Šéf miliardové skupiny Direct Pavel Řehák o tom, jak mu longevity zásadně změnila pohled na podnikání, jak postavit v Česku tým pro byznysovou ligu mistrů a jakou roli v tom všem hraje dvoumetrová vodováha.
Harvey Keitel nosil bílou košili, černého motýlka a řídký knírek a měl jasně danou náplň práce. Kdo si na tuhle filmovou postavu nevzpomene, u nejlepšího snímku Quentina Tarantina trestuhodně spal – a Pavel Řehák naopak dává pozor vždy. „No jasně, Winston Wolfe,“ usměje se.
„Tak to jsme my. Máš, pane nahoře, někde nějaké odvětví, ve kterém je problém? Tak neposílej Wolfea. Tam se objeví Direct.“ Jeden z nejzajímavějších českých byznysmenů si za svoje angažmá na začátku covidové pandemie vysloužil přezdívku Muž, který přišel.
Taková charakteristika však není úplná. Správně zní: Muž, který přišel řešit problémy. Až to vysvětluje, proč někdejší manažerské eso Petra Kellnera vybudovalo vlastní miliardovou skupinu, s níž má plán, jak v obratu za jedničku přidat dvě nuly. A Pavel Řehák umí jak počítat, tak dělat to, co Winston Wolfe v Pulp Fiction.
„Mě baví řešit problémy, mám to ve svojí DNA. A potřeboval jsem si dokázat, že je umím řešit nejenom tím, že někomu radím,“ vrací se vysoký muž k momentu, kdy opustil nejvyšší zaměstnanecká patra a pustil se do svého podnikání.
Direct začal jako pojišťovna, ale Pavel Řehák zdůrazňuje, že se jako pojišťovák nikdy necítil. Proto dnes skupina obsahuje i čím dál rychleji rostoucí Direct auto, platformu pro správu firemních financí Fidoo a od loňského podzimu investiční platformu Fondee.
Expandovala do Polska, spustila velký investiční fond. I to má být jen předehra. „Z osmi miliard obratu půjdeme během příštích tří let na šestnáct až osmnáct miliard. I když pak budeme jen pokračovat v projektech, které už máme nadefinované, a budeme je škálovat v rámci Polska a Česka, tak nás za další tři roky dostanou na pětačtyřicet miliard,“ nadechuje se k pointě.
„Dál jsem zatím křivku neprotahoval, ale nemám žádnou obavu, že bychom během šesti let nevymysleli, jak to pak posunout na sto miliard. Jen nevím, kde ta exponenciála končí. Pak je to totiž jenom otázka času, který tomu věnujete.“ A on si dal za cíl být na světě do 120 let…
Ústředním tématem tohoto Forbesu je longevity a vy stavíte dlouhověkou firmu, z osmi miliard ročně hodláte vyskočit na sto. Jak v dnešní turbulentní době plánovat takto dopředu?
Měl jsem velké dilema, jestli to číslo vůbec pustit ven, protože se jako Direct snažíme nebýt definovaní tím, že bychom se hnali za nějakou velikostí; určitě to není tak, že bych byl nešťastný, dokud nebudu mít sto miliard obratu. Spíš jsme si s překvapením uvědomili, že jsme na křivce, která k tomu směřuje. Potom jsem začal přemýšlet, co znamená dostat se na sto miliard. Nebo z čeho se těch sto miliard bude skládat.