Nepatří mezi jména architektů, jež vás napadnou jako první, když začnete přemýšlet o české špičce. Nesbírají ceny, do médií se aktivně nehrnou. Libor Hrda a Pavel Lazarov z ateliéru Fandament jsou jako někteří jejich klienti z řad nejbohatších Čechů, jimž navrhují domy: raději zůstávají mimo zájem médií.
Musely to být v součtu desítky hodin, které jsem společně s bratrem s touhle hračkou v závěru éry československého socialismu strávil. Krabice s obrázkem brankáře a nápisem Football, uvnitř zelená plocha ohraničená mantinely a na ní 22 figurek fotbalistů na pérku. K tomu ocelová kulička, již bylo potřeba dostat do branky soupeře. A hotovo.
V tu dobu nebylo pro radost dvou kluků nutné víc. Najednou je skoro 40 let pryč a já tu samou krabici vidím znovu. V Brně-Maloměřicích, v místě, kde bych ji ani náhodou nečekal.
„Sídlil tu národní podnik Chemoplast Brno. V přízemí byly lisy, kde se rodily stolní varianty fotbalu, hokeje, a dokonce i basketu, který ale zase takovou díru do světa neudělal,“ říká Pavel Lazarov, jenž společně s Liborem Hrdou industriální areál na kraji moravské metropole v roce 2016 koupil.
Před devíti lety a rok po založení architektonického studia Fandament Architects se totiž dostali do bodu, kdy potřebovali novou kancelář. Sto padesát metrů čtverečních by jim stačilo, ale ideální místo ani po roce hledání v Brně neobjevili. Až se zjevilo na první pohled nesmyslné řešení: areál už roky nefunkční fabriky s kancelářskými prostory.
„Tak jsme rozbili prasátko, ve kterém skoro nic nebylo,“ směje se Libor Hrda. Tehdy v něm našli milion korun. Jenže potřeba jich bylo čtyřicet. „Půjčili jsme si všude, kde to šlo, takže deset jsme nějak poskládali. A zbytek nám půjčila banka,“ vzpomíná Lazarov. V téměř prázdném areálu bylo v tu dobu šest nájemců, nájem od nich ale nestačil ani na první splátku bance.
„Bylo to tři čtvrtě milionu. Nakonec jsme to ale zase nějak uhráli a začali jsme to tady jednu kancelář po druhé opravovat a pomalu plnit nájemníky,“ říká Hrda. Prostory, kde je teď k dispozici kolem pěti a půl tisíce metrů čtverečních, dostaly název Depo Business Parking, a jestli čekáte nudné sterilní kanceláře, tady jste úplně mimo.
V článku také zazní:
- Co musí mít každá vila, kterou si pořizují nejbohatší lide Česka?
- Jak na klienty působí věta, že jejich architekti budou nejspíš ti nejdražší?
- A proč architekt bere klienty do Itálie nebo Švýcarska?