Krach společnosti Thomas Cook, jedné z nejstarších a největších cestovních kanceláří světa, pocítili i čeští turisté, kteří v uplynulých dnech vyrazili do ciziny s tuzemskou pobočkou Neckermann.

Česká kancelář v souvislosti s bankrotem Thomase Cooka uvedla, že má v cizině 1100 Čechů, o které bude postaráno. Podle včerejšího tiskového vyjádření není na rozdíl od své mateřské společnosti v úpadku a je řádně pojištěná. Přesto její klienti v některých destinacích řeší velice horké chvilky – a nejde bohužel o teploty na slunných plážích.

O své čerstvé zážitky z pobytu v tureckém letovisku Kızılot se s Forbesem podělila turistka Michaela Č.

„Měli jsme odlétat v neděli. V pátek jsem zachytila zprávu o krachu britské společnosti Thomas Cook, ale nedostali jsme žádnou zprávu, že by se něco komplikovalo. Proto jsme v neděli normálně nastoupili do letadla, nikdo nám nic neřekl,“ popisuje svůj odlet.

„I ubytování v tureckém hotelu Adora Hotel Side proběhlo bez komplikací. Až v pondělí brzy ráno za námi přilétal s Neckermannem další český pár a těm už rovnou na tureckém letišti delegáti řekli, že se mohou vrátit hned domů, nebo si sami musí znovu zaplatit celý pobyt.“ 

Z cestovní kanceláře Neckermann přitom na dálku přicházely zprávy, že platit nemají nic. V hotelu však pár odmítali ubytovat nebo pustit na pláž. Spor vyústil v zaplacení pobytu na osm dní za 480 eur, který přitom platili už v ceně zájezdu.

„Nám do včera tvrdili, že jako dříve příchozí jsme v pořádku a máme zaplaceno,“ pokračuje Michaela. „Nakonec jsme se ale dnes ráno od tureckého delegáta dozvěděli, že agentura Neckermann za nás údajně zaplatila jen dvě noci a zbylých pět musíme zaplatit podle tarifu domluveného cestovkou, což vycházelo na 300 eur. Turecký hotel přitom s cestovkou odmítá komunikovat napřímo, ale vše řeší přes turecké delegáty. Zatím je tedy ve hře, že se nám dovolená skoro o třetinu prodraží.“

Idylický výhled, dramatická realita. Snímek přímo z letoviska Kızılot

K novým požadavkům se zatím nikdo z české pobočky nevyjádřil. „Neckermann nám nejprve říkal, že má hotel vystavit fakturu přímo jim, ten to ale odmítá,“ vysvětluje zklamaná turistka. „Dosud nám garantovali, že to, co zaplatíme navrch, nám zpětně proplatí. Hotel musíme zaplatit dnes, jinak nás hodlají vystěhovat. Cestu zpět jsme tak zatím neměli šanci řešit – přiletěli jsme se Smartwings, které také nasmlouval Neckermann. Už třetí den řešíme, jestli tu vlastně můžeme, nebo nemůžeme zůstat.“

Podobné problémy zažívají desítky tisíc Britů a dalších turistů, kteří odjeli na dovolenou s krachlým Thomasem Cookem. Britské úřady uvedly, že na návrat do Británie čeká 150 tisíc lidí. Čtrnáct tisíc se jich vrátilo v úterý, ve středu poletí dalších 16 a půl tisíce.

Británie tak rozjela  největší „záchrannou“ akci svých lidí od druhé světové války. Jakkoli se nabízí příměr s Dunkerkem, akce dostala název Matterhorn, podle americké vojenské operace z roku 1944. Záchranný program je rozplánovaný do 6. října a zapojily se do něj letecké společnosti British Airways a EasyJet.