I když se Facebooku finančně stále daří, má za sebou několik
nejtěžších let své existence. Ve světle údajných ruských manipulací během prezidentské
volební kampaně v roce 2016 i opakovaných skandálů ohledně porušování
soukromí se mu nedaří znovu dokázat, že si plně zaslouží důvěru víc než dvou
miliard svých uživatelů.
Firma se teď snaží napravit svou pošramocenou reputaci a opět se zaměřuje na ochranu soukromí a dat lidí, kteří síť používají. Zároveň ale plánuje agresivní výpady do segmentu finančních služeb. Poslední měsíce se neustále objevují informace, ze kterých vyplývá, že Facebook vytváří vlastní kroptyměnový systém. Měl by umožňovat platby nejen v rámci rodiny facebookových aplikací, ale i mimo ni.
Pod tajuplným označením Project Libra tak vzniká nový stablecoin, tedy měna udržující si konzistentní cenovou vazbu na zákonnou měnu, o níž se zatím interně mluví jako o GlobalCoinu. Podle zpráv BBC by měla být nová kryptoměna spuštěna ve víc než desítce zemí v prvním čtvrtletí roku 2020.
Pokud se tyto informace potvrdí, půjde o zlomový moment nejen pro Facebook, ale pro celý obor finančních služeb. Tady je to podstatné, co byste v téhle souvislosti měli vědět.
GlobalCoin nebude
druhý bitcoin
I když je GlobalCoin kryptoměna, moc společného s bitcoinem mít nebude. Jedinečnost bitcoinu spočívá v tom, že umožňuje jakýmkoli dvěma stranám směnit vzácnou digitální hodnotu bez prostředníka. Na základě informací, které jsou momentálně k dispozici, se od něj bude facebooková kryptoměna lišit minimálně ve dvou zásadních ohledech.
V první řadě půjde o stablecoin. Tento typ kryptoměny je odpovědí na vysokou volatilitu, která v posledních letech sužuje trh s kryptoměnami. Aby mohly efektivně fungovat jako měna, musí se kryptoměny obchodovat v úzkém pásmu – což se bitcoinu, etheru ani dalším hlavním kryptoměnám nedaří. Většina stablecoinů tohoto efektu dosáhne díky tomu, že jsou přímo jištěny v poměru 1:1 měnou s nuceným oběhem uloženou v bance. A ačkoli už stablecoinů existuje víc (několik z nich má dokonce tržní hodnotu přes 100 milionů dolarů), GlobalCoin má vzhledem k obrovské uživatelské základně Facebooku potenciál je zastínit.
Zadruhé GlobalCoin zřejmě nebude zcela otevřený jako bitcoin nebo ether – očekává se, že přístup k němu bude nějakým způsobem omezený. Mark Zuckerberg a další manažeři Facebooku v současnosti jednají s finančními regulátory v USA, ve Velké Británii a v dalších klíčových jurisdikcích, kterým vysvětlují svůj navrhovaný systém a snaží se zároveň vyhovět jejich regulačním požadavkům. Ty jsou pochopitelně poněkud mlhavé – už proto, že Facebook jaksi není banka. I proto má taky GlobalCoin blíž k dalším systémům založeným na interním blockchainu, jako je JPM Coin od JPMorgan, systém Signet od Signature Bank nebo program Blockchain World Wire, který spustila IBM.
GlobalCoin znovu
svede Zuckergberga dohromady s dvojčaty Winklevossovými
Čas evidentně opravdu hojí všechny rány. Jak známo (a jak zachycuje film The Social Network z roku 2010), Mark Zuckerberg a bratři Winklevossovi svedli tvrdý boj o to, kdo je vlastně skutečným tvůrcem Facebooku. Léta se zdálo nepravděpodobné, že by tihle tři mohli ještě vůbec někdy spojit síly. K překvapení mnohých se teď ale skutečně sešli k diskusi nad projektem GlobalCoinu.
