Petr Kareš jako puberťák zbožňoval Jeana-Clauda van Damma, takže trávil spoustu času zkoušením toho, jak mu jdou kopy a otočky.
V karate nebo kung-fu se ale nikdy nezdokonalil, místo toho se ještě na střední začal věnovat bojovému umění, které si z těchto a dalších asijských disciplín vyzobává jen některé prvky a ty kombinuje do stylu, ve kterém se povinně cvičí třeba vojáci české armády – musado.
„Jenže u musada mi začala chybět možnost zápasit, v tom neprobíhají žádné turnaje. Pořád trénujete a nemůžete to vlastně nikde aplikovat,“ vypráví osmatřicetiletý zápasník, co jej přivedlo nejprve k boxu a následně ke kickboxu. A dodává: „Lákal mě adrenalin.“
Petr Kareš se později stal mistrem světa v K-1 (bojové umění odvozené od kickboxu), od většiny jiných bojovníků nejen tohoto stylu se ale liší: překvapuje svým mimořádně klidným a tichým projevem, nemá ani výstřední účes, ani výrazný pěstěný vous, odnikud mu nevyčuhuje chlapácké tetování. Zkrátka Conora McGregora byste v něm hledali těžko.
Petr Kareš v michelské tělocvičně JonasGym, kde trénuje a kde se potkal i s Marpem. Foto: Michael Tomeš
Jenže k těm nejbláznivějším MMA válečníkům, kteří se v oktagonových klecích mlátí jen s minimem pravidel, má opravdu hodně blízko – patří mu česko-slovenská liga XFN. Jde o sérii stadionových večerů, při nichž spolu před tisícovkami návštěvníků zápasí bojovníci jako Karlos Vémola, Patrik Kincl nebo Makhmud Muradov. Jde o zápasníky, kteří vystupují exkluzivně na XFN akcích.
„XFN jsme spustili v roce 2016. O zápasy MMA je velký zájem. Letos jsme už měli 10 akcí a počítáme s obratem kolem 50 milionů korun. Loni to bylo 10 milionů,“ říká Petr Kareš, který sám zůstává věrný kickboxu. Už ale ne nadlouho – v březnu 2019 ukončí svou zápasnickou kariéru utkáním v letenské sportovní hale Královka.
Zatímco ve světě je hlavním promotérem MMA soubojů organizace UFC, která přiveze svou show příští rok v únoru i do Prahy, v Česku to je Karešova série XFN, kdo má největší podíl na zdejší scéně, které výrazně přibývá fanoušků. Letos už Karešovy akce navštívilo 50 tisíc lidí a na YouTube kanálu zhlédlo jejich videa 2,5 milionu diváků.
Otakar Petřina alias Marpo při tréninku na prosincový zápas. Foto: Michael Tomeš
Zlatý hřeb se přitom teprve chystá – ve čtvrtek 27. prosince se v O2 areně utkají v největším boxerském souboji posledních let (alespoň co se divácké kulisy týče) rapeři Marpo a Rytmus. Jejich zápasu, do něhož jde Čech s civilním jménem Otakar Petřina a někdejší vicemistr republiky v thaiboxu jako favorit, bude ovšem předcházet několik hodin MMA bitev jako předkrm pro plánovaných 20 tisíc příznivců.
„S Marpem se známe z tělocvičny, kde oba trénujeme. Věděl jsem už delší dobu, že přemýšlel o návratu do ringu,“ popisuje Petr Kareš, jak loni nápad na souboj vznikl. „Zároveň jsme už spolupracovali s Rytmusem na Slovensku. To on řekl, že by se chtěl utkat s Marpem,“ doplňuje Kareš.
Zkušenosti s organizací bojových večerů získal paradoxně jako funkcionář. Když se stal mistrem světa v kickboxu, začal zároveň pomáhat České unii bojových sportů s pořádáním turnajů a s reprezentací. „V roce 2015 jsem měl na starosti amatérské mistrovství světa MMA v Praze, tam jsem poznal, že to je něco, co může být i dobrý byznys,“ říká Kareš.
Někdejší mistr světa v bojové disciplíně K-1 ukončí svou sportovní kariéru příští rok na jaře. Foto: Michael Tomeš
Že to je dobrý byznys, dokládá i to, jaké má s XFN plány. Česko-slovenský trh mu začíná být malý a s kolegy by rádi vyrazili za hranice, první akce v Polsku, Rakousku a Německu se už chystají. „Můžeme být největším hráčem v regionu,“ doplňuje Kareše Filip Zikmund, který má na starosti marketing firmy, kde staví na silném důrazu na sociální sítě. Ostatně to byl on, kdo přivedl Marpa spolu s Martinou Sáblíkovou jako hlavní tváře značky Under Armour v Česku.
Velký profil rapera a boxera Marpa najdete v prosincovém vydání Forbesu. Objednat si ho můžete ZDE.
Pokud zahraniční expanze vyjde, Kareš na příští rok počítá s obratem kolem 200 milionů korun. Zatímco v Rusku nebo i v Polsku už jsou prý MMA zápasy hodně sledované, a především tam působí zavedené agentury, v německy mluvících zemích je prý pořád prostor se prosadit: „Je to největší trh v Evropě a přitom v tomhle směru tam zatím není moc velká konkurence.“