Sněhobílé fasády, terasy jako paluby výletních jachet, propojení s krajinou skrz nekonečná okna. To jsou domy od brněnského Atelieru Kareš, které můžete vidět po celé republice. Vlastně, pokud nejste majitel nebo jeho známý, moc toho neuvidíte. Základním principem tohoto ateliéru totiž taky je, aby dům nebyl z ulice okázalý a příliš nápadný. I to je jeden z mnoha důvodů, proč Atelier Kareš patří k nejvyhledávanějším ateliérům u nás.
Rozumí totiž lidem, kteří chtějí od architektury a od prostoru, ve kterém žijí, něco víc. Touží po uměleckém díle, které je krásné, estetické a zároveň plní funkci. A rozhodně nechtějí lidovou tvořivost ani kompromisy.
„Naši klienti chtějí žít pro svou rodinu, a když se ze svého denního byznysu vrátí, chtějí se cítit v bezpečí, obklopeni tím, co mají rádi, a propojeni s přírodou,“ říká Martin Kareš. Jeho architektonické studio s patnácti kmenovými zaměstnanci vychází z principů brněnského funkcionalismu a navazuje na práci legendárního brněnského architekta Ivana Rullera.
Má za sebou stovku individuálních vil na míru, především pro byznysmeny, kteří architekty vyhledávají pro jejich přístup, schopnost přesahu a moderní linie, jež domům propůjčují.
Právě bílé linie, velké prosklené plochy, a přitom nenápadný vzhled vil jsou pro Atelier Kareš typické. Z ulice jejich domy totiž působí skromně, to hlavní náleží až očím majitelů. Harmonie se tak většinou rozehrává až uvnitř domu a samozřejmě také v zahradě, se kterou jsou domy dokonale propojené.
Splnit představu ideálního bydlení
„Dům nevymýšlím u stolu a pak ho nepřenáším na pozemek, naopak, vycházím z pozemku, kde se řídím jeho tvarem, světovými stranami i polohou vůči příjezdové komunikaci. A hlavně se řídím klientem. Ten je pro mne zcela zásadní spolu s jeho stavebním programem,“ popisuje svůj postup Martin Kareš.
„Vždy jde o unikátní kombinaci jedinečné osobnosti či rodiny s konkrétní a unikátní představou ideálního bydlení. Tyto představy vycházejí ze zažitých stereotypů, vnímání funkčnosti, estetiky a krásy. Mým úkolem jako architekta je přenést představu klienta do hmotné podoby, která bude vysoce funkční, s uceleným dojmem v interiéru a se svébytným výrazem v exteriéru. Ačkoli obecně nelze říct, že je nějaký dům ideální, naším cílem je, aby klient svůj dům jako ideální vnímal.“
I proto Martin Kareš potřebuje své klienty ještě před návrhem poznat zblízka. „Chci vědět, co má v jednotlivých místnostech být, jak v nich lidé budou trávit volné chvíle, pochopit, jak žijí – jestli doma třeba poslouchají hudbu, jakým způsobem spolu tráví čas, jaké prožívají nálady.
Stejně tak, jak fungují večer, kdy se spolu protínají, jestli se po práci potkávají, nebo každý hledá soukromí a své místo a zároveň chce vnímat rodinu vedle v místnosti. Zákazníků se taky ptám, co jim v minulém domě chybělo,“ vysvětluje.
Aby klientům navrhl co nejpřesněji navnímaný dům, nikdy nedělá víc než tři koncepty najednou. První měsíc jeho tým v podstatě neprojektuje, naopak se s klienty baví o architektuře, prostoru, pozemku a o zadání.
„Začátek je totiž nejpodstatnější. Není příjemné vracet se zpět ve chvíli, kdy je dům už zásadně rozprojektovaný,“ podotýká Kareš. Díky poctivé přípravě se to ale u jeho projektů nestává. Od klientů tak nikdy neuslyšíte větu: „Kdybych stavěl znovu, udělal bych to jinak.“
Držíme se dokonalého konceptu
Ostatně služby ateliéru nekončí návrhem domu, ale zákazník dostává full servis od prvotního návrhu přes kontrolu rozpočtu, koordinaci i legalizaci až po to, že zákazník sedí na terase a pije dobré víno nebo griluje. Tenhle brněnský tým totiž přistupuje k architektuře komplexně.
„Přirovnal bych architekturu k dítěti. Otec byl stavař, matka byla umění a z nich vznikla architektura,“ usmívá se Martin Kareš. Dokonalý koncept pak našel ve funkcionalismu, ze kterého při navrhování konstantně vychází.
„Nejdeme tvarem našich domů pokaždé jiným směrem, naopak se držíme tohoto dokonalého konceptu, kterému dáváme facelift prostřednictvím technologií, materiálů nebo vybavení. Pak je dům nadčasový,“ dodává.
Nehledě na současnou energetickou nebo politickou situace, ateliér několik posledních let navrhuje převážně nízkoenergetické domy s principy domů ostrovního typu.
„Přicházejí k nám lidé, kteří vlastní firmy i fabriky, rozumějí technologickým inovacím, a čekají tak i od domu další přidanou hodnotu, jako jsou právě nové technologie nebo soběstačnost, kdy domy respektují jak své majitele, tak prostředí, ve kterém budou stát. Naším úkolem tak je, aby byl dům šetrný k životnímu prostředí a v rovnováze s krajinou, kterou je obklopen,“ vysvětluje Kareš.
