Evropská komise by měla tento týden zveřejnit výšku cel na dovoz čínských elektromobilů do krajin Evropské unie. Zveřejnění sazeb pravděpodobně vyvolá tvrdou reakci a možnou odvetu ze strany Číny, která svoje elektromobily pravděpodobně neúměrně dotuje ve snaze porazit konkurenci.

Spojené státy v květnu oznámily čtyřnásobné zvýšení cel na čínské elektromobily až na sto procent. Brusel se chystá zavést svoje cla. Ta se budou vztahovat na čínské výrobce elektromobilů, včetně západních firem, jako je například Tesla, která vyváží auta z Číny do Evropy.

Přestože evropské automobilky čelí přílivu levnějších čínských elektromobilů, v Evropě neexistuje podpora pro cla ze strany automobilového průmyslu. Evropské automobilky dovážejí svoje vlastní vozidla vyrobená v Číně.

Případná reakce Pekingu by mohla vést k obchodní vojně. Ta může být pro Evropu, která je závislá na čínských dodavatelských řetězcích, zničující.

Peking opakovaně kritizoval vyšetřování dotací a vyzval ke spolupráci. Snažil se lobbovat v jednotlivých krajinách Evropské unie, ale neprozradil, jaká bude jeho reakce na cla.

Čína však už začala antidumpingové vyšetřování dovozu značek, převážně z Francie. A v dubnu schválili zákon, který má posílit její schopnost zasáhnout, jak by Spojené státy nebo Evropská unie uvalily cla na čínský vývoz.

Oznámení Evropské unie o předběžném zveřejnění výsledků vyšetřování přichází několik týdnů předtím, než má Brusel zavést dočasná opatření. Také by mohla platit zpětně za předcházejících devadesát dní.

Zainteresované strany dostanou tři pracovní dny na vyjádření se k výpočtům Komise. Vyšetřování bude potom pokračovat do konce října, kdy se rozhodne o uložení konečných cel, většinou na pět let. Navrhovaná cla se začnou uplatňovat v případě, že nebude proti převážná většina vlád v Evropské unii.

To ponechává čas na uzavření potenciální dohody mezi Bruselem a Pekingem. Čínští představitelé doufají, že takové rozhovory povedou ke zmírnění opatření.

Analytici očekávají cla ve výšce deseti až patnácti procent. Každých deset procent navíc k už existujícímu desetiprocentnímu poplatku by dovozcům čínských elektromobilů do Evropské unie stálo na základě údajů z roku 2023 přibližně jednu miliardu dolarů. To by byla rána pro čínský automobilový sektor, který doma zápasí s klesajícími cenami.

Dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do Evropské unie dominovaly zatím západní automobilky Tesla, Renault Dacia a BMW. Podle Komise se však podíl čínských značek na prodeji elektromobilů v Evropské unii neustále zvyšuje.

Už vzrostl na osm procent z méně než jednoho procenta v roce 2019 a mohl by dosáhnout patnácti procent v roce 2025. Ceny čínských elektromobilů jsou běžně o dvacet procent nižší než ceny modelů vyrobených v Evropské unii.

Francie tvrdí, že Evropa se musí bránit proti dotované produkci Číny. Německý kancléř Olaf Scholz řekl, že není přesvědčený o potřebě cel.

Trh se mezitím vyvíjí, evropští výrobci automobilů se spojují s čínskými, aby uvedli elektromobily na trh rychleji a za nižší ceny. A čínské firmy zároveň začínají investovat do výroby v Evropě, aby se vyhnuly clům.