Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) a odbory strojvedoucích GDL se dohodly na předčasném ukončení stávky, která měla původně trvat do pondělního večera. O mzdových tématech budou dále jednat.

Nákladní vlaky se rozjedou v neděli večer a osobní doprava se vrátí k běžnému jízdnímu řádu od noci na pondělí, oznámila dnes odpoledne mluvčí DB Anja Bröker. Stávka ochromila dopravu nejen v Německu, ale narušila i železniční spojení s Českem.

„Dohodli jsme se na cestovní mapě, jak budeme v rozhovorech pokračovat. Jednání potrvají pět týdnů a budou neveřejná,“ řekla Bröker.

„Do 3. března nebude žádná stávka. To je dobrá zpráva pro naše cestující. Pro naše zákazníky to znamená jistotu v plánování,“ uvedla. 

O dřívějším konci stávky už od rána německá média spekulovala, protože zástupci DB a odborů se v noci na dnešek sešli k jednáním.

V rámci plánu, jak k nové mzdové dohodě dospět, se odbory zavázaly nestávkovat do začátku března. Dráhy na oplátku vyplatí ještě v březnu strojvedoucím 1500 eur (37 tisíc korun) jako protiinflační bonus, který se díky vládnímu opatření nebude danit.

Stávku zahájili v úterý večer strojvedoucí nákladních vlaků, od středy se k nim přidali i jejich kolegové z osobní dopravy.

Protest chtěli odboráři původně ukončit v pondělí v 18:00, podle nového ujednání s DB se ale v neděli v 18:00 vrátí do práce nákladní strojvedoucí a od pondělních 02:00 budou opět pracovat i strojvůdci osobních vlaků.

I přes návrat k běžnému jízdnímu řádu musí v pondělí cestující podle DB počítat s možnými výlukami, které budou souviset s postupným obnovováním provozu.

V případě nákladní dopravy, která se rozjede v neděli večer, bude návrat k normálnímu provozu trvat několik dní, dodaly dráhy.

Kvůli sporu o mzdy a lepší pracovní podmínky stávkují strojvedoucí od listopadu už počtvrté.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 korun) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 korun) kvůli inflaci.

DB nabízejí zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmiňují snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 tisíc až 56 tisíc eur.