Umí to, co nikdo jiný na světě. Na 3D tiskárně vyrobit cyklistické sedlo podle zákazníkova pozadí. Mladá firma Posedla existuje sice jen dva roky, její jméno už si ale razí cestu na tuzemském i světovém trhu.
Poprvé se potkali před čtyřiadvaceti lety. Na gymnáziu ve Varnsdorfu, ve městě v nejsevernější části Česka, u hranic s Německem. Dva kamarádi, Jiří Dužár a Martin Řípa, spolu šli pak i na vysokou školu. Až po ní se jejich cesty rozdělily a každý skončil doslova v jiném koutě světa.
Jiří ve Spojených státech, Martin částečně v jihovýchodní Asii. Když se po letech vrátili domů, sešli se znovu a ve Varnsdorfu založili firmu. Potud to možná nezní jako příliš výjimečný příběh, až na to, že oba umějí něco, co výjimečné je. A dokonce v tom jsou jediní na světě.
Přes rok a půl vyvíjeli program, který umožní na 3D tiskárně vyrobit cyklistické sedlo zákazníkovi na míru. Potřebují k tomu jen otisk jeho pozadí a několik jízdních parametrů.
Nápad, k němuž je dovedla vlastní cyklistická vášeň, se zalíbil i miliardáři a králi 3D tisku Josefu Průšovi, který je podpořil skrze akcelerátor a do vývoje a výroby investoval patnáct milionů korun. Za to získal ve firmě dvacetiprocentní podíl.
Ale pojďme se ještě na chvíli vrátit k začátkům. Podle výběru studia vysoké školy – přírodovědecké fakulty – nic nenasvědčovalo tomu, že by se oba kamarádi pustili zrovna do vývoje vybavení na kolo. I když pro to předpoklady oba měli. Spojovala je vášeň k cyklistickému sportu.
Martin se k němu dostal skrze fotbal a s ním spojená nesčetná zranění i následná operace kolenou. Jiří jezdil na kole odmala, naplno mu ale propadl až ve Spojených státech, kde léta žil. Oba stráví v sedle tisíce kilometrů a jízdou jsou doslova posedlí. A jejich posedlost je přivedla i k podnikání.
„Vlastně jsme celou svou profesní kariéru utíkali ke kolu, abychom načerpali energii. A možná i proto jsme chtěli vymyslet něco, co by bylo s cyklistikou spojené,“ říká Jiří Dužár nad šálkem espressa v rumburské kavárně Bohemian Coffee House, která patří jeho rodině.
V USA se věnoval marketingu cestovního ruchu, v New Yorku pod hlavičkou státní agentury Czech Tourism lákal Američany a Kanaďany k cestě do Čech. A už tehdy jim doporučoval destinace cyklistice zaslíbené.
Martin Řípa zase trávil profesní roky ve výzkumné společnosti. Kroku k jejich vlastní firmě prý dopomohl covid a touha něco změnit, svou roli hrál i věk.