Mnohé řidiče odrazuje od nákupu elektrických vozidel jejich pořizovací cena, která je stále většinou vyšší než v případě konvenčních aut se spalovacími motory. Změnit to chce americký startup Slate Auto, jejž finančně podpořil i zakladatel Amazonu a jeden z nejbohatších lidí světa Jeff Bezos. Firma tento týden představila svůj nový elektrický pick-up, který má být podstatně levnější než zavedená konkurence.
Minimalistický vůz nazvaný Blank Slate má přijít na americký trh se základní cenovkou ve výši pouhých dvacet tisíc dolarů (zhruba 440 tisíc korun), a to po započítání federální daňové úlevy na elektromobily. Cílem značky je otřást trhem a nabídnout elektrický pick-up dostupný širokým masám zákazníků.
Minimalismus místo luxusu
Novinka od Slate Auto sází na minimalistickou výbavu a jednoduchost. Nenajdete zde klasický infotainment systém ani vestavěné reproduktory – pouze držák na mobilní telefon, který může posloužit jako navigace či hudební přehrávač.
Ovládání klimatizace zajišťují obyčejné mechanické ovladače a okna se stahují ručně místo elektrického pohonu. Dokonce i lakování karoserie výrobce vynechal. Vozidlo je dodáváno bez laku v surovém provedení, přičemž zákazník si může zvolit vlastní polep podle libosti.
Foto se souhlasem Slate Auto
Model Blank Slate v provozu
Místo dotykové obrazovky má vůz jen volant, analogové ovladače a držák na chytrý telefon. Slate Auto tímto radikálním zjednodušením cílí na snížení nákladů a zvýšení spolehlivosti.
Navzdory absenci hi-tech vymožeností však nabízí solidní parametry elektrického pohonu – základní baterie o kapacitě 52,7 kilowatthodiny slibuje dojezd na jedno nabití okolo 240 kilometrů. K dispozici bude navíc větší bateriový pack s kapacitou 84,3 kilowatthodiny, zvyšující dojezd až na zhruba 386 kilometrů, což uživatelům poskytne větší flexibilitu podle potřeby.
Sestavitelný design
Model Blank Slate zaujme mimo jiné ultra sestavitelným designem. Základní dvoudveřovou konfiguraci pick-upu lze přestavět na pětidveřové pětimístné SUV. K tomu slouží speciální souprava, která modifikuje zadní část karoserie tak, aby vznikl plnohodnotný druhý pár dveří a uzavřený nákladový prostor se sedadly.
Firma slibuje, že díky této přenastavitelnosti získá majitel za jednu cenu prakticky dvě vozidla v jednom. Svou koncepcí tak podle výrobce může oslovit jak příznivce klasických pick-upů, tak rodiny toužící po cenově dostupném SUV.
Nový elektropick-up od Slate je také výrazně kompaktnější než běžné americké trucky. Oproti konkurentům, jako je úsporný Ford Maverick či připravovaný Chevrolet Silverado, je menší. Míří tedy na zákazníky, kteří nepotřebují obří „koráby“, ale spíše obratný užitkový vůz pro každodenní potřeby.
Svou filozofií jednoduchosti a dostupnosti se Blank Slate chce vědomě odlišit od předimenzovaných pick-upů typu Tesla Cybertruck od Tesly miliardáře Elona Muska, jež oplývají extravagantním designem a špičkovými technologiemi, ale také vysokou cenou.
Foto Unsplash
Tesla Cybertruck, která na evropský trh vstoupila v roce 2024.
Výroba, investice a plány
Výroba prvních kusů Blank Slate pick-upu je naplánována v americkém státě Indiana, zatímco vývoj a konstrukční práce probíhají v Kalifornii a Michiganu.
Slate Auto již nyní přijímá rezervace od zájemců – zatím požaduje jen vratný poplatek padesát dolarů. První vozy by se k zákazníkům měly dostat koncem příštího roku, pokud vše půjde podle plánu.
Ambice Slate Auto každopádně podtrhuje silná investorská podpora. Zakladatel Amazonu Jeff Bezos není jedinou známou osobností stojící za projektem.
Mezi investory, kteří do startupu vložili dohromady 111 milionů dolarů (2,4 miliardy korun), patří rovněž Mark Walter (majitel baseballového týmu LA Dodgers) a Thomas Tull (filmový producent a investor do technologií).
Slate Auto se se svým projektem snaží využít rostoucí poptávky po dostupných elektromobilech – segmentu, který dosud velké automobilky spíše přehlížely. Pokud jejich plán vyjde, mohl by Blank Slate vyplnit mezeru na trhu a ukázat, že elektrický vůz může být cenově dostupný i pro běžného spotřebitele.
Udělat elektromobilitu cenově dostupnější se aktuálně pokoušejí i některé evropské a asijské automobilky, jak v únoru popsal Forbes. Například tuzemská Škoda Auto ale do tohoto segmentu vstupovat neplánuje.
Pro Bezose, zakladatele Amazonu a jednoho z nejbohatších lidí světa, představuje tato investice další krok k diverzifikaci jeho záběru mimo tradiční e-commerce.
V posledních letech stále více investuje do perspektivních technologií a odvětví. Jeho záběr nyní sahá od vesmírných projektů (Blue Origin) až po zmiňovanou elektromobilitu.