Vždycky věděl, že chce být úspěšný. Že chce něčeho dosáhnout. Něco vybudovat. A to se Aleši Jakubcovi povedlo. Úspěch pro něj ale zdaleka nejsou jen vydělané peníze. Víc pro něj znamenají skvělí zaměstnanci a firma, v níž pracuje celá jeho rodina.
Že se jednou pustí do podnikání, si uvědomil celkem brzy. Jen co nastoupil do prvního zaměstnání, viděl, že tahle cesta nebude pro něj. „Rád dělám věci po svém, říkám nahlas svůj názor,“ usmívá se Aleš Jakubec.
Sedí ve své rozlehlé kanceláři v Praze, na stěně za zády má velkou mapu světa a vypráví příběh o tom, jak vybudoval firmu Proklima. Společnost, která ve svém oboru patří mezi největší hráče na trhu a která příští rok oslaví dvacet let existence.
Její počátky souvisejí s příležitostí, jež se naskytla v bratrově firmě. „Vyráběl žaluzie na Moravě a nabídl mi, abych v Praze jeho výrobky prodával,“ vzpomíná Aleš Jakubec na dobu před víc než dvaceti lety. Souhlasil a pustil se do obchodu se stínicí technikou. Dařilo se mu a obchod ho začal bavit natolik, že se po dvou letech s bratrem dohodl, že v Praze založí samostatnou firmu. Tak v roce 2005 vznikla Proklima stínicí technika a od té doby se začala psát kapitola jeho vlastního byznysu. Ten je dnes rozložený mezi velkoobchod a prodej a montáž stínicí techniky.
Aleš Jakubec přitom neopomene zdůraznit dlouholeté obchodní propojení s firmou svého bratra Miroslava, Proklima je totiž největším odběratelem zboží společnosti Climax. Ve stejném oboru mimochodem podniká i jejich sestra s manželem, kteří mají svou firmu v Hradci Králové.
Ve stínu úspěchu
Vznik vlastní společnosti Proklima stínicí technika byl pro Aleše Jakubce podle jeho slov důležitý. „Mohl jsem rozhodovat věci po svém a měl velkou motivaci firmu posouvat kupředu. Přál jsem si tehdy nové auto a řekl jsem si, že si na něj prostě vydělám. A povedlo se,“ uvádí s tím, že do nové firmy přijal dva montéry, obchodníka a pustil se do prvních zakázek. „Náš první obchodník je u nás pořád, teď vede obchodní oddělení. Mimochodem, i naše první účetní je s námi dodnes,“ říká hrdě Alešova manželka Romana Jakubcová, která tehdy pracovala na příjmu zakázek.
Zatímco mnoho lidí ve firmě je stále stejných, samotné podnikání se za dvě dekády změnilo od základu. „Na začátku jsme jezdili po stavbách a nabízeli lidem žaluzie. Museli jsme vysvětlovat, k čemu stínicí technika vůbec je,“ usmívá se Aleš Jakubec. Dnes už je vše jinak a nejen žaluzie, ale i další stínicí techniku lidé začali vnímat jako funkční doplněk domu či bytu.
V poslední době podle Jakubce roste na trhu čím dál víc tlak na cenu. Jen cena by ale podle něj neměla hrát rozhodující roli. „Poradil bych, aby si lidé nevybírali dodavatele podle nejnižší ceny. Určitě je lepší zvolit toho kvalitního, který je již nějakou dobu na trhu, je v blízkosti zákazníka a ideálně má nějaký showroom nebo kamennou provozovnu,“ upozorňuje Aleš Jakubec. Jeho firma, pro kterou pracuje šedesát osob, má po celé republice deset zastoupení. Právě v tom vidí velkou konkurenční výhodu. „Lidé k nám můžou přijít, podívat se na reálné zboží v životní velikosti. Poradíme jim, jaké řešení nejlépe poslouží jejich potřebám,“ zdůrazňuje Aleš Jakubec.
Samostatnou kapitolu pak podle něj představují situace, kdy zákazník potřebuje drobné dodělávky nebo opravy. Pokud je dodavatel z větší dálky, často už na přání zákazníka neslyší a servis neposkytne. „Nevyplatí se ušetřit pár tisíc korun, když pak nemáte jistotu, že dostanete i další servis a spolehlivou záruku,“ upozorňuje Jakubec, jehož firma jen za loňský rok realizovala přes patnáct tisíc zakázek a dosáhla obratu téměř dvě stě milionů korun. I když se na první poslech a podle pozitivního přístupu Aleše Jakubce může zdát, že tenhle příběh nemá zádrhel, ve skutečnosti cesta k velké a stabilní firmě tak úplně hladká nebyla.
Největší krize nastala v roce 2012. Podobně jako na mnoho dalších, i na Jakubcovu společnost s odstupem pár let dolehla finanční a ekonomická krize. „Česko se dostalo do ekonomické recese a zákazníci byli ve svých výdajích opatrnější. Najednou nám na zaplacení objednaných výrobků scházel necelý milion korun,“ říká Aleš Jakubec a i teď, po dvanácti letech, je na něm znát, jak to byla náročná situace. Podařilo se ji ale vyřešit správně.
