Když v létě roku 2017 ovládlo hnutí #MeToo Silicon Valley, cítila Alison Rosenthal, že přišel čas na změnu i pro ni. Jedna z prvních zaměstnankyň Facebooku, milovnice technologií, investorka a někdější profesionální cyklistka chtěla udělat něco, co bude bude mít skutečný dopad. Jen pořád nevěděla, co přesně by to mělo být.

Napadalo ji hodně věcí, včetně toho, že by se dala na politiku. Když si ale vzpomněla, že jí její trenér vtloukal do hlavy, aby soutěžila v tom, co umí, nechala představy o politické kariéře být a začala přemýšlet, co by mohla změnit ve světě investic, v němž se pohybuje několik posledních let.

Finální nápad jí nakonec vnukl projekt All Raise. Ten zhruba před rokem rozjela skupina investorek, které se rozhodly rozbít mužskou dominanci ve startupovém světě a dostat do něj více žen. Alison Rosenthal si díky tomu uvědomila, že lidí s dobrými podnikatelskými nápady, jež investoři přehlédnou jen proto, že nezapadají do běžných představ nadějných příjemců peněz, je mnohem víc.

A tak se zrodil Leadout Capital, venture kapitálový fond, který má k dispozici 27 milionů dolarů a který se zaměřuje na investice do startupů, jejichž zakladatelé, ať už ženy, či muži, pocházejí z takzvaně znevýhodněných prostředí nebo se lidem, kteří v nich žijí, snaží svou činností pomoci.

Alison Rosenthal (uprostřed) v době své závodní kariéry. Vlevo jede její životní partnerka Kat Carroll.

Aktuálně má za sebou už pět investic a mezi své donátory počítá například Melindu Gates nebo bývalého prezidenta Goldman Sachs Group Jona Winkelrieda. Významnou spolupracovnicí fondu je i poradkyně amerického prezidenta pro oblast technologií a bývalá viceprezidentka Googlu Megan Smith.

Vedle zaměření a osobností, které ho podporují, je na Leadout Capital zajímavá ale ještě jedna věc – vedle Alison Rosenthal v něm figuruje i několik jejích kolegů a kolegyň z Facebooku. Potvrzuje se tím jev, který je v Silicon Valley už nějakou dobu patrný: že lidé z úspěšných firem, které se vydaly na burzu nebo se k tomu chystají, mají dost vlastních peněz na to, aby se sami stali investory, a mohli tak spolurozhodovat o tom, kdo uspěje jako další. Vedle Facebooku to platí i o zaměstnancích Twitteru, Airbnb, Slacku nebo třeba Uberu.

Vydání Forbesu American Dream!

Mnoho z nich, stejně jako Alison Rosenthal, navíc představuje nový typ investorů, kterým nejde ani tak o to, aby rychle zbohatli, jako spíš o zlepšování prostředí, ve kterém se pohybují, a otvírání příležitostí co možná nejširšímu spektru podnikavců. „Zavedené systémy se mění jen těžko,“ říká k tomu Rosenthal. „A je na nás, abychom se s tím pokusili něco udělat.“

Její cesta do světa venture kapitálu přitom začala poměrně klasicky – na Wall Street. Rodačka z Connecticutu a absolventka historie na Brownově univerzitě získala v roce 1998 místo analytičky v bance Goldman Sachs a o pár let později, v době dotcom boomu, se přesunula na západní pobřeží, kde vedle práce pro private equity fond General Atlantic začala studovat na Stanfordu. Její život nabral nový směr ve chvíli, kdy si všimla, že jeden z jejích spolubydlících tráví velkou část svého volného času na webu s názvem The Facebook. Když pak na univerzitě navštívila přednášku Matta Cohlera, jednoho z tehdy nejvýznamnějších představitelů rozjíždějící se sociální sítě, bylo rozhodnuto.

Mezi prvními pěti investicemi Leadout Capital jsou čtyři byznysy, které mají v čele ženu, tři z nich jsou Latinoameričanky.

Do týmu Facebooku nastoupila v roce 2006 a patřila mezi první stovku jeho zaměstnanců. V následujících pěti letech dohlížela na rozvoj mobilního byznysu Facebooku a byla jednou z klíčových osob, které se zasadily o vznik tlačítka pro sdílení.

V této době začala také jezdit na kole. Protože se naučila využívat dobu, kdy musela čekat na brzké či pozdní hovory s klienty v jihovýchodní Asii nebo Evropě k tomu, aby trénovala, stále se zlepšovala. Dva roky pak závodila za profesionální tým TIBCO a během této doby potkala i svou budoucí manželku Kat Carroll, členku americké cyklistické reprezentace.

