Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt požádal ve Spojených státech o bankrotovou ochranu před věřiteli. Firma ve čtvrteční tiskové zprávě uvedla, že tento krok jí umožní restrukturalizovat dluh a vytvořit udržitelné základy pro další činnost. Dodala, že během reorganizace bude pokračovat v běžném provozu.

Podle agentury Reuters jsou finanční problémy společnosti Northvolt ranou pro evropské naděje, že firma pomůže snížit závislost západních automobilek na dodavatelích baterií z Číny, jako je například společnost CATL.

V reakci na události z tohoto týdne odstoupil Peter Carlsson z funkce výkonného ředitele švédského výrobce baterií. Carlsson, který je spoluzakladatelem podniku, zůstane členem správní rady a bude působit jako poradce.

Největším akcionářem Northvoltu je německá automobilka Volkswagen. Ta ve čtvrtek uvedla, že je se švédským podnikem v úzkém kontaktu. Volkswagen, jehož součástí je rovněž Škoda Auto, vlastní v Northvoltu zhruba pětinový podíl.

Mezi významné akcionáře Northvoltu patří rovněž německý výrobce luxusních automobilů BMW a americká investiční banka Goldman Sachs.

Zadlužení společnosti Northvolt činí kolem 5,8 miliardy dolaru, tedy zhruba 140 miliard korun. Na hotovosti má nyní firma kolem třiceti milionů dolarů, což jí vystačí pouze na zhruba týden provozu, napsala agentura Reuters.

Společnost Northvolt uvedla, že si v rámci vstupu do bankrotového režimu zajistila dodatečné financování. Dodala, že počítá s dokončením restrukturalizace v prvním čtvrtletí příštího roku.

Výrobce baterií zároveň propustil čtvrtinu svých zaměstnanců a pozastavil plánovanou expanzi, aby čelil nedostatku finančních prostředků. Tato situace se zhoršila na podzim poté, co společnost ztratila klíčovou zakázku a nedosáhla na zelený úvěr ve výši pěti miliard dolarů. Po ohlášeném propouštění má Northvolt stále zhruba 6400 zaměstnanců po celém Švédsku, Polsku a USA.

Původně společnost Northvolt intenzivně jednala s věřiteli, akcionáři a zákazníky o záchranném balíčku v hodnotě přes 300 milionů dolarů, který měl zajistit její přežití a poskytnout čas na nalezení dlouhodobého financování. Dohoda však během posledních týdnů ztroskotala.

Firma v roce 2023 vykázala ztrátu 1,2 miliardy dolarů, kterou přičítá cenovému tlaku ze strany asijských výrobců.