Nejmenovaní zástupci vedení Facebooku se s listem Wall Street Journal podělili o své obavy ohledně potenciálně nebezpečných e-mailů z roku 2012, které se aktuálně vynořily. Mohly by totiž CEO Facebooku Marka Zuckerberga přímo spojit se způsobem zacházení s uživatelskými daty, který firmě vynesl masivní kritiku, nemluvě o federálním vyšetřování.
Interní e-maily objevili vyšetřovatelé v rámci probíhajícího šetření Federální obchodní komise (FTC), která zkoumá, jak firma nakládá s osobními údaji uživatelů Facebooku. Vyšetřování odstartoval skandál s Cambridge Analytica (na začátku loňského roku se ukázalo, že tato firma získala data shromážděná Facebookem o milionech jeho uživatelů a bez jejich vědomí je využila v cílené politické kampani).
Facebook uzavřel ohledně ochrany soukromí svých uživatelů v roce 2011 s FTC dohodu, kterou se zavázal k určitým systémovým opatřením. Zatím není jasné, jestli Zuckerbergova nově odhalená komunikace představuje její porušení, neboť k ní podle WSJ došlo ještě předtím, než dohoda vstoupila v platnost.
„S FTC jsme dosud při vyšetřování plně spolupracovali a poskytli jí desítky tisíc dokumentů, e-mailů a záznamů. Mark ani žádný jiný zaměstnanec Facebooku vědomě neporušil závazky, které pro společnost ze smlouvy s FTC vyplývají, a neexistují ani žádné e-maily, které by toto naznačovaly,“ vzkázala firma přes své mluvčí Forbesu.
Co Zuckerberg věděl?
A kdy?
E-mailová komunikace, o niž se zajímají vyšetřovatelé, měla proběhnout v dubnu 2012. Zuckerberg se v ní podle WSJ ptal zaměstnance Facebooku, zda má firma bránit vývojářům, kteří tvrdí, že můžou bez ohledu na individuální nastavení soukromí sbírat data o uživatelích a zpřístupňovat je na vlastním webu.
Jiný zaměstnanec údajně odpověděl, že takový sběr dat je možný a že řada vývojářů dělá totéž. Vývoj zmiňované aplikace byl nakonec pozastaven (není zřejmé, kdy přesně k tomu došlo), nicméně výměna e-mailů pokračovala, aniž někdo vůbec navrhl, že by firma měla obecný problém řešit, uvádí WSJ.
Co bude dál?
Facebook se může s FTC dohodnout a zaplatit pokutu, případně stanout před soudem za možné porušení dohody. Vedení firmy si ale podle WSJ nepřeje, aby se u soudu na veřejnost dostaly ještě nepříjemnější e-maily, a upřednostňuje mimosoudní řešení dohodou.