Vinylové desky si u něj objednávají Madonna, Lady Gaga i U2. Teď by měli přijít gratulovat. Zdeněk Pelc, majitel společnosti GZ Media, jedničky na světovém trhu ve výrobě vinylových desek, v úterý večer vyhrál šestnáctý ročník prestižní soutěže EY Podnikatel roku. A v červnu pojede Českou republiku reprezentovat do Monte Carla.

Zdeněk Pelc má produkt, který každý zná, a co víc: poslední roky ze své fabriky ve středočeské Loděnici u Berouna bez nadsázky mění celý globální hudební trh. V loňském roce tu vyrobili 18,5 milionu vinylových desek. Letos to má být ještě o třetinu víc, přes 24 milionů kusů.

unfrozen3

Největší výrobci vinylů (odhady na začátku roku 2015).

Pelc přitom podniká v branži, nad níž počátkem devadesátých let všichni zlomili hůl. Zatímco se celý svět opájel blýskavou novinkou – cédéčky, jejichž digitální záznam zvuku považoval za dokonalý, Pelc přemýšlel. Ještě v osmdesátých letech ve firmě vyrobili 14 milionů desek, najednou to bylo sotva dvě stě nebo čtyři sta tisíc kusů. Všichni ostatní vyhazovali lisy na gramodesky do šrotu. Pelc ne. Pelc je uklidil do skladu – třeba se ještě budou hodit, třeba na náhradní díly.

A vida. Když na přelomu tisíciletí dýdžejové po celém světě sháněli někoho, kdo by jim zase vyrobil poctivou kvalitní vinylovou desku, nikdo to už neuměl. A tak Zdeněk Pelc své stroje znovu vytáhl. V roce 2005 už vyrobil čtyři miliony vinylů. A loni už víc než čtyřnásobek. Nejen DJs a znalci klasické hudby, ale i popové hvězdy se totiž začali k vinylům zase ve velkém vracet. A zákazníci za vinyly rádi platí.

pelc-dovnitr

Dnes má jeho GZ Media obrat přes 2,2 miliardy korun, provozní zisk přes půl miliardy a kromě vinylů a jejich obalů vyrábí třeba i luxusní retailové boxy, zabývá se polygrafií, v jihočeské Soběslavi před rokem otevřeli další výrobní závod, v němž vyrábějí zakázky pro švédský nábytkářský gigant Ikea. V současnosti odtud do modrožlutých obchoďáků po celé Evropě míří třeba dekorativní boxy a zásuvky do interiéru, šanony, úložné krabice a další zboží.

pelc-ilustrace

„I to je důvod, proč jsme pana Pelce vybrali jako letošního podnikatele roku. Expanduje na americký trh, stále zlepšuje své výsledky a zachoval sídlo firmy v Česku. Je to prostě dobrý příklad nejen pro ostatní podnikatele,“ říká Vlastislav Bříza, EY Podnikatel roku 2015, majitel holdingu Koh-i-noor. Bříza byl jako loňský vítěz šéfem poroty, která o Pelcově vítězství rozhodla.

Zdeněk Pelc totiž míří ještě mnohem dál. U Toronta postavil na zelené louce novou fabriku na výrobu vinylů, po další se poohlíží na jihu USA. Poptávka po jeho zboží tam už nyní přesahuje výrobní kapacity. „S Amerikou může jít letošní výroba až ke 30 milionům kusů,“ je říká Pelc v rozhovoru, který poskytl březnovému Forbesu. Na obálku se novopečený podnikatel roku vrací po třech letech. A v ještě lepší formě. Nový Forbes vychází ve čtvrtek 3. března.