Globální koncern, americká značka, evropský design, výroba v Polsku. A elektromobil navrch. To je evropské auto roku. Alespoň podle devětapadesáti evropských novinářů z třiadvaceti zemí, kteří z finálové sedmičky vybrali jako nejlepší Jeep Avenger.
„Vítěz ankety Evropské auto roku musí být dokonalý, nejen co se týká designu, ale i technologií, bezpečnosti i vlivu na životní prostředí,“ uvedl krátce před vyhlášením výsledků prezident ankety Søren Rasmussen. Jeep Avenger tohle všechno evidentně splnil.
Jeho vítězství totiž bylo překvapivě poměrně jednoznačné napříč evropskými státy, které jsou do ankety zapojené a kde jednotliví novináři mohou každému z vozů udělit maximálně pětadvacet bodů. Jeep jich dohromady nasbíral 328. S velkým odstupem 87 bodů za ním skončil původně velký favorit Volkswagen ID. Buzz.
Jeep se tak staví do řady šedesáti automobilů, které v minulosti získaly stejné ocenění. V posledních pěti letech to bylo Volvo XC40, Jaguar i-Pace, Peugeot 208, Toyota Yaris a naposledy loni Kia EV6.
Kdo ale na vítězství ve světě automobilového průmyslu v prestižní anketě stále čeká, je Škoda Auto, byť se její modely od polistopadové éry vcelku pravidelně umisťují mezi posledními sedmi finalisty. Letos se však vůz české automobilky do konečného výběru neprobojoval.
Pro americkou značku je to vůbec první úspěch v této anketě. A je to i vůbec poprvé, co se její automobil dostal do finále. „Je to první elektrický jeep značky. A je to i první evropský jeep, protože Avenger byl vyvinutý v Evropě a pro Evropu,“ okomentovala výsledek šéfka Jeep Europe Antonella Bruno.
Automobilová novinka, která se v Česku zatím ještě neprodává, si světovou premiéru odbyla na říjnovém autosalonu v Paříži. Očekávání od Avengeru jsou v Jeepu velká a titul Evropského auta roku by je mohl pomoci naplnit.
„Předpokládáme, že do roku 2024 se stane nejprodávanějším modelem v našem portfoliu. Avenger je emotivní, zábavný, cool a vyčnívá z davu,“ uvedla Antonella Bruno.
Avenger díky baterii s kapacitou 54 kWh slibuje dojezd na jedno nabití přes 400 kilometrů. Ve městě pak až 550 kilometrů. Na dostatečně výkonných dobíjecích stanicích se má dát jeho baterie během 24 minut dobít z dvaceti na osmdesát procent kapacity.
Zatím je v nabídce jen s pohonem přední nápravy, byť s módem pro jízdu v terénu. Komu ale bude 156 koní málo a bude ještě toužit po pohonu všech kol, musí si počkat. V plánu je totiž i silnější verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol.
České zastoupení Jeepu cenu Avengeru zatím nezveřejnilo, ale dá se předpokládat, že se nebude příliš lišit od nabídky v Německu, kde se auto už prodává. Nejlevnější verze tam vyjde v přepočtu na 880 tisíc korun. Ta nejlépe vybavená pak mírně přesahuje cenu jednoho milionu korun.
Výsledky ankety
- Renault Austral, 163 bodů
- Subaru Solterra / Toyota bZ4X, 133 bodů