Ruslan Skopal a Adam Rožánek. Když se s nimi bavíte, díky nekončící řadě vzájemných vtípků máte pocit, jako byste byli v lavici na střední škole. Přitom je většinu času řeč o byznysu za stovky milionů korun, který zahrnuje i záchranu české trenýrkové značky Styx.

Devadesátá léta. Kdo tu dobu zažil, ví. Pánské spodní prádlo tehdy pořád ještě definovalo jedno slovo: slipy. Kus oděvu, ve kterém málokdo vypadal dobře. Trenky jsou vůči určitým nedostatkům vstřícnější, jsou taky pohodlnější a v neposlední řadě a v určité subkultuře rozhodně víc trendy.

Zkuste být dvacetiletý skateboardista, který nosí slipy. Trapas. Tehdy i teď. Jenže sehnat v devadesátkách trenky, které by nevypadaly, jako kdyby vám je babička ušila z povlečení, byl prostě problém.

Věděli to i kamarádi Petr Vlasák a Adam Sýkora, kteří se rozhodli s tím něco dělat. Nakoupili látku, s šicí dílnou, kterou našli v telefonním seznamu, vymysleli střih a coby barmani začali první kusy nabízet vedle drinků. Zájem byl, takže vznikla první kolekce s třiceti modely a značka Styx byla na Vánoce roku 1996 oficiálně na světě.

Vlasákova tehdejší partnerka Dara Rolins, Simona Krainová, Patrik Berger, Milan Baroš, Radomír Kováč a spousta dalších tehdy známých tváří Styx výrazně propagovali, takže Česko mělo najednou brand, který znal skoro každý „trenkař“. Sýkora s Vlasákem firmu vedli přes dvacet let vlastně pořád stejně, což se na ní začalo neblaze podepisovat.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.