přitom běžně vidíme poměr pět ku jedné,“ konstatuje odborník na marketing.
Druhou chybou je nepochopení charakteru médií. Příkladem je třeba video na TikTok. Brandbooky značek nejsou na TikTok vůbec připravené. Není možné vzít video, které je určené pro web, střihnout z něj pár sekund a hodit ho na TikTok, který má své vlastní standardy tonality a vizuality,“ vysvětluje.
Tajemstvím úspěchů Fairy Tailors je podle Tylečka poctivé reklamní řemeslo. „Nehledáme žádné zkratky a jsme upřímní. Nelakujeme věci na růžovo a neděláme z reklamy navoněnou zdechlinu. Dokážeme prodat specifickou věc specifickému publiku,“ vyzdvihuje.
Za největší výhodu ovšem pokládá to, že si nepřinášejí zlozvyky z jiných agentur. A díky tomu, že nevěděli, jak řídit firmu, si našli vlastní cestu, jak to udělat.
„Víme, že jsme tak dobří, jako jsou naši lidé. Prodáváme totiž jejich schopnosti, takže je v našem zájmu, aby se u nás cítili co nejlépe. V marketingových agenturách bývá extrémní tlak na lidi, mnohé agentury své zaměstnance vysloveně spotřebovávají. Náš vztah se zaměstnanci je spíše maraton a ten se s bičem nad hlavou uběhnout nedá,“ vysvětluje Tyleček.
Preferují ve firmě dvě silné hodnoty – svobodu a zodpovědnost. „Nemáme pracovní dobu. Full time je u nás sto produktivních hodin měsíčně, protože je nám jasné, že víc než pět hodin nikdo nepracuje. V tomhle si nelžeme. Vyhýbáme se taky jakékoli toxicitě,“ vysvětluje firemní kulturu Tyleček.
Do budoucna chtějí ve Fairy Tailors pokračovat pozvolným růstem. „Nejde jen o zisky. Chceme, aby se nám dobře spalo. Poptávka po našich službách výrazně převyšuje naše kapacity. My si ale jdeme svým vlastním tempem, aby to neovlivnilo kvalitu. Co nás ale může vystřelit, je velká příležitost v novém oboru – vyvíjíme vlastní produkt pro nábor zaměstnanců,“ prozrazuje podnikatel budoucí plány.
Do náboru Fairy Tailors přinášejí zkušenosti, strategie i technologie ze světa marketingu. „Máme za sebou úspěšné pilotní náborové kampaně na řemeslné pozice typu skladník, zámečník a podobné. Umíme identifikovat a oslovit pasivní uchazeče, které dokážeme zaujmout a udělat z nich aktivní uchazeče o práci, vysvětluje Ondřej Tyleček.
Nový brand se chystají rozjet na podzim. „Důležité pro nás je, že náš nový produkt bude možné do velké míry automatizovat a snadno škálovat. Jakmile ho dotáhneme a vyladíme, budeme mířit na globální trh,“ věří podnikatel.