Co mělo trvat dekádu, se stihne za pět let. Pandemie výrazně urychlila digitalizaci firem, ale řada z nich se teď zdráhá v nastartovaných procesech pokračovat. „Správně provedená digitalizace jim přitom může pomoci zvýšit odolnost vůči pokračující krizi,“ říká nová šéfka českého Accenture Lenka Madliaková.
Ve slovenském Accenture začínala jako studentka v roce 1998. Během dvaceti let se ve firemní hierarchii propracovala na pozici managing director. Teď přebírá od Roberta Libonatiho vedení českého Accenture. A v čele techlogicko-poradenské společnosti chce Lenka Madliaková mimo jiné pomoci českým podnikům, aby se naučily naplno využívat potenciálu digitálních nástrojů.
„Během pandemie byla digitalizace součástí řešení problému, jak zůstat v kontaktu se zákazníky a jak dál interně fungovat v situaci, kdy se mnoho zaměstnanců náhle přesunulo z kanceláří na home office. Teď, když firmy čelí obavám z energetické krize, řeší další narušení dodavatelských řetězců a prudký nárůst cen surovin, může být digitalizace součástí odpovědi na to, jak zvýšit odolnost vůči krizovým faktorům,“ říká nová generální ředitelka české pobočky Accenture.
Jak na tom tedy české firmy aktuálně jsou?
Počet firem, které prošly alespoň částečnou digitalizací, se za pět let zdvojnásobil a tento trend bude pokračovat. Podle našich dat chce až osmdesát procent firem v nejbližší době zvýšit investice do této oblasti. Je důležité, aby tyto investice nezačaly škrtat.
Jak jim mohou technologie pomoci zvládnout obtížnou dobu?
Příkladem může být včasné plánování různých scénářů. Díky výpočetní síle si firma může vytvořit simulace a zátěžové testy, které jí výrazně pomohou zvolit správnou strategii. A může se tak dobře připravit například na zmíněné výpadky v dodavatelských řetězcích a lépe pak zvládnout období nejistoty.
Na čem by se mohla digitalizace zadrhnout?
Byla by chyba, kdyby firemní management bral IT jen jako náklad. Jde o nástroj pro růst výnosů i snižování nákladů. Ale může fungovat, jen pokud digitální transformaci děláte důsledně. Je třeba budovat flexibilitu a odolnost. Cestou k odolnosti jsou inovace a změny ve všech aspektech toho, jak firma podniká. Technologie jsou jen nástrojem a jen jednou částí transformace.
Jak tedy technologické nástroje správně využít?
Firmy musí umět využít data v reálném čase, analytiku a umělou inteligenci k tomu, aby jim technologie přinesla co nejvyšší hodnotu. Data, která vytěžíte a vyhodnotíte, musíte pomocí správně nastavených procesů dále předat. Například chatbot nebo pracovník call centra musí dokázat klientovi na základě vyhodnocených dat nabídnout vhodný produkt nebo další postup. Jedině tak data dokážete přetavit v nárůst tržeb. Příkladem za všechny je cloud. Naše studie ukazují, že pouze třináct procent firem, které jsou v cloudu, dokáže plně využít jeho potenciálu.
Už teď mají většinu dat, které potřebují, ale nedokážou cloud využít k tomu, aby data byla okamžitě přístupná, a nevyužívají ani moderní cloudové nástroje umělé inteligence k maximálnímu vytěžení těchto dat. Cloudové služby budou dál jednoznačně růst a firmy se je musí naučit správně využívat, aby dokázaly růst také.
Jaké největší výzvy teď před firmami stojí?
Podle našich expertů bude pro úspěch firem v následujících deseti letech klíčových pět trendů. Prvním jsou moderní technologie, data a umělá inteligence jako hnací motor přeměny procesů, interakce se zákazníky a hledání nových příležitostí pro růst. Vedle toho se firmy musí naučit hledat talenty z nových zdrojů a využívat i talenty partnerů. Zároveň musí být schopné si nové talenty samy vychovávat.
Také už nebude možné ignorovat trend udržitelnosti. Zákazníci, zaměstnanci, vlády, ale i obchodní partneři a investoři budou vyžadovat, aby se firmy chovaly udržitelně.
Dále se musí připravit na metaverzum – propojení virtuálního a fyzického světa. A na to navazuje pátý trend, který bych označila jako pokračující technologickou revoluci. Očekáváme exponenciální rychlost technologických inovací, která bude vytvářet neustálý tlak a nejistotu, ale i obrovské možnosti dalšího růstu pro firmy.
Řada firem ale na takový vývoj připravena není. Jak jim s tím chcete pomoci?
Rozsah našich služeb je obrovský – od kreativity a strategického poradenství přes technologické implementační projekty až po přebíráni celých oddělení našich klientů. Jako největší nezávislý poskytovatel technologických služeb jsme předním partnerem mnoha klíčových hráčů včetně společností Microsoft, SAP, Salesforce, Oracle či Workday a v České republice chceme nadále dělat práci, která klientům přinese co největší hodnotu.
Neustále investujeme, abychom vždy byli lídrem v oblasti digitálních, cloudových a bezpečnostních technologií a inovací. A investujeme i do našich kvalifikovaných odborníků, kteří jsou naší největší konkurenční výhodou.