„Vyniknout ve sportu, zvlášť v cyklistice, která je o výdrži, vyžaduje pevnou vůli a pečlivé provedení,“ tvrdí Rosenthal. Když roce 2011 nastoupila do fondu Greylock a začala investovat do startupů, určila si jednoduché pravidlo: hledat osobnosti, které budou ke svému podnikání přistupovat stejně. A drží se toho i ve vlastním Leadout Capital.

Její nápad podporovat startupy s „netypickými“ zakladateli získal velký ohlas a Rosenthal brzy oslovila populární psycholožku a spisovatelku Angelu Duckworth, aby jí pomohla vytipovat, jaké charakterové vlastnosti by měli nadějní podnikatelé mít. Duckworth se toho ujala společně s kolegou Adamem Grantem a fondu doporučili, aby u lidí, jimž bude chtít svěřit své peníze, hledal tyto čtyři povahové rysy: pokoru, ambici, schopnost dávat a samozřejmě odhodlání.

Výsledek? Mezi prvními pěti investicemi Leadout Capital jsou čtyři byznysy, které mají v čele ženu, tři z nich jsou navíc Latinoameričanky. Pátá investice směřovala do startupu, který vedou tři muži. Vzhledem k tomu, že Leadout nemá jasně vymezeno, že bude investovat výhradně do žen, je čistě na Alison Rosenthal a jejím obchodním partnerovi Bennettu Surajatovi, aby se rozhodli, jestli podobné investice budou spíš výjimkou, nebo pravidlem.

Forbes Life 2024
Vydání Forbesu Forbes Life 2024

Alison Rosenthal není jediná, koho úsilí #MeToo a All Raise posunuly k širšímu uvažování o investicích. Ke stejné inspiraci se hlásí i další bývalá manažerka Facebooku Kelly Graziadei. Tu do světa hledání nových příležitostí nasměrovaly statistiky, z nichž vyplývá, že ženami vedené VC fondy se v Americe postarají jen o minimum investic (v roce 2018 to bylo 1,5 procenta).

Graziadei nyní pracuje společně s dalšími šesti současnými i bývalými zaměstnankyněmi Facebooku ve vlastním fondu F7 Ventures. Stejně jako Leadout Capital už realizovaly pět investic a připravují se na další. „Moje rada pro ostatní je jednoduchá, pokud vás něco zajímá, pusťte se do toho,“ říká Graziadei. „Ve Facebooku bylo všechno tak neuvěřitelné, že jsem se naučila mít velké oči. Díky tomu jsem si uvědomila, kolik je ve světě mimo Facebook velkých věcí.“ Podobně uvažuje i řada dalších investorů, kteří Facebookem prošli a nyní dávají příležitosti i těm, které venture kapitálové fondy dříve většinou přehlížely.

Kelly Graziadei

Většina startupistů a startupistek vznik této nové investorské generace pochopitelně vítá, jako například Andrea Chavez. Ředitelka firmy Pawscout, do níž nedávno investoval Leadout Capital, přitom byla vůči venture kapitálu dlouho skeptická. A není se co divit, ambiciózní Američanka mexického původu sice pochází z nízkopříjmové rodiny, i tak se jí ale podařilo vystudovat práva na Harvardu a počítačovou vědu na Stanfordu, spoluzaložit dva startupy a další řídit. Když ale začala shánět peníze pro Pawscout, který prodává na internet připojená chytrá zařízení pro psy, setkala se s odmítavými reakcemi.

Se stovkami tisíc uživatelů a tisícovkami prodaných výrobků v době svých investorských námluv byl Pawscout příliš velký pro počáteční investování a zároveň příliš malý pro pozdější kola. Jeho produkt – hardware pro majitele zvířecích mazlíčků – navíc mnoho investorů nezaujal. „Jednoduše si nás nedokázali nikam zařadit, tak nás odepsali,“ tvrdí Chavez.

S Rosenthal si ale padla do noty a obě začaly okamžitě vymýšlet, jak by investorčiny zkušenosti z Facebooku mohly Pawscoutu pomoci, a z Leadout Capital se zakrátko stala první VC firma, která startupu poskytla milion dolarů.

„Je dobře, že existují společnosti jako Leadout Capital, které se zaměřují na lidi, u  nichž se úspěch nepředpokládá. Jinak bychom možná zůstali přehlédnutí,“ přemítá Chavez. „Na druhou stranu je vlastně smutné, že je vůbec potřebujeme.“