Znáte Chrise Frooma? Toho hubeňoura, který se sice narodil v Keni, ale má britský pas a na kontě už tři tituly z cyklistické Tour de France? Dosud nejspíš jedinou českou stopou v životě lídra týmu Sky bylo to, že mezi jeho bodyguardy patřil Leopold König. Od příštího roku se ale přidá ještě něco se značkou „vyrobeno v Česku“.

Až Froome a další esa britské reprezentace příště vyjedou do bojů o medaile na velkých šampionátech (zatím s výjimkou olympiády), budou mít na sobě dresy z Tábora. Firma Kalas se na čtyři roky, tedy na další olympijský cyklus, stala sponzorem královniny cyklistické družiny.

Jestliže zpráva o milionovém dealu míří z jižních Čech do světa právě dnes, vše ostatní se zatím nese v režimu top secret. Až do 31. prosince totiž trvá britské partnerství se společností Sky, která je hlavním partnerem ostrovních cyklistů, takže dresy s jinými logy se nesmí nikde objevit. I proto jen tato malá ochutnávka nového designu, jeho kompletní odhalení až po Novém roce.

dres

Spolupráce s předchozím oděvním partnerem Adidas, která trvala 18 let, přestala naplňovat představy šéfů královské cyklistiky. Německá firma totiž segment cyklistiky dávno opustila a pod svou značkou si jen nechávala šít jinde.

„Takže pokud bylo potřeba něco rychle změnit, nebylo to možné,“ vysvětluje Jakub Věncek, jednatel firmy Kalas. „Cyklistika byla pro Adidas jen jedním z mnoha marketingových projektů, žádná priorita.“ A tak Britové vypsali výběrové řízení na nového dodavatele.

kalas

Firmu Kalas vedou Jakub Věncek (v popředí) a Josef Filip.

Když se o tendru v Táboře dozvěděli, pomysleli si: Bez šance. Ale co, tak to zkusíme, přihlásíme se. Britský cyklistický svaz je dost možná nejmovitější federací světa a už jen představa potenciálních nároků Čechy zastrašovala. A když pak na jihu Čech přistál seznam toho, co by měla firma vyrobit, vyděsili se.

„Šílené,“ kývne šéf české jedničky v segmentu cyklodresů a zasměje se. „Kecky, ručníky… Takže věci, které my vůbec neumíme. My můžeme nabídnout jen cyklistické oblečení, v tom jsme dobří.“

Čtěte také: Jak Bridget Jones probudila spící trh se stahovacím prádlem

Do toho se Britové ptali, kolik jim Kalas vyplatí za vybojované zlato, protože od Adidasu inkasovali za každý triumf 10 tisíc liber. „To by třikrát vyhráli a mohli bychom firmu zavřít,“ říká jednatel firmy a zase se rozesměje, protože slovem „třikrát“ hodně podstřelil.

Vždyť jen na letošním dráhovém mistrovství světa doma v Londýně brali Britové devět medailí, z toho pět nejcennějších. Už jste si spočítali, kolik by odměna činila v přepočtu na koruny? Jedním slovem moc.

dresy2

„Napsali jsme jim příběh firmy a informace, co můžeme dát zadarmo a co ne. A že budeme lepší v servisu, budeme se jim věnovat, budou mít přímou linku na šéfa vývoje,“ vypočítává Věncek. „Ale že se nemůžeme přetahovat v tom, jestli dáme o 50 tisíc liber víc než konkurence. Nabídli jsme oblečení zdarma v množství, jaké chtěli, což v konečných cenách dělalo 12 milionů korun. Vlastně původně 14, ale po brexitu šla libra o 20 procent dolů.“

Protože polovina rozpočtu britského národního týmu jde ze státní kasy, musí při akci takového rozměru najmout nezávislého experta, který posoudí kvalitu a napíše posudek na výběrové řízení. Kalas poslal vzorky dresů z modelové řady 2017, s jejichž střihem pomáhalo britské eso Piers Thomas, a za kvalitu dostali pět hvězdiček z pěti. Konkurence dvě.

Rozhodující moment nastal tehdy, když zástupce britské federace dostali do Tábora, do výroby. „Což je totálně nadchlo,“ říká Věncek. „Čekali, že tady budou tři garáže, ale my jsme jim ukázali vývojové oddělení, 21 grafiků, že látky stříháme digitálně… A za týden psali, že jsme vyhráli.“

dresy

Co do velikosti jde o největší zakázku v dějinách firmy, která předčila i to, když šili pro Škodovku. A má hlavně otevřít stavidla úspěšnosti na zatím slabém trhu. „Naši značku v Británii nikdo moc nezná. Jestli to chceme změnit, musíme investovat do marketingu. A toto zviditelnění pomůže,“ věří Věncek. „Do budoucna je Británie asi nejzajímavější trh. Dnes tam prodáme málo, za zhruba 15 milionů ročně, v Česku za 50. Přitom trh je tam šestkrát větší a kupní síla desetinásobná.“

Možná neméně důležitá je pro Kalas prestiž, kterou s sebou projekt přináší. Protože jména Froome, Cavendish, Wiggins, ta totiž v cyklistickém světě rezonují. A až budou britským cyklistům příště hrát na mistrovství světa hymnu, bude to tak trošku i česká zásluha.