Dům plný zelených bonusů
Součástí takového domu je většinou tepelné čerpadlo s vrtem, přes které se v zimě dům vyhřívá a v létě zase reverzním chodem chladí. Ateliér využívá i systém stropního chlazení – energeticky úsporný způsob umožňuje architektonicky čisté řešení a je další možností, jak v zimě topit. „Dům tak pomocí těchto technologií může být v zimě vytápěn podlahou i stropem,“ podotýká Kareš.
Jeho architekti pracují také s šedou vodou. Na pozemku využívají velké akumulační nádrže pro retenci odpadních a dešťových vod, dnes většinou přívalových, které dopouštějí ze studny nebo vrtu a následně vracejí vodu do objektu. Vyčištěná z vlastní úpravny se pak nejčastěji používá na splachování toalet nebo v pračce či myčce.
Dalším prvkem, který zvyšuje životní komfort v ostrovních domech, jsou extenzivní sukulentní zelené střechy. Takovou „zahradu“ není potřeba zalévat a přitom se podílí na zlepšení klimatu, neboť se díky odparu kolem domu lépe dýchá.
„Rádi pracujeme i s živými zelenými fasádami, které v létě ochlazují budovu, nebo fungují jako akustický absorber. Je to další bonus, který slouží jako tvorba kyslíku.“
Wellness za skleněnou fasádou
Mezi nejmodernější technologie pak momentálně patří třeba celoskleněné stěny zasouvané do podlahy, které se od dob vily Tugendhat v architektuře nevyužívaly. Další specialitou Atelieru Kareš jsou prosklené rohy budov.
„Za skleněnou fasádu umístíme třeba wellness, takže se z tepla můžete dívat, jak před vámi sněží. V létě se pak okna odsunou do stran a relaxujete venku v přírodě,“ popisuje architekt.
V ateliéru se také snaží aplikovat systémy integrovaných fotovoltaických článků prostřednictvím fólií do skel. U rodinných domů je využití vhodné právě u tohoto velkoformátového zasklení či na zimních zahradách, ve světlících nebo panely na fasádě.
„Krystaly v nich nám vytvářejí elektřinu, která se svádí do bateryboxů a z nich si dům čerpá elektřinu na svůj vlastní život. Fólie používáme vždy v kombinaci s fotovoltaickou elektrárnou na střeše.“
Domy s víceúrovňovými střechami pak mají fotovoltaiku i sukulentní střechy. „Fotovoltaickou elektrárnu nedáváme na viditelné střechy, aby vizuálně nerušily,“ dodává šéf Atelieru Kareš.
Z Brna do Chorvatska i na český venkov
Ateliér byl založen v roce 2004 a „doma“ v Brně staví domy například v Masarykově čtvrti. Šedesát procent zakázek má ale v Praze, kde také realizoval své první zakázky a kde výhledově plánuje otevřít další kancelář.
Vily mistrů z Atelieru Kareš stojí v Troji, na Hanspaulce nebo v Hodkovičkách. Navrhovali ale i apartmány v Chorvatsku nebo vilu na Korfu a koncepty mají už i u Mnichova. Poptávka však přichází hlavně z Česka, a to nejen z velkých měst.
„Dům je intimní, soukromá věc a mě fascinuje, že i lidé z malé vesnice na nás čekají rok, protože chtějí svůj dům od nás. To je úžasné, “ říká dojatě Kareš.
Propojení domu s uměním
Rád pak klientům naplňuje jejich vize i uměním, například sochami či plastikami v zahradě nebo obrazy a obrazovými stěnami uvnitř domu. „Domům totiž sluší jít ruku v ruce s kvalitním uměleckým dílem, a to jak v interiéru, tak v exteriéru. I když se někteří klienti v umění neorientují, baví je a mají zájem si do svého objektu nějaké vložit, aby vila žila s uměleckým prvkem a obráceně. Umění má pohladit a dům je osobnější, když jsou v něm lidé obklopeni věcmi, které je obohacují.“
S klienty se tak architekti baví i o zajímavých výstavách, které jim doporučují navštívit pro inspiraci. „Do našich domů určitě patří současné geometrické umění. Umíme lidem doporučit vhodný druh nebo je přímo propojit s umělci, u kterých si pak už sami vyberou, co se jim líbí,“ dodává architekt, jehož osobní vizí je sakrální stavba.
Martin Kareš by totiž strašně rád v budoucnu navrhl třeba boží muka nebo soukromou kapli. „U takových staveb není jen architekt a investor, ale i někdo třetí, což je další zodpovědnost, kterou bych chtěl přijmout.“
MARTIN KAREŠ byl členem prestižního ateliéru legendy českého funkcionalismu, profesora Ivana Rullera. Absolvoval Fakultu architektury VUT v Brně a už během studia získal řadu ocenění, například Cenu Bohuslava Fuchse za nejlepší ročníkový projekt fakulty nebo Cenu Státního fondu rozvoje bydlení. S ateliérem Europrojekta, který spoluzaložil, také získal pětkrát ocenění za rodinný dům roku, stavbu roku ve Zlínském, Pardubickém i Jihomoravském kraji a mnohé další. Dnes vede Atelier Kareš, který se zabývá výhradně individuálním rezidenčním bydlením pro soukromé investory. Má na starosti návrhy rodinných domů a luxusních vil. Jeho vzory jsou ikona brněnské architektury Bohuslav Fuchs nebo zakladatel Bauhausu Walter Gropius. Ze současných světových architektů je to jednoznačně Peter Zumthor.