Vyrostla ze skromných začátků do jedné z nejvýznamnějších společností v lodní dopravě na evropských řekách. Dnes rodinná firma Prague Boats udává směr v zavádění nejnovějších technologií i vizí udržitelnosti. S jejím zakladatelem Richardem Vojtou jsme hovořili nedlouho po křtu nové velké elektrické lodi Anna Carolina.

Velké elektrické lodě vás dnes odlišují od konkurence a řadí na světovou špičku ve využití inovativních technologií. Co vás k nim přivedlo?

Touha minimalizovat emise a zlepšit kvalitu ovzduší v Praze. Velmi silně si uvědomuji dopad lodní dopravy na životní prostředí. Proto jsem se rozhodl spojit vášeň s odpovědností a s Prague Boats udělat lodní dopravu ekologičtější a udržitelnější. V roce 2003 jsem se vydal na plavbu na plachetnici přes Atlantik ze Španělska do Brazílie, a to mi vnuklo myšlenku, že se lodě mohou efektivně pohybovat i bez spalovacího motoru.

O tři roky později jsme uvedli do provozu první menší elektroloď, Elektronemo. Dnes se pyšníme velkými moderními elektroloděmi, které splňují i nejpřísnější ekologické standardy.

Když jsme s nimi začínali, žádné takové elektrolodě schválené pro plavbu na evropských vodních cestách neexistovaly, a proto jsme museli vyvinout vlastní řešení. Dnes už máme nejenom spolehlivé a trvanlivé baterie, ale celá lodní řešení, která umožňují čistý a efektivní provoz. Instalovali jsme také v přístavišti solární panely, čímž snižujeme závislost na externích zdrojích.

Kanceláře i lodě Prague Boats najdete v Praze na Dvořákově nábřeží. Na snímku Richard Vojta, zakladatel společnosti.

Nejlepší energie pro nás je ta, kterou si sami vyrobíme a spotřebujeme. Proto se zaměřujeme i na netradiční solární panely, jako je například Slunečnice neboli Smartflower. Jsou to unikátní solární panely, které se automaticky otáčejí za sluncem a dokážou sbírat sluneční záření po celý den.

Elektrické lodě jsou na pořízení nákladné. Jaké mají hlavní výhody?

Dávají smysl jak technicky, tak ekonomicky, zvláště v centru města. Nulové lokální emise představují obrovskou výhodu pro obyvatele. Navíc tichý provoz bez otřesů výrazně zlepšuje zážitek z plavby. Snažíme se tak spojit šetrnost k životnímu prostředí s kvalitními službami pro naše pasažéry.

Jak si představujete budoucnost lodní dopravy v Praze?

Ve znamení inovací a udržitelnosti. Lodní doprava v Praze má velký potenciál, a to jak pro turisty, tak pro rezidenty. Chceme, aby se naše lodě staly synonymem pro komfortní a ekologický zážitek z plavby po Vltavě. Vidím město, které si váží své řeky a využívá ji k propojení lidí a sdílení krásy Prahy. Vidím flotilu elegantních lodí, které se tiše snoubí s historickými kulisami, aniž by znečišťovaly ovzduší. Vidím spokojené pasažéry, kteří si užívají komfortní a ekologickou plavbu. To je vize, kterou chceme s Prague Boats proměnit v realitu.

S jakými výzvami se potýká zavádění elektrifikace do lodní dopravy?

Největší výzvou pro plně elektrické lodě je bezesporu vývoj a implementace technologií. Kapacita baterií, dojezdová vzdálenost a doba nabíjení – to vše je zatím překážkou pro plošné nasazení elektrolodí. Dalším úkolem je změna vnímání lodní dopravy. Chceme lidem ukázat, že plavba po Vltavě není jen turistická atrakce, ale i moderní a ekologický způsob dopravy. Kromě výše uvedených technických a myšlenkových bariér se potýkáme i s nemalými ekonomickými překážkami.


Richard Vojta ml. vede obchodní strategii Prague Boats.

Zatímco v jiných evropských zemích probíhá dotační podpora elektrifikace lodní dopravy, v České republice se s ní bohužel nesetkáváme. To vede k výraznému navýšení ceny elektrických lodí, jelikož v Evropě působí pouze dva výrobci a jejich kapacity jsou díky dotacím v okolních státech plně vytíženy.

Tato situace nám bohužel brání v rozšíření flotily o další elektrický katamarán, ačkoliv o to máme velký zájem. Věříme, že s podporou ze strany státu by se elektromobilita v lodní dopravě mohla stát realitou i u nás a Vltava by se tak mohla pyšnit moderní a ekologickou flotilou.

Jaké kroky podniká Prague Boats k překonání těchto výzev?

Vývoj a implementace technologií pro elektrifikaci lodí je náročný proces, který vyžaduje nemalé investice a odhodlání. Museli jsme se vypořádat s technickými překážkami, s nedostatkem zkušeností… i s pochybnostmi.

Ale věřili jsme v naši vizi a šli jsme za ní s odhodláním. Investovali jsme do výzkumu a vývoje vlastních systémů pro elektrifikaci lodí. Spolupracujeme s předními českými i zahraničními odborníky a technologickými firmami. Zároveň se aktivně zapojujeme do projektů, které podporují udržitelnou dopravu v Praze.

