Poráží Teslu, poráží Volkswagen a nechává za sebou i Mercedes-Benz. Škoda Enyaq je už druhý měsíc po sobě nejprodávanějším elektromobilem v Německu. Na trhu, který je pro většinu automobilek v rámci Evropy stěžejním. Čím si auto z Mladé Boleslavi dokázalo německé zákazníky podmanit?
Škoda Enyaq coby nejprodávanější elektromobil na německém trhu? Ano, je to nečekané. Obzvlášť v zemi, kde je doma Volkswagen, jedna z evropských značek, která se poslední roky stává synonymem pro elektromobilitu. A také v zemi, kterou si čistě elektromobilní Tesla vybrala jako základnu pro evropský trh. Jenže k čemu to všechno, když zákazníci nakonec dají přednost konkurenci z Česka…
Září: 3406 kusů. Říjen: 3312 kusů. Žádného jiného elektrického auta se v Německu během těchto letošních měsíců neprodalo víc. Za Enyaqem v říjnu druhý skončil Volkswagen ID.7, který si pořídilo necelých dva a půl tisíce zákazníků, třetí pak Volkswagen ID.4 s 2174 do provozu registrovanými kusy. Tesla Y si jich připsala ještě o devět stovek méně.
Podle Jense Dralleho, dlouholetého motoristického novináře německého magazínu Auto Motor und Sport, je jedním z hlavních důvodů úspěchu škodovky fakt, že podobně jako u jiných modelů, tak i u Enyaqu automobilka nabízí něco navíc.
„Jeho vnitřní prostor je znatelně větší než u ID.4 a při zohlednění stejné pohonné jednotky nabízí za stejnou základní cenu více výbavy,“ vysvětluje Dralle.
Enyaq navíc v interiéru těží z toho, že se jeho autorům podařilo vytvořit prostor, který má blízko k tradičním spalovacím vozům. Ať už designem, nebo ovládacími prvky. Takový pohled je ještě důležitější při porovnávání Tesly Y a českého vozu.
„Škoda míří zejména na konzervativní zákazníky, kteří chtějí skutečné auto spíš než technologickou hračku, za kterou lze Teslu považovat. Nejdůležitější je ale podle mě to, že Škoda Auto u zákazníků boduje díky husté dealerské síti, kterou Tesla nedokáže nabídnout,“ pokračuje Jens Dralle.
Argumenty, proč se škodovce daří, přidává i sama automobilka. Podle její mluvčí Ivany Povolné roli hraje i fakt, že v mnoha srovnávacích testech v německých odborných časopisech se Enyaq umístil mezi nejlepšími elektromobily. Dvakrát pak vyhrál uznávanou anketu magazínu Auto Bild Zlatý volant a je i jedním z nejoblíbenějších elektromobilů mezi firemní klientelou.
Výsledkem je fakt, že Německo je pro Enyaq tím hlavním trhem. Nejprodávanější verzí je pak Enyaq 85 s pohonem zadních kol se základní cenou 48 900 eur, v přepočtu jeden za čtvrt milionu korun. Loni se ho u našeho západního souseda prodalo 23 498 kusů.
Dvojkou byl trh ve Velké Británii (8242 kusů), a trojkou Švédsko (6329 kusů). Pro doplnění – české úřady loni zaregistrovaly 1442 modelů Enyaq.
Znovu se navíc opakuje tichý vnitrokoncernový boj mezi značkami Volkswagen a Škoda. Zatímco v minulosti se podobné půtky odehrávaly hlavně mezi modely Passat a Superb, teď se třenice odehrává na elektromobilním poli.
Další kolo je navíc dost dobře před námi, protože Škoda Auto je krátce před uvedením nové elektrické Škody Elroq, o které se dá mluvit jako o něco málo menší, a tedy i levnější verzi Škody Enyaq, s níž sdílí stejnou platformu.
Škodovka v souvislosti s ní hovoří o základní ceně kolem 800 tisíc korun. A pokud jde například o podobu a zpracování materiálu či ovládací prvky, i tady bude platit to samé co u Škody Enyaq. A i proto je možné, že další bestseller je právě na cestě.