Rumunská automobilka Dacia, která patří francouzskému Renaultu, představila prototyp elektrického minivozu. Stát by mohl méně než patnáct tisíc eur (okolo 363 tisíc korun), čímž by mohl představovat konkurenceschopnou alternativu k levným čínským automobilům. Uvedla to dnes agentura Reuters.

Koncept Hipster, který by se mohl začít vyrábět, pokud Evropská unie bude souhlasit s vytvořením nové kategorie malých automobilů, měří pouze tři metry a váží méně než osm set kilogramů. Nejkratší automobil na evropském trhu je v současnosti městský automobil Leapmotor T03, který je o 62 cm delší.

„Pokud se naskytne příležitost k jeho sériové výrobě, jsme připraveni,“ řekla generální ředitelka Dacie Katrin Adt. Hipster označila za koncept odvážné vize automobilky pro místní, cenově dostupnou a každodenní mobilitu.

Třídveřový Hipster hranatého tvaru má maximální rychlost kolem devadesáti kilometrů v hodině a dojezd zhruba sto padesát kilometrů. Podle údajů společnosti Dacia průměrné auto denně najede méně než čtyřicet kilometrů při průměrné rychlosti 56 kilometrů v hodině.

Dacia také zjednodušila model, aby snížila náklady. Má proto plátěná sedadla, minimum elektroniky, manuální okna a místo klik na dveřích popruhy. Mohl by být k dispozici v jedné barvě, například v šedomodré barvě prototypu.

Renault a Stellantis vedou kampaň za novou kategorii malých automobilů v EU, inspirovanou japonskými vozy kei. Bylo by tam například méně povinných prvků než u velkých automobilů, zejména pokud jde o bezpečnost.

Zastánci tvrdí, že městský nebo příměstský vůz, tedy takový, který je určen hlavně pro jízdu mezi předměstím a centrem města, se objede bez mnoha bezpečnostních prvků, a přitom zůstane bezpečný. Podle nich je to jediný způsob, jak výrazně snížit hmotnost a cenu tohoto vozu.

Dacia odhaduje, že průměrná cena nového vozu mezi lety 2001 a 2020 vzrostla o 63 procent. Evropští zákazníci podle ní potřebují dostupnější modely. Renault, pod který Dacia patří, nedávno uvedl, že hodlá zrušit zhruba tři tisíce pracovních míst.