Letenky za pár stovek jsou už minulostí, a to i přesto, že ceny ropy se postupně vrací na předválečnou úroveň. Pořád ale lze na letenkách ušetřit – třeba odletem z Vídně, Frankfurtu nebo Katovic.
Větší konkurence dopravců a vyšší koncentrace cestujících. To jsou hlavní důvody, proč jsou letenky z nedalekých letišť sousedních zemí dlouhodobě levnější než z Česka. Cenový rozdíl je ale s ohledem na nynější vysoké ceny o to markantnější.
Například podle aktuálních statistik letenkového portálu Kiwi se z letišť sousedních zemí ceny letenek pohybují až o třicet procent levněji než v Praze. Nejvýraznější rozdíl je pak na dálkových a středně dlouhých trasách. U kratších letů jsou průměrně letenky ze zahraničí levnější o čtrnáct procent.
Jak se shodují letenkové portály Kiwi a Pelikán, odlety ze sousedních zemí v současnosti volí až třetina českých cestujících. Oblíbená jsou rakouská, německá a polská letiště, zejména pak Vídeň, Berlín, Norimberk, Mnichov, Frankfurt, Katovice, Krakov nebo Varšava.
„Lety z jiného než domácího letiště mohou mít řadu výhod – z některých koutů České republiky je pro cestující pohodlnější dopravit se do Vídně nebo třeba Katovic než do Prahy, často jde ale také o levnější variantu,“ komentuje ředitelka zákaznické péče Kiwi Eliška Řezníček Dočkalová.
Větší zájem o cestování z okolních letišť eviduje už od loňského podzimu také prodejní portál Letuška. „Jde zejména o letiště v Mnichově a ve Vídni, kde je velká konkurence tlačící ceny dolů,“ říká ředitel portálu Josef Trejbal.
Podle Dočkalové z Kiwi pak Češi využívají zahraniční letiště především pro dálkové lety například do Spojených států a dalších míst, ale i pro bližší destinace v rámci Evropy. „U letů do vzdálenějších destinací může být volba zahraničního letiště výhodná i kvůli absenci přestupů,“ dodává Dočkalová.
Ještě před pandemií koronaviru přitom letečtí dopravci provozovali z pražského letiště nejméně patnáct pravidelných linek do dálkových destinací. S jejich obnovováním ale dosud až na výjimky vyčkávají.
Zajímavější jsou pro ně totiž s ohledem na snížené kapacity po covidu oblasti s větší koncentrací lidí, což je v rámci střední Evropy právě například Vídeň. Ta jen pro srovnání v roce 2019 odbavila přes 31 milionů cestujících, tedy o 13 milionů více než Letiště Praha.
„Rostoucí konkurence dopravců pak přirozeně tlačí na snížení ceny letenek a dobře obsazená letadla snižování cen umožňují,“ vysvětluje Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu z firmy EY Partner Corporate Finance.
Dalším aspektem cenotvorby je podle něj i provázání krátkých letů s dálkovou dopravou. „To umožňuje leteckým společnostem snižovat ceny na krátkých letech, protože pak cestující platí za dražší letenky na dálkových trasách. Ceny letenek například ve Vídni a Frankfurtu jsou tímto určitě ovlivněny,“ říká Kováč s tím, že u některých destinací je Praha konkurenceschopná, aktuálně ale ne u těch dálkových.
Podle Trejbala z Letušky navíc pražské letiště trpí absencí silného národního dopravce, který by konkurenci přinutil ceny snižovat.
Ačkoli loňské skokové zdražení komerční dopravy aerolinky přisuzovaly především rostoucím cenám leteckého paliva, nyní cena kerosinu opět klesá s tím, jak zlevňuje ropa. To se ale zatím do cen letenek nepromítlo.
„Cena ropy klesá a s určitým zpožděním bude klesat i cena leteckého paliva. Palivo je významnou cenotvornou položkou, a pokud bude dostatečná konkurence, budou ceny letenek klesat. Pokles ale nebude plně kopírovat pokles ceny paliva, protože proti snižování cen letenek je růst dalších nákladů – jako například nákladů na letecký personál,“ vysvětluje Kováč.
Ačkoli podle něj tedy zejména kratší lety zlevnit mohou, na úroveň před covidem se ceny letenek obecně nevrátí.
Další vývoj bude záležet hlavně na tom, kdy a zda vůbec se letecká doprava po celém světě vrátí na objemy z roku 2019, přičemž odhady odborníků pro rok 2023 hovoří celosvětově o pětaosmdesáti až devadesáti procentech tehdejších cestujících.
„Díky nižší ceně paliva a postupnému návratu leteckých spojů však mohou zákazníci častěji narážet na cenové akce, které se rozběhly od nového roku,“ radí Trejbal.
„Letecké společnosti upravují ceny velice dynamicky, s ohledem na obsazenost a speciální nabídky svých konkurentů. Cestujícím se zájmem o nejvýhodnější ceny letenek doporučujeme monitorovat ceny v akčních nabídkách a ve vyhledávači letenek porovnávat ceny letenek z více odletových bodů,“ uzavírá Martina Hrnčířová, ředitelka prodeje Student Agency Travel.