Nedůstojná mzda, nejistá práce. Tisícům hollywoodských scénáristů, kteří zábavnímu průmyslu vyčítají špatné pracovní podmínky, došla v úterý trpělivost. Vyhlásili stávku a poprvé po patnácti letech zastavili výrobu oblíbených pořadů.
Vše vyústilo poté, co se odborům zastupujícím filmové a televizní scenáristy nepodařilo vyjednat novou kolektivní smlouvu. Několik hodin před vypršením té předchozí se proto jednomyslně usnesly na vyhlášení stávky.
Důsledkem bude postupné zastavení výroby řady televizních pořadů. Nejrychleji se stávka dotkne talk show, které se obvykle natáčejí průběžně. Pořady jako Saturday Night Live, The Tonight Show s Jimmym Fallonem nebo The Late Show se Stephenem Colbertem se tak pravděpodobně přestanou natáčet okamžitě. Televize pak bude vysílat reprízy starších dílů.
„Všichni včetně mě doufají, že se obě strany dohodnou. Ale myslím si, že požadavky scenáristů nejsou nepřiměřené,“ komentoval situaci moderátor Stephen Colbert v pondělním vysílání svého pořadu, které bylo na nějakou dobu zřejmě posledním.
Ani jedna ze stran přitom nechce ustoupit. Scenáristé tvrdí, že je boom streamovacích služeb připravil o výdělky a změnil model odměňování natolik, že dnes čelí existenční krizi. „Zavřeli nám dveře jako svým zaměstnancům a udělali z nás pisálky na volné noze,“ zní v twitterovém prohlášení asociace zastupující scenáristy.
Na menší výdělky si však stěžuje i druhá strana – skupina studií včetně Universal nebo Paramount, ale i Netflix, Amazon a Apple. Producenty a technologické firmy totiž údajně zasáhla pandemie, pokles hodnoty akcií i vzestup streamovacích služeb, který změnil způsob, jakým diváci konzumují televizní pořady i filmy.
Tohle vše pak studia přimělo razantně snižovat náklady a propouštět a v konečném důsledku upravit celé své obchodní modely.
Po oznámení stávky reagovala studia prohlášením o tom, že jsou ochotna o některých bodech smlouvy dál diskutovat, scenáristům však nemohou ve všech vyhovět. Hlavním sporným bodem je podle vedení studií především návrh odborů, aby studia obsazovala pořady určitým počtem scenáristů na určitou dobu, a to ať už je to potřeba, či nikoli.
Tyto zásadní neshody tak naznačují, že půjde o dlouhou stávku. Ta poslední, která začala v listopadu 2007, mimochodem trvala celých sto dnů. Hollywood při ní údajně přišel o více než dvě miliardy dolarů. Pokud bychom navíc vzali v potaz inflaci, dnes by srovnatelná stávka vyšla podle odhadů na tři miliardy. Dá se tak odhadovat, že každý den průmysl ztrácí přibližně třicet milionů dolarů.
Problémem totiž není jen to, že by nepracovalo oněch jedenáct tisíc scenáristů. Jejich stávka může brzy znemožnit práci tisícům dalších zaměstnanců a tvůrců filmů a seriálů.
Podle odhadů Aliance filmových a televizních producentů by mohlo být bez práce až dvacet tisíc lidí, kteří aktuálně pracují na více než 600 produkcích. Stávka by tak zasáhla nejen celou ekonomiku jižní Kalifornie, ale podle odhadů Aliance například i New Yorku.