CE Industries míří už k jedenácti miliardám. Vedle toho, že jsou třetím největším výrobcem vagonů v Evropě, finančními injekcemi podpořili dva provozy ve zkrachovalé huti Liberty Ostrava. 

Dvacet firem, tři tisíce lidí. Adam Šotek řídí průmyslový holding CE Industries pět let. Manažer se zkušenostmi z velkých restrukturalizací a krizového řízení prošel kariérou u M.L. Moran nebo ZKL a o svém „šéfovi“ Jaroslavu Strnadovi říká, že si cení jeho rad, přístupu k byznysu, ale i toho, že nechává manažerům prostor se realizovat.

Adam Šotek má k moravskoslezskému regionu blízko. S rodinou žije v Opavě, kanceláře má nejen v Ostravě, ale i v Praze, a hodně času proto stráví na cestách. Setkáváme se v areálu Vítkovických železničních opraven, a tak hned na úvod porovnáváme zkušenosti z cestování vlakem mezi Prahou a Ostravou.

Tahle továrna je těžký průmysl v celé své kráse, včetně létajících jisker odrážejících se v ochranných brýlích dělníků. Koleje nás pak provázejí celý den. Areál, v němž se opravují nákladní vagony největších přepravců v Evropě, teď postupně prochází rekonstrukcí, ukazuje nám Adam Šotek.

Průmyslový holding CE Industries má našlápnuto k rekordnímu roku, čeká EBITDA nad osmi stovkami milionů a tržby okolo jedenácti miliard. Podniká nejen v nákladní železniční dopravě, ale i v recyklaci a odpadech, v energetickém strojírenství a letos se jeho součástí stane též vrtulníková divize pod hlavičkou Helicopter Alliance.

Jsou rozkročeni po světě a zároveň mají pevné kořeny, které ukázali, když ve zkrachovalé huti Liberty Ostrava loni na podzim zafinancovali provoz dvou závodů, rourovny a válcovny.

info Foto Jiří Zerzoň

Jak teď hodnotíte situaci v Liberty Ostrava? 

Je to velký kolos, který celých deset měsíců stál. V závodech 15 a 16, jež financujeme, naštěstí zůstalo 1350 zaměstnanců. Mě ale na celé té věci mile překvapilo, že technologicky byly oba závody v dobrém stavu a kolegům z Liberty se rychle podařilo výrobu znovu rozjet bez nějakých větších problémů. Když přišla příležitost do tollingu jít, sestavili jsme pětičlenný mezinárodní tým manažerů, kteří působili v hutnictví, a i díky nim se povedlo zachovat lidi v klíčových profesích.

O tollingu vždycky říkám, že to je bypass pro firmu, která se nachází v nesnázích.

Forbes Digital Premium