Češi očekávají odpovědnost k životnímu prostředí i to, že jim firmy, kterým platí za služby nebo produkty, pomohou chovat se uvědoměleji. Přitom pokud už podnik udržitelné principy plní, málokdo o tom ví.  I proto Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Forbes Česko již potřetí oceňuje top firmy podle ESG.

V posledním projektu Ipsos ESG & Reputation Research se Češi vyjádřili, že by firmy v automotive, chemickém a tabákovém průmyslu, ale i ve stavebnictví nebo módě měly navýšit investice do nápravy svých škod na životním prostředí i do vytvoření pozitivního dopadu na společnost.

Udržitelnost jako taková by podle nich měla stát mezi základními hodnotami každé firmy. I přesto v tom ale zákazníci vidí mezery, že firmy nedělají dost si myslí polovina respondentů.

Spousta aktivit, málo srozumitelné komunikace

„Chyba může být mimo jiné v komunikaci. Odpovědné aktivity jsou sice stále častěji součástí prezentace firem navenek, i výzkum ale ukázal, že lidé si toho všímají jen v mimořádných situacích. Aktuálně si nějakou odpovědnou firmu vybaví jen tři z deseti Čechů,” komentuje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Asociace proto hledá společně s magazínem Forbes v rámci ESG žebříčku velké firmy a malé a střední podniky, které skutečně umí vlastní udržitelnost transparentně komunikovat a ukazovat, že je součástí jejich fungování.

„Vidíme, že přinášet příklady dobré praxe směrem k veřejnosti, nejen k odborníkům nebo vedení firem, je pořád důležitější. I když umí lidé dobře posoudit, jak by se firmy měly chovat a čemu by se měly věnovat, terminologie ESG zůstává doménou expertů. Musíme tedy ESG nahradit srozumitelnými a praktickými příklady. I k tomu ESG žebříček slouží,” dodává Lucie Mádlová. 

Generálním partnerem ESG žebříčku je společnost Visa. „Visa není pouze platební společnost, je to síť spojující spotřebitele, finanční instituce a obchodníky po celém světě. Snažíme se využít příležitosti, které máme v širším platebním ekosystému, abychom pomohli nastartovat udržitelný obchod. V rámci našeho poslání podporujeme udržitelné podnikání,” říká Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Kde se přihlásit?

Přihlašování je zdarma, firmy pouze vyplní kromě přihlášky i stručný dotazník. Jak vznikal popisuje Laura Mitroliosová, CEO CIRA Advisory a odborný garant metodiky hodnocení projektů:

„Na základě ESRS standardů jsme vytyčili set otázek, které nám dají průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem a pomohou i hodnotitelům získat maximálně objektivní pohled na přihlášené společnosti. Pro společnosti je tak zapojení do žebříčku i vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je.”

Výsledkem letošního ročníku bude přehled nejlepších velkých a malých a středních firem, které jsou v ESG opravdu dobré. Přihlašování potrvá do 31. července na webu ESG žebříčku. Oceněné firmy budou v listopadu exkluzivně zveřejněny v časopise Forbes.

ESG žebříček navíc přinese unikátní pohled na udržitelné aktivity očima veřejnosti. Pro velké podniky umístěné v žebříčku totiž připravili pořadatelé ve spolupráci s agenturou Ipsos průzkum o vnímání jejich značky u veřejnosti co se udržitelnosti týká.

Ten ukáže, do jaké míry si lidé všímají aktivit konkrétních velkých firem, jak je vnímají, co oceňují a kde jsou příležitosti pro komunikaci navenek.