Je to, jako kdyby se na evropský automobilový průmysl řítil obrovský meteorit. Je vysoko, pořád relativně daleko, ale na to, abychom ho viděli, už není potřeba dalekohled.
Když se na něj ale budeme jenom koukat a čekat, zda skutečně dopadne, nemilosrdně rozpráší obor, který jen v Česku dává práci půl milionu lidí. Přežije nanejvýš pár nejsilnějších jedinců. Evropa a s ní i celé Česko tak mají nejvyšší čas začít řešit, jak ten obrovský balvan rozstřílet na kusy. A nové technologie, které k tomu využije, použít v boji s konkurencí z Číny a USA.
Sto osmdesát tisíc lidí přímo a dalších 320 tisíc nepřímo je v Česku existenčně závislých na automobilovém průmyslu. A na něm je zase ve velké míře závislá celá česká ekonomika, kterou výroba aut pohání zhruba z desetiny.
Až do roku 2019, než udeřil covid-19 a elektromobilita byla něco, co se vznášelo někde v dáli, tahle výstavní část českého byznysu fungovala jako dobře zajeté ferrari.
Největšímu tahounovi v podobě mladoboleslavské Škody Auto stačilo správně odhadovat zájem zákazníků toužících hlavně po autech z kategorie SUV, hledat nové trhy a výsledkem bylo, že prodeje rok od roku rostly. V roce 2018 se v Česku vyrobilo 1,45 milionu aut.
Nejvíc, pro automobilku rekordních 886 100, jich samozřejmě sjelo z linek mladoboleslavské Škodovky, které sekundovaly nošovický Hyundai a kolínská Toyota.
Slavilo se ovšem nejen tam, ale i v rámci celého výrobního řetězce, který tuzemské i evropské automobilky spolehlivě zásobuje komponenty. Byly to roky hojnosti, které český autoland do té doby nepoznal.
Tehdejší prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP) Bohdan Wojnar ale při zveřejnění výsledků za rok 2018 přiznal, že období hodování nejspíš končí.
„Z dat od našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce,“ komentoval v půlce roku 2019.
A to ještě netušil, co má automobilový průmysl před sebou. Že za rohem číhá covid-19, nedostatek čipů, válka na Ukrajině nebo energetická krize. Co už si ale dobře uvědomoval, byla plíživá elektromobilní transformace a sílící ambice čínských automobilek s jejich snahou obsadit pro ně stále nedobytný evropský kontinent.
Píše se začátek roku 2023 a my už dnes víme, jaké následky většina zmíněných útoků na nijak extrémně se transformující odvětví měla. Čerstvé výsledky Svazu automobilového průmyslu za rok 2022 mluví o 1,21 milionu vyrobených aut.
Oproti roku 2018 sešup skoro o čtvrt milionu aut. Vybavujete si číslo 886 100 aut Škody Auto vyrobených v roce 2018? Loni jich bylo o 193 tisíc méně. Pokles samozřejmě platí i pro Hyundai a Toyotu. Tady už se neslaví, ale jen tiše skřípe zuby. A trne se, co přijde dál.
Jedno je jisté, dál přijde elektromobilita. Rychlost jejího nástupu mohou ještě korigovat ceny surovin, bez kterých se elektromobily neobejdou, a cena energií. Podle lidí ze světa aut bude klíčový okamžik, kdy polovina prodaných vozů v Evropě bude elektrická.