Lucia Frzonová, generální ředitelka společnosti Wörwag Pharma Slovensko a Česko, sdílí své zkušenosti z podnikání ve farmaceutickém průmyslu v 90. letech, dopady pandemie a strategie, které firmě pomáhají udržet stabilní obrat. V rozhovoru vzpomíná i na nejdůležitější události, které podnik formovaly, a sdílí také pohled na to, jaké to je, být ženou v čele farmaceutické společnosti.
Wörwag Pharma letos slaví 25 let na Slovensku a v České republice působí o několik let déle. Jaké byly největší milníky firmy v tomto období a které z nich považujete pro sebe osobně za klíčové?
Prvním důležitým milníkem je bezesporu skutečnost, že náš zakladatel, Dr. Fritz Wörwag, měl v 80. a 90. letech odvahu expandovat na východoevropské trhy, které dnes tvoří nejstabilnější pilíř celé společnosti.
Rok 2009 byl pro slovenskou pobočku výjimečný, kdy ž jsme zdvojnásobili počet našich terénních pracovníků a začali pracovat v provozu se dvěma liniemi reprezentantů. Obzvlášť hrdá jsem také na to, že jsme se v roce 2015 interně spojili s českou pobočkou a již téměř deset let fungujeme jako úspěšný klastr s centrálou – netradičně – v Bratislavě.
Nestává se často, že by nadnárodní společnosti byly řízeny ze Slovenska. Jak tento model ovlivňuje vaše působení v Česku a jaké výhody či výzvy přináší český trh?
V době, kdy jsme přebírali českou pobočku, byla naše organizace na Slovensku rozvinutější a silnější, tak že mít centrálu v Bratislavě bylo víceméně podmíněno historií naší společnosti na těchto dvou trzích. Samozřejmě těžíme z mnoha kulturních i tržních podobností a daří se nám vytvářet efektivní synergie mezi českým a slovenským působením.
Od roku 2015 je pro nás Česká republika jednoznačně růstovým trhem, kde každoročně zaznamenáváme dvouciferný růst. A Slovensko stále ještě obratově o něco větší, stabilní základnou, ale s menší dynamikou růstu.
Přesto že jsou Slovensko a Česká republika úzce propojeny, některé rozdíly v legislativ ě a administrativních postupech zůstávají výzvou. Interně se také potýkáme se značnou složitostí, protože jeden manažerský tým řídí dvě země v tak říkajíc odlišných „životních fázích“.
Jak vnímáte sou časné nastavení farmaceutického trhu na Slovensku a v České republice? Existují mezi zeměmi rozdíly?
Čelíme stále přísnějším regulačním rámcům, zejména v oblasti schvalování nových léků, sledování jejich bezpečnosti a dodržování environmentálních norem. Zvyšuje se také tlak na snižování cen a nákladová efektivita se stává každodenní nutností.
Negativně hodnotím státem regulované ceny, které činí Slovensko pro výrobce méně atraktivním trhem a mohou vést k nedostatku léků. Cenová regulace v České republice naopak zvýhodňuje paralelní obchod s léky a jejich vývoz do ostatních zemí EU a může vést ke zhoršení dostupnosti léčby pro českého pacienta. Z našeho vnitřního pohledu však vnímáme především podobnosti, pravděpodobně i díky podobnosti námi podporovaného portfolia.
Covidová pandemie zásadně ovlivnila farmaceutický sektor. Jakými strategickými kroky jste reagovali na zvýšenou poptávku po léčivých přípravcích a doplňcích stravy?
Za strategické považuji výrazné navýšení vlastních výrobních kapacit a optimalizaci dodavatelského řetězce, a to nákupem dvou výrobních závodův posledních letech. Průběžně také pracujeme na zdokonalování našich přípravků, abychom uspokojili zvýšenou poptávku pacientů po moderní a cenově dostupné léčbě.
Společnost Wörwag Pharma působí na mezinárodní úrov ni. Daří se vám balancovat mezi globální strategií a lokálními potřebami slovenského a českého trhu?
V naší společnosti se snažíme držet hesla „Good karma instead of big pharma“, což znamená, že globální konzistence je důležitá, ale ne absolutní. Máme silné lokální týmy, které rozumějí specifickým potřebám trhu, a proto mají dobrou míru autonomie.
Farmaceutický průmysl vyžaduje velmi specifické odborné znalosti. Co děláte pro udržení talentů ve vaší společnosti?
Osobně jsem velmi hrdá na to, že míra fluktuace u nás dlouhodobě nedosahuje pěti procent a průměrná délka pracovního poměru je dvanáct let. Nejvíce sázím na silnou firemní kulturu, transparentnost a komunikaci.
Kam byste chtěli společnost posunout v příštích pěti a ž deseti letech?
Kromě posílení našich známých značek chceme také uvést na trh nové léky – biofaktory. Jedná se o vitaminy, minerály a stopové prvky, a to jak v léčebných, tak v preventivních dávkách. Naším posláním zůstává poskytovat lidem, kteří dbají o své zdraví, řešení v oblasti prevence a léčby nemocí způsobených nezdravým životním stylem.
Co byste poradila mladým ženám, které se chtějí dostat na vedoucí pozice ve farmaceutickém sektoru?
Farmaceutický sektor je vysoce kompetitivní a dynamický a takoví musí být i ti, kteří se v něm chtějí prosadit. Samozřejmě je nezbytné silné odborné zázemí, manažerské schopnosti, ale především upřímná chuť pracovat a učit se novým věcem. Za klíčové považuji skutečné, autentické vedení, které je dnes spíše výjimečné.
Ženy v řídících pozicích se stále mohou setkat s předsudky, proto je důležité komunikovat profesionálně a konstruktivně. Mám pocit, že v postpandemickém období čelíme nové epidemii, epidemii sociální izolace, osamělosti, tiché pasivity. Pro vedoucí pracovníky je stále obtížnější najít komunikační kanály a motivátory pro svůj tým. Proto si myslím, že autentičtí a důvěryhodní lídři budou v budoucnu jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu a stability.
Wörwag Pharma
Společnost působí ve více ne ž 35 zemích světa, zaměstnává přes 1 000 pracovníků a v roce 2019 dosáhla tržeb 234 milionů eur. Wörwag Pharma je stále rodinnou firmou, kterou vedou Gerhard Mayer a Jochen Schlindwein. Byla založena v roce 1971 Dr. Fritzem Wörwagem ve Stuttgartu, nyní má sídlo ve městě Böblingen. Wörwag Pharma se zaměřuje na poskytování účinných řešení pro prevenci a léčbu vysoce civilizačních chorob. Je uznávaná pro svou spolehlivost a odborné schopnosti a díky inovacím je preferovanou volbou mezi lékaři a lékárníky po celém světě.