Každý si
zaslouží šťastné pondělí. To je heslo českého startupu
LutherOne, který má globální ambice. Před rokem a půl ho
založil bývalý šéf české mBank a Vodafonu Jiří Báča,
přizval další vysoce postavené manažery a spolu teď uvádějí
na trh produkt, který má jeden hlavní cíl: s pomocí
nejmodernějších technologií včetně umělé inteligence lépe
využít potenciál lidí a tím zvýšit výkon firem. To jim má ve
výsledku přinést více efektivity a pochopitelně peněz.
„Když to řeknu jednoduše, chceme dělat lidi v práci spokojenější a šťastnější. Když to řeknu složitěji, postavili jsme první skutečně technologický HR ekosystém, který je teď na trhu. Žijeme svůj sen,“ popisuje zapáleně šestačtyřicetiletý matador českých korporací, který vybral většinu svých úspor a s partou programátorů, odborníků na psychologii a big data začal vyvíjet celofiremní komunikační a řídicí systém.
Jeho součástí je například sledování nálady ve firmě v reálném čase, stálá zpětná vazba mezi pracovníky a vedením, kontinuální měření výkonu, průběžné sledování cílů a také něco jako vnitrofiremní Facebook. Současně s tím LutherOne vytváří z velkého množství dat profesní profily jednotlivých zaměstnanců. K čemu to všechno je? V ideálním případě by měly mít firmy stále dostatek informací k tomu, aby co nejlépe řídily své lidi. Včetně až devítiměsíčních predikcí toho, co se stane, a navíc s možností budoucnost změnit. A předejít tak například odchodům, výkyvům ve výkonnosti týmů nebo vyhoření konkrétních zaměstnanců. Stejně tak prý umí LutherOne vybírat ty nejvhodnější pracovníky do konkrétních pozic či projektů.
Celé to zní trochu jako sci-fi, jenže na podobná řešení už se zaměřují také giganty, jako je IBM, Microsoft či velké poradenské firmy. „My jsme ale první, kteří různé technologické nástroje a řešení propojili do jednoho ekosystému. Díky tomu máme unikátní a zcela odlišné zdroje big dat, která sbíráme průběžně a v reálném čase,“ tvrdí Jiří Báča, jenž do projektu zatím vložil nižší desítky milionů korun a teď je ve fázi jeho ostrého spuštění.
Zdaleka přitom
nemyslí jen v rámci České republiky. Spíše naopak. Zastoupení
značky LutherOne vznikají v Británii, Německu, Švýcarsku i
Rakousku a první lidi má také v Singapuru. Stejně tak se rozjela
spolupráce s velkými firmami. Forbes některá jména zná,
Báča je ale ještě nechce jednotlivě komentovat. První ocenění
za vynaložené úsilí již ovšem přišlo.
LutherOne se jako první český startup probojoval do finále soutěže Unleash World, která funguje v rámci největší konference v oboru budoucnosti práce a HR technologií. Příští týden tak bude v Paříži před šesti tisíci lidí soutěžit o objev roku, což mu pochopitelně dodává publicitu a přitahuje to také potenciální investory. Byť Jiří Báča říká, že peníze na další rozvoj teď nehledá.
„Byznysově se na to nedíváme, ale osobně mě to zaujalo jako málokterý startup a určitě ho vyzkoušíme v některých našich společnostech. Průběžně vidět, jaká je aktuální nálada a zapojení lidí ve firmě, co s ní třeba udělal určitý krok a kde hrozí nějaké těžkosti, takový nástroj by chtěl mít každý šéf. Projekt má podle mě potenciál růst po celém světě, a to na trhu, který má velikost určitě několik miliard dolarů,“ říká Jakub Čanda, investiční manažer britských fondů CVC Capital Partners a jeden z Forbes 30 pod 30, který dohlíží na region střední a východní Evropy.
Jak LutherOne konkrétně funguje? Systém je postaven ze šesti základních modulů, které spolu vzájemně komunikují, doplňují se a díky tomu jsou schopny dávat relevantní výstupy pro vedení i zaměstnance. Nejviditelnější je „Friday Six“, což je šest krátkých otázek, které každý zaměstnanec v pátek zodpoví v aplikaci. Jsou přitom personifikované a díky vyvinutému algoritmu jsou distribuovány napříč firmou tak, aby měla co nejdříve k dispozici co největší rozsah informací o tom, co se v ní děje. Pochopitelně čím více pracovníků odpovídá a čím déle je LutherOne ve společnosti nasazený, tím lepší výsledky nabízí.
Dalšími základními nástroji je možnost dávat kdykoli zpětnou vazbu spolupracovníkům i nadřízeným (lze vybrat mezi anonymní a osobní), podpora motivace přes veřejné odměňování a pochvaly nebo kontinuální management zadávání a vyhodnocování úkolů a tím i sledování výkonu jednotlivých týmů i lidí. Celý systém běží na grafickém prostředí, které nejvíc připomíná sociální sítě, což prý zaměstnance přirozeně motivuje, aby ho používali. Mohou postovat domácí fotky, stejně jako hned vidí aktuální dění ve firmě, nové cíle či personální změny.
„Na LutherOne se mi líbí nonstop feedback. Manažeři nemusejí čekat na nějaká pravidelná hodnocení, která se obvykle dělají jednou za rok, často s pochybným vyhodnocením. Naopak průběžně vidí náladu lidí a výkon firmy. Je to silný nástroj na zvyšování efektivity,“ říká bývalá šéfka Vodafonu Muriel Anton, která před několika lety vytvořila platformu Odyssey, zaměřenou na kariérní růst žen, a působí jako ambasadorka nového startupu.
Pracovníci spojení platformou si zároveň „pěstují“ své osobní profily, které skutečně vypadají trochu jako květiny složené z jednotlivých dovedností, a především z hodnocení lidí navzájem. To je má motivovat ve vlastním rozvoji. „Systém neustále podporuje lidi, aby spolu komunikovali a aby si dávali zpětnou vazbu. A tím se díky umělé inteligenci také stále učí a umějí lépe vyhodnotit problematická místa a situace v celé firmě nebo v konkrétním týmu. Jako třeba skřípající vztahy nebo pokles výkonu. Zároveň vedení nabízí konkrétní doporučení, co udělat, aby se situace zlepšila,“ doplňuje Jiří Báča, když prochází startupový open space na Václavském náměstí.
Když hovoří o tom, kam by chtěl projekt dostat, má jasno v jednom: nebude jen český. Hodlá ho rozjet po celém světě a zainteresovaný je na tom dost osobně i finančně. „Chceme vytvořit něco opravdu velkého s kořeny v Česku,“ říká muž, který se poprvé v životě posunul z postu najatého manažera do role podnikatele. A užívá si to se vším všudy.