Do Prahy přijedou fotbalové kluby se soupiskami dražšími než rozpočty některých českých ministerstev. Jak z toho bude profitovat byznys v Praze?
Díky špičkové formě týmů Sparty i Slavie zažije Praha na čtrnáct dní fotbalové hody. Los osmifinále Evropské ligy UEFA jim totiž přisoudil dva evropské velkokluby: italský AC Milán a anglický Liverpool. Druhý jmenovaný se na Letné představí už ve čtvrtek 7. března, ten první v Edenu o týden později.
Jen soupiska Liverpoolu má podle serveru Transfermarkt hodnotu přesahující 21 miliard korun. To je více než rozpočet ministerstev životního prostředí nebo místního rozvoje pro letošní rok. A soupiska AC Milán zase vydá skoro za dva rozpočty Akademie věd na rok 2024.
Nikoho nešokuje, že vstupenky na obě utkání zmizely rychlostí světla, do Prahy zamíří tisícovky fanoušků obou klubů. A to i přes fakt, že oba pražské celky uvolní pro fanoušky hostů něco málo přes tisícovku lístků.
Atraktivita české metropole se ukázala už v předchozím kole, kdy na Spartu přijel Galatasaray Istanbul. „Tomu fandí lidé po celé Evropě a Praha pro ně možná byla dostupnější. Celkem přijelo kvůli zápasu kolem dvou tisícovek lidí,“ řekl Ondřej Kasík, šéf komunikace Sparty, pro Forbes.
Stejný scénář lze podle Kasíka očekávat i v případě Liverpoolu či AC Milán.
To je samozřejmě dobrá zpráva pro pražské hoteliéry a majitele restaurací či barů. Pražský magistrát, Praha 1, marketingová organizace Prague City Tourism ani Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR ale prý žádná konkrétní data k přínosu těchto velkých sportovních událostí k dispozici nemají.
Dobré srovnání s fotbalovou akcí podobné úrovně nicméně přinášejí čísla spojená s finále Konferenční ligy z minulého roku, kdy si to o titul šampiona rozdala taktéž dvojice složená z italského a anglického celku: Fiorentina podlehla West Hamu 1:2.
Tržby pražských podniků ve dnech okolo loňského červnového finále mluví jasně. Jak vyplývá z dat, která Forbesu poskytl Luboš Kastner z pokladního systému Dotykačka, vystoupaly tržby barů v pražském centru v průběhu týdne o pětatřicet procent. Finále se hrálo ve středu 7. června a jeho efekt byl vidět v barech od úterý do čtvrtka.
O desítky procent šly v témže období nahoru oproti normálu i restaurace a ke konci týdne až o čtyřicet procent i kavárny nebo třeba potraviny.
Že šlo skutečně nejspíš o vliv fotbalových fandů ze zahraničí, dosvědčuje i fakt, že na zbytku republiky nebyl vidět žádný efekt. S výjimkou finálového večera, kdy si výrazně polepšily sportbary.
Potenciál pro dva zápasy pražských „S“ potvrzuje i mluvčí Fotbalové asociace České republiky Petr Šedivý. Také jím zastupovaná organizace zůstala po finále Konferenční ligy celkově v plusu.
„Do Prahy se sjelo víc televizních společností držících vysílací práva než na finále Evropské ligy. Nabízely obsah nejenom ze zápasu, ale i přímo z města. Oficiální profily soutěže na sociálních sítích zaznamenaly v souvislosti s finále v Praze stovky milionů interakcí,“ řekl Forbesu Šedivý.
Podle něj se ve fanzónách, které vznikly pro účely finále na Letné a v Holešovicích, sešlo na dvacet tisíc fanoušků West Hamu. Do centra města zase fanoušky nalákala možnost vyfotit se před Rudolfinem s pohárem pro vítěze.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy jsou ale pro města důležité hlavně déle trvající akce, kdy turisté ve městě stráví více než jednu noc.
„Vydělají tak nejen hotely a restaurace, protože při vícedenních akcích je větší šance, že návštěvníci budou hledat i jiné než sportovní aktivity,“ doplnil Prouza.
Mluvčí Prague City Tourismu Klára Janderová zase uvedla, že jejich organizace na fotbalové fandy necílí, místo toho hledá ten typ turistů, kteří „z dlouhodobého hlediska přispívají ke kultivaci turismu v metropoli“.
Připustila ale, že sportovní události zvyšují Praze prestiž. Zároveň dodává, že kvůli nešťastně nastavenému rozpočtovému určení daní bude z akcí profitovat spíše napřímo stát než Praha jako samospráva.
Minimálně pro kluby samotné jde ale o dobrý byznys. Jen za postup do osmifinále si Sparta se Slavií vysloužily každá třicet milionů korun, celkově si zatím letos v Evropské lize UEFA vydělaly částku dalece přesahující sto milionů korun.
Podle šéfa komunikace Sparty Kasíka je pro sponzory týmu obrovský přínos, že místa na stadionu mají na tak nedostupný mač předem vyhrazena. Zvyšuje to podle něj v očích sponzorů prestiž klubu.