Elektromobily se budou do roku 2030 na prodeji nových vozů ve
Spojených státech a v Číně podílet o něco málo více než polovinou, a to i
bez státních dotací. Vozy se spalovacím motorem, včetně hybridů, si
však i v následujících letech udrží významný podíl na většině hlavních
trhů. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti KPMG mezi vedoucími
pracovníky v automobilovém průmyslu.
Skupina automobilek a některých zemí podepsala tento měsíc výzvu k
postupnému vyřazení vozů se spalovacím motorem po celém světě do roku
2040 a v bohatších zemích do roku 2035. Dvě největší automobilky podle
prodeje, Volkswagen a Toyota, a tři největší země podle prodeje vozů,
Čína, USA a Německo, ale prohlášení nepodepsaly.
Prodej elektromobilů po celém světě byl doposud podporován vládními
dotacemi. V průzkumu KPMG ale 77 procent respondentů uvedlo, že
elektromobily se mohou do deseti let masově rozšířit i bez vládní
podpory, protože náklady na baterie klesnou na paritu s náklady na
benzinové motory. Nicméně 91 procent dotazovaných uvádí, že vládní
dotace podporuje.
Z průzkumu také vyplynulo, že 75 procent dotázaných vedoucích
pracovníků očekává, že jejich firmy v příštích letech prodají aktivity,
které nepovažují za své hlavní. Přehodnocují totiž, které obory
podnikání budou životaschopné spolu s tím, jak bude stále více nových
vozů elektrických.