Ty zprávy dělí sedm dnů. Škoda Auto v pátek zdražila kompletní řadu svých aut. A týden předtím svou nabídku naopak radikálně zlevnila automobilka Tesla.
Dvě na sobě nezávislá rozhodnutí firem výrazně ovlivní elektromobilitu v Česku. Škodovka z pohledu nejúspěšnějšího prodejce elektromobilů u nás, Tesla z pohledu lídra globální elektromobility.
Není to pohled, který by se tradičním značkám nějak líbil. Tesla Model Y, o kterém Elon Musk dlouhodobě říká, že bude nejprodávanějším automobilem planety, se dá aktuálně koupit za 1,18 milionu korun. Ještě nedávno to bylo o 340 tisíc víc.
Konkurenční Škoda Enyaq IV? Před zdražením 1,18 milionu, po něm 1,24. Tesla navíc nabízí vyšší výkon, dynamiku, výbavu a v relevantních kruzích i stylovější image. Podstatný je také termín dodání: zatímco teslu zákazník dostane do března, na Enyaq se běžně čeká půl roku i déle.
„Budeme to sledovat. Je otázka, jestli jde o dlouhodobý, nebo krátkodobý krok. My jsme ceny kvůli rostoucím nákladům museli zvyšovat a uvidíme, jaká bude situace na trhu,“ konstatuje Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto odpovědný za marketing a prodej.
„Nemyslím si, že by ostatní výrobci elektromobilů měli prostor pro takové snížení cen. Výrazně by to ohrozilo profitabilitu elektrických vozů. Pokud elektroauta nebudou profitabilní, nemůžeme je vyrábět. Je to destruktivní krok,“ komentuje rozhodnutí Tesly, ze kterého přitom nemají zamotanou hlavu jen v Mladé Boleslavi – prémiová Tesla cenově odskočila většině konkurence.
Forbes ve spolupráci s Janem Staňkem, který stojí za specializovaným webem ElectroDad.cz, oslovil většinu zastoupení automobilových značek v Česku s dotazem, jak budou na vzniklou situaci reagovat. „Dopady vyhodnocujeme a nemohu vyloučit, že krok Tesly určitým způsobem zohledníme v cenové politice modelů, které na český trh v blízké budoucnosti zamíří,“ odpovídá David Pavlíček z Hyundai Motor.
„Tesla může trhem elektromobilů zahýbat, nicméně v současné chvíli se do žádné cenové války pouštět určitě nebudeme,“ reaguje David Valenta ze společnosti Porsche Česká republika, která je importérem vozů Volkswagen do Česka. Zároveň ale dodal, že Volkswagen nově přijde s levnější (a méně vybavenou) verzí modelu ID.3.
„Tesla model 3 s baterií osmapadesát kilowatthodin se nabízí od 1 099 990 korun, model ID.3 se stejnou baterií od 1 194 900, což je rozdíl necelých sto tisíc korun. Facelift modelu ID.3 si ceny podrží, cenové atraktivitě by mohly pomoci verze Pure, které dosud nebyly dostupné, ale plánujeme je otevřít, abychom se dostali na nižší počáteční cenu na úrovni zhruba 1,1 milionu,“ vypočítává Valenta.
Tesla se v průměru dvacetiprocentními slevami napříč modelovou řadou vrátila na ceny, za které svá auta prodávala v lednu 2021 ve Spojených státech. Podle Valenty si to mohla dovolit především díky vysokým maržím okolo dvaceti pěti procent, kterých dosahuje vysokou automatizací.
„Měli lidově řečeno odkud brát. Otázka je, jak dlouho jim to vydrží a co to udělá s jejich hospodářským výsledkem,“ uvažuje Valenta a upozorňuje na fakt, že cena akcií Tesly loni klesla o sedmdesát procent.
Dalším aspektem, který je potřeba brát v potaz, je profit ze stále rostoucí výroby. V Šanghaji automobilka vyrábí 20 tisíc aut týdně, v Berlíně a Texasu, kde se výroba stále rozjíždí, budou zanedlouho na stejném čísle. K tomu stabilně funguje závod v kalifornském Fremontu a podle posledních zpráv tím Tesla nekončí.
Agentura Bloomberg nedávno přinesla informaci, podle které se Tesla chystá uzavřít předběžnou dohodu o vybudování další továrny v Indonésii. Do země v jihovýchodní Asii s 270 miliony obyvatel Elona Muska kromě nízkých nákladů na pracovní sílu lákají především obrovské zásoby niklu, klíčové suroviny pro výrobu baterií.
Továrna by měla vyrábět až jeden milion vozů ročně, což je produkce, které se americký výrobce elektromobilů snaží dosáhnout ve všech svých závodech.
Rok 2019 a 370 tisíc. Rok 2020 a 500 tisíc. O rok později 930 tisíc, a loni dokonce 1,3 milionu prodaných aut. To je pro Teslu sice obdivuhodný progres, obzvlášť ve chvíli, kdy tradiční velkoobjemové automobilky hlásí meziroční výrobní propady výroby, jenže americká firma musí přijít na to, jak auta z rostoucí produkce prodat.
Na odstavných plochách se jí totiž za poslední měsíce nashromáždilo zhruba 100 tisíc vozů, což představuje spoustu utopené hotovosti. „Podle mě za slevami stojí i Muskem rozehraná šachová partie. Na tom, jak dlouho ji bude chtít hrát, bude záviset i doba, kdy ceny udrží na současné úrovni,“ říká Jan Staněk.
Musk si podle něj uvědomuje, že aby mohly investovat do elektromobility, potřebují ostatní automobilky prodávat spalovací auta. Díky slevám ale Tesla konkuruje i autům na benzin a naftu, čímž bude tradiční automobilky hodně vysilovat. Zatím se boj svádí ve vyšší cenové hladině přes milion korun, ale jak Tesla, tak Volkswagen připravují auto v ceně kolem 600 tisíc korun, které má elektromobilitu výrazně přiblížit zákazníkům s nižším rozpočtem.
„Věřím, že například německá trojka Volkswagen, BMW a Mercedes tlak Tesly ustojí, ale otazník visí nad řadou ostatních,“ poznamenává Staněk a předpovídá, že konec současné dekády bude v automobilovém průmyslu patřit i novým technologickým hráčům typu Apple nebo Huawei.
Půjde o značky nezatížené automobilovou historií, které pojedou podle Muskovy výrobní kuchařky. Jeho už prověřený recept obsahuje výrazné zjednodušení produktu, kdy automobilka nabízí menší modelovou řadu s vylepšovanými softwarovými funkcemi, přímou distribuci bez dealerů, robotizaci masové výroby, špičkově zvládnuté bateriové technologie s vlastním vývojem a výrobou – a co nejrychlejší dobíjení.
Jestli však aktuální ceny vydrží měsíc, půl roku, nebo rok, nikdo s jistotou neví. Na jejich výši mohou mít vliv americké federální dotace dosahující až 7500 dolarů. Po zveřejnění nižších cen je jasné, že na ně díky dotacím dosáhnou i zájemci o vstupní modely Y a Tesla 3.
„U nich mi přijde nepravděpodobné, že by Musk s jejich cenou hýbal. Nebude chtít přijít o zákazníky, pro které je dotace zásadní,“ říká Jan Staněk a dodává, že pokud ve Spojených státech zůstanou nízké ceny, nebude příliš ospravedlnitelné, aby na jiných trzích rostly. „Stát se to ale může. To by pak nebyl Elon Musk,“ připomíná.