Anastasii Skoromets trvalo pět dní, než se jí v polovině března podařilo i s dcerou utéct z válkou zmítané Ukrajiny. Během cesty zažila ostřelování, nedostatek jídla či dva dny zcela bez spánku, než dorazila na jih Moravy. Našla zde práci u brněnské módní značky Goldbee, pro kterou už stihla vytvořit speciální kolekci oblečení s mottem ‚‚Spolu jsme silnější!”. 

Výroba prvních kousků z kolekce, která má být podle návrhářky určitou formou poděkování nejen Česku za pomoc Ukrajině, odstartovala tento týden. V e-shopu Goldbee jsou nyní formou předprodeje k dispozici dámské legíny, topy, kraťasy nebo pánská trička. Mladá brněnská značka chce kolekci nazvanou jednoduše ‚‚Anastasiia” začít propagovat příští týden.

info FOTO Goldbee
Anastasiia Skoromets při focení své kolekce.

Anastasiia Skoromets je jednou z pěti ukrajinských uprchlic, které firma Goldbee zaměstnala po začátku ruské invaze. ‚‚Práce je pro mě víceméně stejná jako na Ukrajině. Tam jsem však byla majitelkou firmy a starala se i o objednávky látek, najímání lidí nebo marketing, zde mám mnohem víc času věnovat se kreativní práci,” říká návrhářka.

Kromě přípravy střihů a výrobních procesů pro oblečení z její kolekce se podílí i na samotném šití. Aspoň částečně tak zahání chmurné myšlenky na válku v její vlasti, v níž zůstal bojovat její manžel. 

Nebo vzpomínky na strastiplnou cestu do Česka, která jí z města Poltava na severovýchodě Ukrajiny trvala celkem pět dní. ‚‚Už samotné rozhodnutí opustit vlast bylo nesmírně těžké. Pak jsme neměli dostatek zásob na cestu, protože v obchodech nebylo jídlo a když jsme vyrazili, tak hned první den jsme strávili sedm hodin v koloně,” popisuje.

Stáli jsme v zácpě a koukali na útočící helikoptéry.

Centrální Ukrajinu překonávala společně s kamarádkou a jejím synem po vedlejších cestách mimo hlavní dopravní tahy, ve snaze vyhnout se zácpám cestovali hlavně v noci. Kromě toho se museli vyhýbat městům, která byla zrovna bombardována.

‚‚Městem Bila Cerkva jsme projeli jenom půlhodiny předtím než bylo ostřelováno, na útočící helikoptéry jsme koukali, když jsme 15 kilometrů za městem stáli v zácpě,” říká Anastasiia a při vyprávění o Ukrajině se jí lesknou v očích slzy.

Před hranicemi s Polskem strávila kvůli kolonám v autě 35 hodin a než dorazila do města Přemyšl, měla za sebou dva dny bez spánku. Odtud pak zamířila do Česka.

‚‚Jeden kluk, který kdysi navštívil mé studio na Ukrajině si mě pamatoval a po začátku války se mi ozval, že může ubytovat dvě ženy a dvě děti. Já nejdřív myslela, že boje rychle skončí, ale během týdne jsem si to rozmyslela,” líčí návrhářka.

Díky souhře několika náhod našla práci ve firmě Goldbee, která vyrábí hlavně dámské sportovní oblečení. ‚‚Už když začala ruská invaze tak jsme avizovali, že máme deset pracovních míst pro uprchlíky z Ukrajiny. A že nebudeme řešit jazyk nebo jejich zkušenosti v oboru,” říká šéf Goldbee Jan Kočař.

Nejdřív hledal cesty přes Úřad práce než jej jedna z úřednic oslovila přes Instagram a poradila mu, aby se zaregistroval v Skill centru pro cizince jihomoravského kraje. 

‚‚Zaskočilo mě, že někdo z úřadu píše na Instagram, ale v pozitivním směru. Protože kdo dneska čte nějaké úřední desky,” uvádí Kočař a chválí postup českých úřadů při řešení uprchlické situace. Zaměstnávání Ukrajinců je nyní podle něj mnohem jednodušší než před válkou. Díky jihomoravskému Skill centru se k němu dostala i Anastasiia Skoromets, která se původně hlásila na pozici švadleny.

‚‚Během pohovoru mi říkala, že oblečení i navrhovala a když mi ukázala svou práci, tak jsem si říkal, že je to škoda. Rozhodně nechci dehonestovat lidi, co vyrábějí, ale na ní bylo vidět, že má cit, zkušenosti a talent. Tak jsme se dohodli, že má úplně volnou ruku, ať vytvoří kolekci,” vysvětluje Kočař.

info Jan Kočař a Anastasiia Skoromets.
Jan Kočař a Anastasiia Skoromets.

Ta pak vznikla během necelých dvou týdnů. Tuto rychlost Kočař zdůvodňuje tím, že veškerá produkce Golbee je soustředěna pod jednou střechou. V průmyslovém areálu v Řečkovicích u Brna má firma vedle skladů a dílen také fotoateliér, kde kromě fotografií oblečení vznikají i například krátká videa pro sociální síť TikTok. 

Kočař ji začal budovat v roce 2020, kdy společně s několika propuštěnými pracovníky z gastronomie začal během první vlny covidu šít roušky. Nakoupil kvůli tomu šicí stroje a přemýšlel, jak je dál využít. Nakonec se rozhodl zúročit své zkušenosti s distribucí oblečení, které posbíral během osmiletého vedení společnosti Czech Soul, a založil vlastní módní značku.

‚‚Goldbee je teď alfa a omega mého podnikání. Distribuce je fajn, ale člověk to nemá stoprocentně v rukách a pořád je na někom závislý, na dodavatelích, odběratelích… Já to rád dělám celé podle sebe, od základů,” uvádí podnikatel.

Za poměrně krátkou dobu už stihl své oblečení dostat například do sítě Sportissimo a loni se Goldbee jako první česká módní značka prosadila i v německém e-shopu Zalando. Kromě toho se prodává i na Alze nebo Mallu.

‚‚Velká část našeho prodeje však jde napřímo přes náš e-shop. U menších firem jako jsme my je to důležité ze dvou důvodů: marketingová komunikace a marže. My nemůžeme konkurovat cenou a potřebujeme odkomunikovat přidanou hodnotu našich produktů, která spočívá v ruční práci a udržitelnosti celého výrobního procesu, který máme plně pod kontrolou,” popisuje Kočař. Partner jako je Zalando je však pro něj důležitý kvůli tomu, že se takto česká značka může prosadit i v zahraničí.

Během prvních čtyř měsíců fungování v roce 2020 dosáhlo Goldbee tržeb 4,2 milionu při 9,5 tisících prodaných produktů. Tržby z loňského roku dosáhly 15,5 milionu a Kočař veří, že se letos přiblíží hranici padesáti milionů.

‚‚Zatím to není moc ziskové, dotuje to moje další firma Czech Soul, ale důvod je jasný – utrácíme jako začínající značka obrovské peníze za brand building. Nicméně je to pro nás dlouhodobě určitě nejzajímavější byznysová věc a věříme, že se to povede,” uzavírá podnikatel.