PPF včera ukázala konsolidované finanční výsledky za první pololetí letošního roku. A je to vskutku nemilá podívaná. Skupina Petra Kellnera vykázala čistou ztrátu ve výši 384 milionů eur, tedy přibližně 10,3 miliardy korun. Loni za stejné období přitom skončila v zisku 573 milionů eur.
Na nelichotivé cifře se podepsal byznys Home Creditu. Největší nebankovní poskytovatel spotřebitelských půjček na světě skončil v prvním letošním pololetí ve ztrátě 619 milionů eur, což je nejhorší pololetní výsledek za jeho celou historii.
Situace ve splátkové říši je způsobena koronavirovou pandemií – jednak menším prodejem úvěrů a jednak zvýšenou neschopností zákazníků splácet. Důkazem je nejen obří ztráta, ale i značné snižování stavů, k nimž se PPF uchýlila. Ještě ke konci roku 2019 skupina celosvětově zaměstnávala okolo 135 tisíc lidí, přičemž ke konci letošního pololetí už to bylo „jen“ 98 tisíc.
V Česku nicméně k osekávání Petr Kellner nesáhl.
Finanční ředitelka skupiny Kateřina Jirásková koncem září zdůrazňovala, že jakkoli jde o velké číslo, PPF za posledních pět let vydělala zhruba 4 miliardy eur. Jinými slovy – v dlouhodobém horizontu to zas takové drama není. „I díky výsledkům z předešlých let a dlouholetým zkušenostem je skupina PPF připravena zvládnout i očekávané zpomalení světové ekonomiky v roce 2020,“ říkala finanční ředitelka skupiny Kateřina Jirásková ještě v době, kdy byl koronavirus maximálně záležitostí Číny.
Kapitalisté z Evropské ulice svou budoucnost navíc více a více staví na telekomunikační divizi, kam spadá české O2, infrastrukturní Cetin či Telenor v balkánských zemích. Všem těmto subjektům se na rozdíl od Home Creditu daří a konsolidovaná ziskovost meziročně stoupá.
Říjnové regulatorní posvěcení akvizice mediální skupiny CME navíc může zažehnout v kombinaci s telco byznysem nové synergie, což ostatně zvěstoval i sám Petr Kellner. „Věříme, že se nám podaří vytvořit nové obchodní příležitosti propojením mediálních a telekomunikačních služeb,“ tvrdil k nejbohatší Čech k dokončení převzetí.