Tolik návrhů od špiček světové architektury na jednom místě jen tak neuvidíte. Díky soutěži na podobu Vltavské filharmonie, která by měla někdy v roce 2032 stát na parcele nad stanicí metra Vltavská, si teď můžete prohlédnout práci věhlasných studií, jako je Diller Scofidio + Renfro, Sou Fujimoto Architects, David Chipperfield Architects + Jakub Cigler architekti a dalších.
Včerejší vernisáží začala totiž výstava všech finálových soutěžních návrhů Vltavské filharmonie v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) na Vyšehradské 52. S devatenácti soutěžními návrhy včetně toho vítězného od dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG) se návštěvníci mohou seznámit v hlavním černém sále CAMP.
„Máme tady velkou projekční stěnu, na které návrhy představujeme. Před sebou máte stůl s modely, můžete si rozsvítit návrh, který vás zajímá, a na velkoplošné projekci se spustí taková krátká smyčka s hlavními vizualizacemi a hlavními sděleními od autorů,“ popisuje vedoucí CAMP Štěpán Bärtl.
K dispozici je také stojan, na kterém je možné si poslechnout hodnocení poroty ke každému návrhu, a z jeho druhé strany si návštěvník na dotykovém panelu může prohlédnout do detailu veškerou dokumentaci, kterou soutěžící porotě odevzdali. Hlavním lákadlem pro fanoušky architektury by ale měly být zmiňované fyzické modely finálových návrhů.
„Je to úžasná příležitost vidět ty modely pohromadě. Asi nikdy jindy nemůžete v jedné místnosti takhle podrobně vidět prezentaci takového množství architektonických hvězd v jednotném měřítku. Ani porota to takhle pohromadě neměla,“ říká architekt Martin Krupauer, který je projektovým manažerem týmu Vltavské filharmonie a zároveň byl jedním z porotců soutěže.
Právě díky modelům doplněným o vizualizace na velké projekční stěně si může veřejnost nejlépe představit proces rozhodování poroty a výběr toho nejlepšího návrhu. „V danou chvíli nebylo na světě významnější architektonické soutěže. A byl v ní velmi dobrý mix slavných i nadějných tymů a různé architektonické přístupy,“ říká Krupauer.
Patrné podle něj byly základní dva přístupy k návrhu, a to zda má být budova unikátním a výrazným symbolem připomínajícím spíše monumentální sochu, nebo na druhou stranu, jestli má být do města vrostlá a otevřená všem. Vítězný návrh od BIG je podle něj ukázkou spíše druhého zmiňovaného přístupu.
Na tom, kdo soutěž nakonec vyhraje, byla prý v porotě podle Krupauera vlastně jasná shoda. „Nebylo to tak, že bychom měli jasno od začátku. Ale v tom posledním rozstřelu byl vítěz naprosto jasný, a mandát má tak velmi silný. Ten dům zve v každé své úrovni lidi dovnitř a to i ty, kteří možná do toho hlavního sálu nikdy nepůjdou,“ říká Krupauer.
¨Porota prý ocenila především otevřený veřejný prostor a myšlenku, aby měla Vltavská filharmonie co nabídnout každému Pražanovi a obyvateli Česka.
Architekti se přitom museli vypořádat se složitým územím. Sám šéf vítězného týmu Bjarke Ingels místo glosoval slovy, že si Praha nemohla vybrat složitější parcelu. Ale zároveň jde o místo s obrovským potenciálem.
„Potkává se tam metro, vlak, tramvaje, auta, obrovské vibrace, nebezpečí povodní. Ale jen takto velké společenské objednávky mohou takto složité území vyřešit. To není náhoda, že na Vltavské doposud nic nestojí. Význam toho, co se tam mělo kdy stavět, a náročnost toho vstupu se prostě nikdy nepotkaly. Až teď,“ vysvětluje Krupauer.
Nyní Prahu čeká podpis smlouvy s vítězným ateliérem, ke kterému by mělo dojít někdy v září. A pak začne práce na podrobné architektonické studii, kdy se bude zhruba tři čtvrtě roku návrh dopracovávat a upravovat tak, aby vyhovoval všem zúčastněným i veřejnosti. To se týká i volání po dostatku zeleně a udržitelnosti, které se po vyhlášení výsledků ve veřejném prostoru začalo objevovat.
„S autory si řekneme, kam ten dům chceme posunout. BIG má samostatné oddělení enviromentálního přístupu k budovám, které se do toho naplno pustí,“ shrnuje Krupauer.
„A další věcí bude participace. Chceme naslouchat veřejnosti, ovšem v BIG mají i vlastní participační oddělení a už nás informovali o tom, že chtějí také sami s lidmi mluvit a zjišťovat, co by veřejnost chtěla,“ říká architekt a dodává, že v zadání soutěže Praha nechtěla studia svazovat nějakými podmínkami ohledně množství zeleně, ale chtěla se naopak špiček v oboru ptát, jak tyto otázky řešit.
„My jsme tu sto let žádnou takovou stavbu nepostavili, takže jsme vlastně napůl laici. Oni jsou ti experti,“ říká Krupauer.
Vítěznému návrhu od Bjarke Ingels Group je v rámci výstavy věnován samostatný menší výstavní sál CAMPu, kde si může každý nastudovat jednotlivé principy návrhu.
„Je tam také natočený rozhovor s Bjarke Ingelsem nebo znázorněná dopravní schémata, která ukazují, kudy pojedou auta, tramvaje a podobně,“ dodává Bärtl. Pro dětské návštěvníky jsou k dispozici i kostky LEGO, se kterými mohou stavět vlastní návrhy koncertních sálů.
Výstava v CAMP potrvá až do září a během léta je na programu i několik doprovodných akcí. „Každé úterý máme například letní kino s filmy, které se nějak týkají hudby. K tomu chystáme komentované prohlídky, několik akcí přímo na Vltavské, dětské tábory a několik dalších věcí. Celé léto máme otevřeno, protože pro nás je teď důležité, aby se veřejnost mohla s návrhem filharmonie co nejvíce seznámit,“ dodává Bärtl. Kompletní program výstavy a akcí je na webu CAMP.