V té době měla jeho firma čtyři pobočky a první myšlenka, jak problém vyřešit, byla některou z provozoven zavřít a propustit část zaměstnanců. „Jenže takové věci se pak už nedají vzít zpátky. Nakonec jsme se rozhodli nikoho nepropouštět, nic nezavírat a dojednali jsme si v bance úvěr. Další rok jsme byli pod tlakem, zda budeme schopni splácet, ale povedlo se a půjčku jsme splatili,“ vzpomíná dnes. Firma těžké období ustála a od té doby už k podobné situaci nedošlo.
Extrémní vypětí a stres se ale projevily na zdraví Aleše Jakubce. Dva roky po téhle krizi mu lékaři zjistili vážné onemocnění. Přes půl roku strávil v nemocnici, kde bojoval s život ohrožující nemocí. „Tehdy jsem nemohl vůbec zasahovat do fungování firmy, ale moje žena to zvládla skvěle a bylo úžasné vidět, jak se lidé ve firmě semkli a všichni pracovali dál,“ říká dnes. Romana Jakubcová jeho slova o silném týmu v těžké době potvrzuje.
Rodinná pouta
Nejen v nejtěžších chvílích se projevily výhody rodinné firmy. „Ačkoli jsou momenty, kdy to není úplně snadné, ve výsledku je skvělé, že tady dnes kromě nás dvou pracují i naše děti a náš synovec,“ dodává Aleš Jakubec. Syn Jiří, který v rodinné firmě zavážel zboží pro velkoobchodní zákazníky, dnes vede servisní oddělení a má na starosti správu systému SAP. Dcera Dita vede čtvrtým rokem jednu z franšízových poboček a synovec Jakub pracuje jako obchodník.
Pro Jakubcovy je ve firmě zásadní nejen nejbližší rodina, ale i zaměstnanci. Mnoho z nich v Proklimě pracuje deset a víc let. „Vytvořili si mezi sebou přátelské vztahy, které se pozitivně promítají i do komunikace a vztahu s našimi zákazníky,“ říká Aleš Jakubec s tím, že ho těší, když pozoruje, jak se kolegové na firemních setkáních rádi vidí a jak si společné akce užívají. Neopomene zdůraznit, že bez skvělého týmu by společnost nefungovala.
Souboj s těžkou nemocí byl pro Aleše Jakubce prý i velká lekce nejen do osobního, ale také profesního života. „Člověk si potom uvědomí, jak rychle se některé věci můžou zásadně změnit a že je potřeba žít naplno každý den, protože nikdy nevíte, co se může stát,“ říká dnes s tím, že od té doby se rozhoduje rychleji, neodkládá věci a naučil se nečekat na zítřek. „Člověk možná udělá občas nějakou chybu, ale to nevadí. Lepší je jednat a žít,“ tvrdí přesvědčivě.
Pro firmu Proklima to znamenalo nastartování rychlejšího růstu a kromě budování vlastních poboček i vznik franšíz. „Základem úspěchu jsou kvalitní a motivovaní lidé. A právě vlastní franšíza jim může nabídnout velkou motivaci a energii do práce,“ věří Aleš Jakubec. Do budoucna chce dál růst a případnému vzniku dalšího zastoupení se nebrání.
Všechno totiž závisí především na tom, jestli se najdou kvalitní lidé, kteří by se do takové práce chtěli a dokázali pustit. Aleši Jakubcovi se osvědčilo motivační ohodnocení zaměstnanců podle odvedené práce. A jak dodává, fakt, že většina lidí ve firmě působí už dlouhé roky, svědčí o tom, že to funguje dobře.
Sázka na servis
On sám má i po dvaceti letech podnikání pořád dost energie i nápadů, jak firmu rozvíjet a posouvat dál. Zatímco na začátku lidé žaluzie ani pořádně neznali, dnes je sortiment, který Proklima nabízí, široký, v nabídce mají několik desítek produktů stínicí techniky. V Proklimě přitom pořád pracují na dalším rozšiřování sortimentu.
Jedním z nejsilnějších trendů současnosti je chytrá domácnost nebo třeba možnosti solárního pohonu venkovní stínicí techniky. Velký zájem je ale i o pergoly a další řešení stínění. V interiérech nejvíc frčí různé varianty látkových plisé.
„Velmi nás teď zaměstnává i rozvoj pozáručního a revitalizačního servisu, který může lidem ušetřit hodně peněz,“ říká Aleš Jakubec s tím, že kromě čtyřleté záruční doby, kterou Proklima standardně nabízí svým zákazníkům, jim chce nabídnout i širší servisní a pozáruční služby. „Díky tomu může člověk užívat výrobky dlouhou dobu,“ říká Aleš Jakubec s tím, že za svůj největší úspěch kromě vydělávající rodinné firmy a skvělých zaměstnanců považuje i své spokojené zákazníky. „Nejlepší reklama je totiž spokojený zákazník. A jsem rád, že je máme.“