V severoevropských metropolích jsou běžným jevem již několik let, od úterý 2. prosince se jich ale dočkala i Praha. Foodora spustila rozvoz jídla pojízdnými roboty, kteří vyjeli obsluhovat karlínské zákazníky fastfoodu McDonald’s. 

Po světě už tyto stroje od společnosti Starship Technologies doručily více než devět milionů objednávek a zvládají to téměř samy. Když náhodou narazí na složitou překážku, zakročí pracovník, který na provoz robota neustále dohlíží.

Od posunu ve způsobu dovážení od čistě lidské práce ke strojům si Foodora slibuje řadu úspor – energií, emisí skleníkových plynů, ale i času dovážek a počtu aut, která plní pražské ulice.

Prozatím však s jejich masovým zavedením nespěchá a do pražského Karlína vyslala na testovací provoz první tři kusy. Ty budou obsluhovat zákazníky McDonald’s v ulici Thámova.

„Plánujeme pilotní provoz zhruba na tři až šest měsíců. V jeho rámci si otestujeme jak zájem zákazníků, tak všechny podrobnosti denního provozu. Podle toho, jak to půjde, budeme případně rozšiřovat počet jednotek,“ prozradil Forbesu Adam Kolesa, generální ředitel společnosti Foodora.

Nejedná se přitom o žádnou neprozkoumanou technologii. Flotila společnosti Starship Technologies, jež za nimi stojí, čítá přes 2700 autonomních robotů, kteří působí na více než 270 lokacích ve Spojených státech, ale také ve Finsku, Švédsku, Švýcarsku, Německu, Estonsku a ve Velké Británii.

info Foto Filip Vokoun
CEO Foodory Adam Kolesa s robotem

„Máme naježděno více než dvacet milionů kilometrů a Česko je pro nás již osmou zemí,“ konstatuje Lisa Johnson, viceprezidentka Starship Technologies pro globální komunikaci.

Foodora očekává, že by stejný úspěch mohli roboti zažít i v Praze. Odhalit, která část hlavního města by měla následovat po Karlíně, však prozatím nechce. „Tipy máme, ale zatím probíhají jednání,“ vysvětluje generální ředitel. Podle šéfa logistiky české Foodory Richarda Dirbáka je v plánu také expanze do dalších tuzemských měst.

Z finančního hlediska se však provoz nových technologií nebude od současného fungování Foodory výrazně lišit. „Roboty nekupujeme, ale máme je pronajaté. Platíme za objednávku, takže vlastně podobně jako kurýrům,“ dodává Kolesa.

Podle Dirbáka navíc novinka nemá lidi nahradit, pouze je doplnit. Pomoci tak mají s jednoduchými objednávkami na krátké vzdálenosti, zatímco delším trasám nebo komplexnějším objednávkám se mají i nadále věnovat kurýři z masa a kostí.

info Foto Filip Vokoun
CEO Foodory Adam Kolesa a radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek

A jak bude jejich provoz v Karlíně probíhat? „Nejdříve si robota musíte přidat do košíku jako položku v objednávce u dané pobočky McDonald’s. Náš systém pak vyhodnotí, zda je objednávka pro dovoz robotem vhodná, protože nesmí být příliš velká, zákazník nesmí být moc daleko a robot musí být k dispozici,“ přibližuje Kolesa.

V současném režimu si tak mohou jídlo nechat dovézt jen ti, kdo se nacházejí v okruhu dvou kilometrů od karlínské pobočky fastfoodu.

Za těmi se vydá robot, který se pohybuje po chodnících rychlostí až šest kilometrů za hodinu, a když to potřebuje, přejde po přechodech pro chodce. „Budou se chovat jako zodpovědní chodci, trochu jako lidští kurýři,“ dodává zástupkyně Starship Technologies.

„Zákazníkovi přijde odkaz, přes který může robota po celou cestu sledovat. Když přijede, dostane zákazník SMS zprávu nebo notifikaci a robota si otevře zmáčknutím tlačítka na telefonu,“ zakončuje Kolesa.