Ruslan Skopal a Adam Rožánek. Když se s nimi bavíte, díky nekončící řadě vzájemných vtípků máte pocit, jako byste byli v lavici na střední škole. Přitom je většinu času řeč o byznysu za stovky milionů korun, který zahrnuje i záchranu české trenýrkové značky Styx.

Devadesátá léta. Kdo tu dobu zažil, ví. Pánské spodní prádlo tehdy pořád ještě definovalo jedno slovo: slipy. Kus oděvu, ve kterém málokdo vypadal dobře. Trenky jsou vůči určitým nedostatkům vstřícnější, jsou taky pohodlnější a v neposlední řadě a v určité subkultuře rozhodně víc trendy.

Zkuste být dvacetiletý skateboardista, který nosí slipy. Trapas. Tehdy i teď. Jenže sehnat v devadesátkách trenky, které by nevypadaly, jako kdyby vám je babička ušila z povlečení, byl prostě problém.

Věděli to i kamarádi Petr Vlasák a Adam Sýkora, kteří se rozhodli s tím něco dělat. Nakoupili látku, s šicí dílnou, kterou našli v telefonním seznamu, vymysleli střih a coby barmani začali první kusy nabízet vedle drinků. Zájem byl, takže vznikla první kolekce s třiceti modely a značka Styx byla na Vánoce roku 1996 oficiálně na světě.

Vlasákova tehdejší partnerka Dara Rolins, Simona Krainová, Patrik Berger, Milan Baroš, Radomír Kováč a spousta dalších tehdy známých tváří Styx výrazně propagovali, takže Česko mělo najednou brand, který znal skoro každý „trenkař“. Sýkora s Vlasákem firmu vedli přes dvacet let vlastně pořád stejně, což se na ní začalo neblaze podepisovat.

Forbes Digital Premium