Všichni zúčastnění totiž můžou na GlobalCoinu vydělat. Aby uživatelé Facebooku mohli s kryptoměnou obchodovat, je třeba vyřešit systém pro úschovu. Dvojčata provozují kryptosměnárnu Gemini a mají také bohaté zkušenosti s regulátory, což by se Zuckerbergovi náramně hodilo.
Pro Winklevossovy je zase velmi lákavá představa, že by na svou platformu přivedli systém potenciální velikosti GlobalCoinu (byť jim zvažovaná spolupráce vynesla i jistou dávku nevole od části veřejnosti, která kritizovala dřívější praktiky Facebooku). Gemini také začínají ohrožovat další velké směnárny a jejímu vlastnímu stablecoinu se příliš nedaří. Spojení by tedy mohlo být výhodné pro obě strany.
GlobalCoin je pro
Facebook z hlediska PR riskantní podnik
Mark Zuckerberg se v posledních měsících obšírně rozhovořil o technologii blockchainu, obzvlášť v souvislosti s uživatelským soukromím. Dokonce prý zvažoval myšlenku, že by přihlašovací údaje do Facebooku nahradil login založený právě na blockchainu.
Kryptokomunita nicméně Facebook a jeho plány sleduje s výhradami. Pokud GlobalCoin nakonec nebude skutečně tak decentralizovaný, jak Zuckerberg tvrdí, celý projekt nejspíš dostane nálepku samospásného PR triku. Finanční úspěch Facebooku stojí na dokonale centralizovaném vysávání dat, fotek a informací od uživatelů a následném využívání enginu na umisťování cílené reklamy. Tento postup je ovšem v příkrém rozporu s technologií blockchainu a kryptoměn – a až budoucnost ukáže, jak na celý nápad s GlobalCoinem zareagují samotní uživatelé.
To nemusí nutně znamenat, že by Zuckerberg své ódy na ochranu soukromí nemyslel upřímně. Veřejnost nicméně bude minimálně zpočátku skeptická.
GlobalCoin bude mít
co dělat, aby byl ziskový
Analytik společnosti Barclays ve zprávě, která si získala ve finanční komunitě značnou pozornost, odhadl, že vlastní kryptoměna by mohla Facebooku do roku 2021 přinést mezi třemi a 19 miliardami dolarů. To je pochopitelně nemalá suma, která představuje polovinu příjmů společnosti za rok 2017, jež pocházejí z drtivé většiny z reklamy.
Úspěch tohoto plánu ovšem není vůbec zaručen. Zatím stále nemáme jasnou odpověď na to, jak chce Facebook zařídit, aby mu z projektu kryptoměny plynuly smysluplné zisky. Obchodníky se bude snažit ke GlobalCoinu nalákat hlavně tím, že jim odpadnou vysoké poplatky, které za transakce momentálně platí Vise a Mastercardu – což zvýší ziskovost transakcí a snad potáhne příjmy. Pro Facebook to ale bude znamenat buď nutné subvence zejména v první fázi kryptosystému, nebo snížení jeho zisků z transakcí na minimum.
Pak je tu otázka, zda bude společnost chtít vyvážit ušlé příjmy objemem. V takovém případě ale Facebook bude stát před výzvou, jak toho dosáhnout bez využití dat, která dosud nashromáždil o svých uživatelích, protože to by šlo zcela proti povaze kryptosystému a zřejmě by to vedlo ke ztrátě zákazníků.
Jde o hodně
K výše zmíněnému je ovšem také třeba dodat, že Facebooku už se podobnými úskalími několikrát podařilo proplout. Zuckerberg si vysloužil masivní kritiku například za to, že společnost nasměroval především na mobilní zařízení, což znamenalo méně prostoru pro reklamu – ale ukázalo se, že šlo o jasnozřivé rozhodnutí.
Tentokrát jsou sázky ještě vyšší. A riziko také.