Zaměstnanci Twitteru se minulý týden museli cítit jako američtí generálové v době, kdy prezident Donald Trump na této sociální síti provokoval severokorejského diktátora Kim Čong-una. Jejich kariéry visely na vlásku a vše záleželo na tom, co tweetne jeden excentrický boháč. Nový šéf a majitel Twitteru Elon Musk se pustil do radikální proměny společnosti k obrazu svému – a na nikoho a nic nebere ohledy.
Jeho první dny v čele sociální sítě lze charakterizovat jediným slovem: chaos. Vyhodil přes 3,5 tisíce lidí po mailu, jen aby následně zjistil, že se bez některých z nich neobejde, a začal je lákat zpátky. Šlape po parodických účtech, tahá z uživatelů osmidolarové předplatné za „ověření“ účtu a lidé se mu začínají přesouvat ke konkurenci. Zároveň hází vinu za exodus inzerentů a propad příjmů z reklamy na „aktivisty“, zatímco svým sledujícím doporučuje, aby volili republikány.
Když Musk na konci října převzal Twitter, okamžitě rozpustil jeho devítičlennou správní radu a veškerého řízení se dočasně ujal sám. Nyní to vypadá, že chce provést všechny kýžené změny najednou, aby se mohl vrátit k řízení svých dalších čtyř společností. Nezdržoval se například tím, že by zaměstnance Twitteru řádně informoval o tom, že polovinu z nich čeká vyhazov.
Ve firmě panovala od změny vedení značná nejistota: americká média předtím přinášela zprávy, že výpověď dostane až sedmdesát pět procent lidí. Miliardář své plány zaměstnancům nesdělil a ti museli pročítat firemní nástěnky, články v médiích či Muskovy tweety, jen aby zjistili, co s nimi bude. Většina z nich se pak o svém propuštění dozvěděla z hromadného mailu. Nebo jednoduše přišli na to, že se už nedostanou do firemní e-mailové schránky.
Hromadné propouštění jako první potvrdil šéf bezpečnosti a integrity Twitteru Yoel Roth, který veřejnost uklidňoval, že sociální síť bude i nadále moderovat svůj obsah ve stejné míře jako předtím. „Propouštění ovlivnilo zhruba patnáct procent sekce důvěry a bezpečnosti, zatímco v rámci celé společnosti byly škrty zhruba padesát procent,“ uvedl na svém twitterovém účtu.
Elon Musk později napsal, že neměl jinou možnost, jelikož Twitter prodělává čtyři miliony dolarů denně. Dodal, že všichni propuštění dostali odstupné ve výši tří měsíčních platů, ale řada z nich má přesto pochybnosti o legalitě Muskova počínání. Na nejbohatšího člověka planety proto podali hromadnou žalobu.
Kromě pracovníků Twitter houfně opouštějí také inzerenti – kvůli chaosu v řízení a nejistotě kolem moderování obsahu. Od Muska, který se označuje za „absolutistu svobody projevu“, se všeobecně očekávalo, že rozvolní pravidla pro přidávání příspěvků a vrátí na Twitter některé dříve „zabanované“ uživatele.
Přestože miliardář signalizuje, že v tomto ohledu se zatím nic nemění, firmy ze sociální sítě hromadně stahují své reklamy. Mezi prvními udělaly tento krok americká pobočka automobilky Audi, koncern Volkswagen a potravinářská společnost General Mills. Musk si obratem postěžoval, že Twitteru kvůli tomu razantně klesly tržby, a hodil vinu na blíže nespecifikované „aktivisty“, kteří se prý pokoušejí zničit svobodu slova v Americe.
„Skupiny aktivistů tlačí na inzerenty, přestože se ohledně moderování obsahu nic nezměnilo,“ tvrdí. Z Twitteru následně stáhly své reklamy i aerolinky United Airlines, farmaceutická společnost Gilead nebo pojišťovna Allianz.
Ze sociální sítě mizí i někteří uživatelé a přesouvají se na alternativní sociální platformy, jako je Mastodon či Cohost. První vlna odchodů nastala v souvislosti se změnami ověřování uživatelů modrou „fajfkou“, která dříve rozlišovala prověřené osobnosti veřejného života. Musk nyní fajfku nabízí komukoli za osm dolarů měsíčně, což paradoxně zjednodušuje život podvodníkům.
Navzdory svým slovům o svobodě slova a „opětovném povolení humoru“ si došlápl na parodické profily, napodobující jiné lidi. V médiích zarezonoval zejména případ komičky Kathy Griffin, která přišla o svůj účet poté, co si na něm změnila jméno na Elon Musk. Seznam celebrit, které kvůli Muskovi odcházejí z Twitteru (ať už dobrovolně, či nedobrovolně), se každým dnem rozrůstá.
Miliardář také posvětil zavádění změn, které mohou uživatelský zážitek z Twitteru značně proměnit. Společnost pod jeho vedením začala pracovat například na funkci, která by lidem umožnila zveřejňovat na platformě videa a účtovat si poplatky za jejich zhlédnutí. Musk také chce, aby byli nepřihlášení uživatelé směřováni místo homepage na stránku, která ukazuje trendující tweety. A oznámil i brzké zprovoznění funkce umožňující připojit k tweetům delší textové příspěvky.
Současně však zástupce firmy pověřil, aby našli jednu miliardu dolarů ročně, kterou by šlo ušetřit na nákladech na infrastrukturu. Převzetí Elonem Muskem totiž společnost zatížilo dodatečnými dluhy v hodnotě 12,5 miliardy dolarů. Nejbohatší muž světa nepochybně zvládne Twitter chvíli dotovat, dlouhodobě však současná situace udržitelná není.
A nepomáhá jí ani hrozba, že by Musk mohl přijít o část z 56 miliard dolarů, které získal prodejem akcií automobilky Tesla.