Než otevřeli první pobočku, jezdili dva roky po světě a ochutnávali suši. Než vyladili recepturu, padlo na to pár set kilo rýže. Teď mají Lukáš Fencl a Roman Hamoud ze SushiPointu už čtyři bistra v pražských obchodních centrech a ročně zákazníkům prodají více než sto tisíc krabiček.
„Nejsme restaurace, ale kvalitní suši bistro,“ podotýká Lukáš Fencl a na slově „kvalitní“ si dává záležet. „Nikdy jsme nepoužívali mražené ryby, se kterými se konkurence dostávala na poloviční náklady. Náš koncept jsme od začátku postavili na kvalitních surovinách, a proto si nás zákazníci našli,“ doplňuje.
Brand vystavěli i na transparentnosti. „Suši vyrábíme podle moderního trendu přímo před očima zákazníků,“ říká Fencl. Na místě se dělá vše, od octového nálevu přes porcování ryb až po balení do krabiček. V nabídce jsou maki, nigiri, futomaki, suši sendviče, ale i nejrůznější sety a misky poke bowls, které doplňují sezonní speciality.
„Nabídku se snažíme stále obměňovat. U žen teď frčí suši s philadelphií a mangem, na kterém jsou flambované kousky lososa. Obecně ale mají Češi nejraději klasiku. Velké experimenty český zákazník neocení,“ popisuje Roman Hamoud.
Činky, papír i Apple
Potkali se před třinácti lety ve fitku, kde Lukáš pracoval a Roman tam chodil cvičit. Slovo dalo slovo a oba vystudovaní ekonomové se rozhodli, že zkusí rozjet společný byznys.
Tím prvním byl velkoobchod s papírenskými potřebami, postupně ho ale přebila větší příležitost. „Synovi se několikrát po sobě rozbil iPhone a každá oprava stála dost peněz,“ vypráví Roman Hamoud, jak přišel nový nápad.
Další opravu rozbitého telefonu zkusili sami. Objednali náhradní díl a Lukáš ho podle návodu z YouTube spravil. „Bylo to jednoduché, měli jsme dobrý zdroj pro náhradní díly, a tak nás napadlo, že bychom si s nimi mohli otevřít velkoobchod,“ vzpomíná Roman.
Byla z toho cesta do Hongkongu pro nové obchodní kontakty a nakonec i vytvoření vlastní sítě expresních Apple servisů iPhonePoint, která má v současnosti devět poboček v různých obchodních centrech po celé Praze.
V shopping centrech podnikali a taky se tam stravovali, což jim nakonec vnuklo nápad na založení suši bister. Přispěla k tomu ale i pandemie, během které se opravnám telefonů moc nedařilo a Lukáš s Romanem hledali nové příležitosti pro diverzifikaci rizik.
Expanze a prodej franšíz
První SushiPoint otevřeli v roce 2021 v nákupním centru Nový Smíchov, postupně přibyly další na Černém Mostě, na Chodově i na Zličíně a firmě se daří i v cateringu a delivery. Majitelé navíc plánují velkou expanzi – příští rok chtějí po Česku otevřít patnáct nových bister a nebrání se ani vstupu na zahraniční trhy.
Nabídky na odkup firmy odmítají, místo toho se rozhodli poskytnout své know-how dalším podnikatelům a rozjet prodej franšíz.
„Už se nám ozvalo několik zájemců. Většina z nich nemá zkušenosti z gastra, ale rádi by do něčeho investovali. Takže teď mezi zájemci pečlivě vybíráme, protože si chceme být jistí, že franšízu prodáme někomu, kdo nám neponičí značku,“ říká Lukáš Fencl.
Zájemce si kupuje na klíč postavenou pobočku, získá marketingovou podporu, proškolení zaměstnanců a přístup k objednávání surovin online od konkrétních dodavatelů.
Franšíza na suši bistro se dá pořídit za necelé tři miliony korun a předpokládaná návratnost investice je do tří let. Během trvání smlouvy je možnost jednou zdarma pobočku přesunout.
„Výběr místa je pro náš byznys zásadní. Vždycky si analyzujeme pohyb, počet i složení potenciálních zákazníků, ale i my sami jsme naše pobočky několikrát posouvali,“ podotýká Roman Hamoud.
„To je výhoda našeho konceptu – když jedno místo nefunguje, stánek se přesune na frekventovanější. Na rozdíl od kamenných restaurací u nás nehrozí, že se uvaříme někde na pět let a každý měsíc budete minus milion,“ dodává.
Že se energická dvojice nehodlá „uvařit“ na jednom pointu, ostatně dokládá i její další projekt –Fencl s Hamoudem nedávno otevřeli v pražské Troji svůj první Pizza & Pasta Point. I u italské nabídky chtějí sázet na kvalitní suroviny i perfektní a rychlý zákaznický servis stejně jako u suši či telefonů.