Zaměřujeme se i na osvětu a edukaci. Pořádáme workshopy a semináře pro veřejnost, spolupracujeme se školami a neziskovými organizacemi. Snažíme se, aby ocenili snahu o ekologizaci lodní dopravy.

Co všechno je součástí vaší cesty za udržitelností?

Naše ekologické aktivity zahrnují širokou škálu iniciativ zaměřených na snižování emisí, šetření zdroji a podporu biodiverzity. Odoláváme plastovému znečištění a používáme pouze opakovaně použitelné a kompostovatelné materiály.

Vytváříme zelené oázy na plovoucích pontonech s rostlinami pro zlepšení mikroklimatu a zadržování dešťové vody. Aktivně se zapojujeme do úklidu náplavky a břehů Vltavy pro čistší prostředí. Podporujeme výsadbu stromů v okolí Prahy nejen pro zdravější životní prostředí, ale také pro zadržení vody v krajině.

Snažíme se neplýtvat, proto veškeré zbytky z přípravy jídel a nespotřebovaného bufetu kompostujeme v několika kompostérech. Jen pro zajímavost, denně takto ekologicky využijeme na 80 kg organického odpadu (týdně cca 500–600 kg), ze kterého se vytvoří 40–50 kg kompostu. Ten pak slouží na hnojení stromů a květin.

Všechny naše ekologické kroky děláme ve spolupráci s magistrátem Prahy a věříme, že do budoucna se naše spolupráce ještě rozroste.

Váš život je bytostně spjat s vodou. V juniorském věku jste na vrcholové úrovni vesloval, mnohem později závodil na plachetnici a stal se mistrem republiky v námořním jachtingu, mezitím vybudoval významnou firmu v lodní dopravě. Kde se tato vášeň vzala?

Jako rodilý Pražák jsem byl neustále u vody. Vltava je srdcem Prahy a lodní doprava neodmyslitelnou součástí jejího kouzla. Již od dětství jsem byl fascinován loděmi a vždy jsem snil o tom, že budu součástí této tradice. Po základní škole jsem proto zamířil na lodní školu v Děčíně. Tam jsem i zůstal a mnoho let pracoval u Československé plavby labsko-oderské.

Firmu, která dnes nese jméno Prague Boats, jste zakládal hned po Sametové revoluci, vybudoval ji prakticky z ničeho, patříte mezi pionýry podnikání v obnovené svobodě. Jak to vše začalo?

Toužil jsem po založení vlastní firmy a podnikání, hned v prosinci 1989 jsem se do toho pustil. Měl jsem už dost zkušeností z nákladní dopravy, vizi, jak se chopit nevyužívaných příležitostí, chtěl jsem tedy začít v této oblasti. Podařilo se mi o této vizi přesvědčit i banku, ale musel jsem počkat na stavbu vlastní lodi.

Síla rodiny: Richard Vojta se synem jako vůdčí dvojice Prague Boats.

Mezitím se naskytla příležitost provozovat loď pro osobní dopravu, kterou jsem s nadšením využil. Začínal jsem s jedinou pronajatou lodí, ale rostoucí poptávka po našich službách v oblasti nákladní i osobní dopravy nás vedla k postupnému rozšiřování flotily.

Před lety jste koupil a zachránil krachující Pražskou paroplavbu. Dnes je paroplavba součástí vašeho holdingu, její historické parníky jste zachoval pro budoucnost a nechal prohlásit za technické památky, i když to s sebou nese více povinností. Krásně renovovaná Vltava dnes vozí pasažéry až na Slapskou přehradu. Jak jde dohromady historická tradice paroplavby s nejmodernějšími technologiemi?

Právě, že zcela! Vždyť pozdější legendární primátor František Dittrich se svými společníky paroplavbu zakládali, aby Prahu a celý český národ dostali na vrchol tehdejšího technologického pokroku, aby za světem nezaostávaly. Jsem hrdý na tuto tradici a na to, že mohu být jejím pokračovatelem.

Jak dnes hodnotíte to, co jste s Prague Boats dokázali?

Nesmírně si cením našeho týmu a všeho, co jsme dokázali společně vybudovat. Stali jsme se průkopníky v elektrifikaci lodí v Evropě a podle vzoru, který jsme společně s výrobcem stanovili, se nyní elektrifikuje lodní doprava na celém kontinentu. Prague Boats se stala symbolem inovace a udržitelnosti v lodní dopravě a jsem přesvědčen, že do budoucna budeme hrát ještě důležitější roli v transformaci této oblasti.

Co byste vzkázal těm, kteří se chtějí podnikat a zajímají je nové technologie?

Nebojte se jít za svými sny a pusťte se do projektů, které vám dávají smysl. I když cesta bude náročná, s odhodláním a vytrvalostí se vám podaří překonat všechny překážky a dosáhnout velkých věcí. A nezapomeňte, že inovace a udržitelnost jsou klíčové pro budoucnost nás všech. A každý krok, i ten nejmenší, se počítá. Přeji všem hodně štěstí a odvahy na cestě za jejich sny.