Tenhle nepřehlédnutelný muž nemá menší ambici než měnit svět. Pochází z Liberce, má napůl české a nigerijské geny, nenarodil se rozhodně se stříbrnou lžičkou v puse a teď má odvahu, nebo dokonce drzost, z pražských Holešovic zakřičet do světa: Hej, vy všichni! Poslouchejte a udělejte něco s nespravedlností na světě. Teď! Hned!
Yemi A. D., choreograf, kreativní producent, majitel úspěšné produkční a eventové agentury JAD Productions, pracující pro Google, T-Mobile, Mercedes nebo Adidas, spolupracovník rapera Kanyeho Westa či spolutvůrce pořadu Tvoje tvář má známý hlas, se pouští zatím do největší věci ve své kariéře. Jmenuje se Moonshot a má za cíl přesně to, co tohle sousloví v angličtině znamená. Něco nemožného.
Už tohle úterý bude z virtuálního studia v Holešovicích propojovat prvotřídní spíkry z celého světa. Devět osobností, jako třeba šéf největší newyorské organizace bojující s chudobou Wes Moore, Kathryn Stevenson, šéfka týmu vyvíjejícího vakcínu proti covidu-19 na Harvardu, Jessie Woolley-Wilson, šéfka DreamBox Learningu, největší platformy pro distanční vzdělávání, šéfka startupů v Googlu Jewel Burks Solomon nebo bývalá ministryně zahraničních věcí USA Madeleine Albright, bude diskutovat o nejpalčivějších problémech dneška, zejména o nerovnosti.
„Tohle bude nejvíc, co jsem kdy se svým týmem dělal,“ říká Yemi. „Korona spustila řetězovou reakci změn, jsme teprve na jejím začátku. Tahle konference, nebo spíš úplně nová platforma, má za cíl nejenom o věcech debatovat, ale taky nabídnout nápady na řešení problémů.“
Jako příklad Yemi uvádí iniciativu amerického telekomunikačního operátora Sprint, který dal internet i notebooky dětem ze znevýhodněných rodin zadarmo, nebo akci podnikatele a spoluzakladatele firmy na zpracování produktů z konopí Green Thumb Industries Peta Kadense, který investoval 3 miliony dolarů a uhradil školné na vysoké škole znevýhodněným studentům i jejich rodičům v jedné z nejproblematičtějších oblastí ve státě Ohio.
Úterní konference má za téma právě nerovnost. Ve vzdělání, přístupu k technologiím i rasovou diskriminaci. „Trápil jsem se tím, jak reagovat na to, co se teď děje v USA, Los Angeles je pro mě druhý domov. Vlna sociálních nepokojů je reakcí na dlouhodobě ztížené podmínky, které pandemie ještě více odhalila a neomezují se zdaleka jen na USA. Nestačí mi jenom si dát na Facebooku nějakou vlaječku k profilu, chci to, co umím, používat k věcem, které dávají smysl,“ vysvětluje Yemi, který už na jaře uspořádal podobné konference s titulem Anti-Panic k ekonomickým a sociálním důsledkům korony v Česku.
Konference má dvě části. Veřejnou, kterou může sledovat kdokoli a také se zapojit do hlasování o řešení problémů. A pak část pro 200 pozvaných lídrů světového byznysu, kteří mohou přímo zasahovat do debaty. Součástí je zároveň Moonshot galerie projektů, které mají diskutované problémy pomoct řešit. K dnešnímu dni je jich už 30 a další se mohou hlásit.
„Mám sen. Chci, aby si tenhle projekt vzali za svůj lídři v jednotlivých zemích, diskutovali o svých problémech a hledali takhle řešení. My poskytneme technologickou a nezávislou platformu, kterou v takovéhle podobě nikdo další doposud nepostavil,“ přemýšlí Yemi. A Mám sen – I have a dream, slavná věta Martina Luthera Kinga, bude taky součástí konference.
V přímém spojení představí spoluautora památného projevu z Washingtonu roku 1968, kterým je Kingův blízký přítel Clarence Jones. Yemi A. D. spolupracuje na téhle konferenci s think-tankem Aspen Global Leadership Network a spojuje ji také se 17 cíli Organizace spojených národů Sustainable Development Goals. Akci s rozpočtem přes dva miliony korun dělá s týmem v Česku i v USA.
Yemi se narodil v Liberci české matce a nigerijskému otci, kterého pak ale kvůli převratu v Nigérii 18 let neviděl. Patří do výběru Forbes 30 pod 30. Má za sebou projekty v Česku, ale především v zahraničí. Podílel se například na tvorbě performance pro světové předávání cen MTV – VMAs, pro pořad Saturday Night Live, byl součástí poroty celosvětové talentové soutěže televize CBS The World’s Best a jeho tým si několikrát přivezl ceny ze soutěže BEA World za nejlepší počiny na poli live marketingu.
Yemiho si také loni vybral Apple jako tvář své globální kampaně na nový iPad Pro nebo Netflix pro roli v jednom ze svých sci-fi seriálů jménem Tribes of Europa.
„Teď jsem ve svém živlu. Turbulence posledních měsíců mi ukázaly, že je čas opravdu se pohnout z místa. Chci dělat něco, co má smysl. I když to může na první pohled vypadat nemožně,“ uzavírá Yemi.