Brát nyní na čerpacích stanicích palivo je skoro až autentickým projevem rozmařilého bonvivánství. I takhle úsměvně lze komentovat vysoké ceny za benzin a ještě vyšší za naftu. Ve skutečnosti to ovšem žádná velká legrace není.

Zcela vážně proto zaznělo obvinění z nepřiměřených marží, které si měli pumpaři účtovat na úkor českých řidičů, a stejně tak vzbudily podezření i nízké ceny u sítě stanic EuroOil, kvůli čemuž dokonce Unie nezávislých petrolejářů podala stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Než se však dostaneme k tomu, v čem byl problém a zda se někdo skutečně provinil, je potřeba říct jedno. I oponenti ve zmíněném sporu se shodnou na nepopiratelném – cena pohonných hmot vystřelila prudce nahoru v důsledku války.

„Obchod s ropou coby komoditní trh reaguje na externí vlivy a ruská invaze na Ukrajinu vyvolala paniku, přičemž nervozitu ještě zvětšuje neodhadnutelný vývoj, který může konflikt přinést. Nikdo neví, zda se z Ruska zavřou kohoutky, alternativ jsou zkrátka mraky,“ říká Marek Roll, mluvčí státní společnosti Čepro zabývající se přepravou, skladováním a prodejem ropných produktů.

Šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček doplňuje: „Vývoj ceny závisí na celé řadě okolností, které neumíme předvídat. Například – poteče k nám a do Evropy nadále ruská ropa a plyn? Pokud by byly dodávky zachovány, myslím, že by se mohly ceny časem vrátit na předválečné hodnoty.“

Cena pohonných hmot v Česku je primárně ovlivňována trhem v Rotterdamu, který podléhá náladám, obavám a spekulacím. „Válka samozřejmě obchodníky hodně vystrašila, proto ceny skokově vyletěly až k maximům kolem 9. března. Pak začaly klesat a dnes oscilují někde kolem padesáti procent nárůstu, čímž míním rozdíl mezi hodnotou před válkou a válečným maximem,“ říká Indráček.

Převedeme-li jeho slova do konkrétních cen, pak diesel, který je v současnosti dražší než benzin, atakoval před polovinou března průměrnou cenu padesát korun za litr, nyní se pohybuje plus minus na 46 korunách. Natural 95 křivku jeho cenového vývoje v podstatě kopíroval na zhruba o dvě koruny nižší hladině.

Cenu ovlivnilo logicky i to, že Evropa není v tomto ohledu soběstačná, hodně ropy se dováží z Ruska a tyhle dodávky s vypuknutím války razantně klesly.

Právě ve spojitosti s dodávkami z Ruska se vynořilo první podezření. Týkalo se maďarských čerpacích stanic MOL, které hustě pokrývají i Česko. Maďarská společnost nadále odebírala ruskou ropu Ural, která se kvůli sankcím Západu ocitla v mimořádné slevě, MOL ovšem držel v prodejních cenách krok s konkurencí, takže se vyrojily domněnky, že si přijde na až nemravné marže.

Na základě dat agentury Bloomberg upozornil na tuto skutečnost ekonom Lukáš Kovanda, MOL provozující stanice v Česku se však takovým nařčením brání.

„MOL Česká republika nakupuje většinu pohonných hmot pro své stanice v českých rafineriích. Z tohoto důvodu rafinerská marže mateřské společnosti v Maďarsku neovlivňuje ceny pohonných hmot společnosti MOL na českém trhu. Uvedené tvrzení proto považujeme za zavádějící. Kvůli situaci navíc na trhu zaznamenává vysoké rafinerské marže v současnosti většina rafinerií ve střední a východní Evropě,“ uvedl Martin Pavlíček, zodpovědný v MOL ČR za komunikaci.

Kdo krok s ostatními v cenách paliv jednu chvíli nedržel, byla společnost EuroOil. Tankující řidiči na tom vydělali, protože nakupovali o zhruba dvě až tři koruny levněji a před stanicemi se tvořily fronty.

I nedržet krok ale bylo zjevně špatně. Alespoň podle Unie nezávislých petrolejářů, kteří ve věci nestandardního chování ze strany EuroOilu, respektive mateřského Čepra, podali podnět k ÚOHS.

„Čerpací stanice EuroOil od 29. března prudce snížily své prodejní ceny a to na úroveň, za kterou nezávislé čerpací stanice ani nenakoupí,“ vysvětluje podnět Ivan Indráček.

Marek Roll z Čepra, jehož jediným akcionářem je ministerstvo financí, upozorňuje, že společnost tvorbu cen nemůže z principu komentovat, protože by to mohlo ovlivnit trh, navíc by to nyní bylo nevhodné vzhledem ke správnímu řízení ze strany ÚOHS.

Přesto nakonec krátký komentář nabídl: „Cena na trhu v Rotterdamu na začátku války vyskočila, pak šla ale dolů a my na to férově zareagovali, nic víc v tom není. Samozřejmě nevím a nemohu se vyjadřovat k tomu, proč to samé neudělali ostatní.“

Férově jsme zareagovali, nic víc v tom není.

Indráček nesouhlasí. Tvrdí, že všechny známé cenové modely, za které nezávislý trh velkoobchodně nakupoval, byly dražší než cena, za niž EuroOil prodával koncovému spotřebiteli na pumpách, a to ještě do této kalkulace nejsou zahrnuty provozní náklady.

I kdyby tomu tak ale bylo, není čistě věcí EuroOilu, za kolik bude prodávat? Podle Indráčka by to byla pravda, kdyby Čepro nebylo zároveň velkým obchodníkem s motorovými palivy, který podle jeho odhadu obsluhuje okolo čtyřiceti procent nezávislého trhu.

„Není akceptovatelné, aby subjekt v takovém postavení prodával přímým konkurentům dráž, než za kolik prodává konečným spotřebitelům na vlastních čerpacích stanicích. To vše navíc za situace, kdy dlouhodobě, již od února, tyto konkurenty omezuje v dodávkách – okamžité požadavky na dodávky mimo dlouhodobé smlouvy odmítá a zákazníkům s dlouhodobými smlouvami krátí dodávky o deset procent,“ říká Indráček.

EuroOil vzbudil dojem, že všichni, kdo prodávají dráž, zneužívají situace a jsou nenažranci.

Dodává, že EuroOil uvedl v omyl spotřebitele tím, že snížením cen, které neodpovídalo faktickému stavu věcí, stanovil v očích českých řidičů „správnou cenu“. A vzbudil tak dojem, že všichni, kdo prodávají dráž, zneužívají situace a jsou „nenažranci“.

„Když jsme stížnost podávali, netušili jsme, že půjde o třídenní příběh. Prvního dubna začal EuroOil zase významně zdražovat a vrátil se téměř na původní ceny. Pokud šlo o reakci na naši stížnost, bylo správné ji podat. Pokud to byl plán, bylo by dobré vědět, co Čepro tak radikálním snížením cen sledovalo,“ zakončuje Indráček.