Facebook už není jen sociální síť. Roztahuje se čím dál víc a skoro už není oblast, do které by se nepouštěl. A pokud zatím ještě nepatříte mezi miliardu lidí, která ho v současnosti používá, budete mít stále těžší se mu vyhnout.
„Facebook býval jedna modrá aplikace, která dělala spoustu různých věcí,“ říká jeho šéf Mark Zuckerberg. To je ale dávno pryč. Nyní má mnoho vlastních aplikací, z nichž ty největší získaly stovky milionů uživatelů – například WhatsApp (700 milionů), Groups (700 milionů), Messenger (600 milionů) a Instagram (300 milionů). A to není všechno, Facebook v minulých letech také nakupoval řadu technologických firem a s řadou z nich teď přichází na veřejnost.
Abyste věděli, co vás čeká – toto je svět, který momentálně Facebook ovládá. Nebo minimálně oznámil, že ho ovládnout chce:
Telefonování
Messenger čeká velká budoucnost. Vedle psaní zpráv totiž už zvládá i videohovory. Facebook ale nesází jen na něj – před časem představil samostatnou aplikaci Hello pro Androidy. Díky ní jednak uvidíte u každé osoby či firmy, která je na Facebooku, kdo vám volá (včetně fotky a pracovní pozice), a zároveň byste podle ní stejně jednoduše měli najít číslo na kohokoli, kdo je na Facebooku – dokonalá kombinace telefonního seznamu, LinkedIn a služby pro online telefonování.
Zprávy a chatování
Znáte to, e-mailové schránky se plní hromadami nesmyslných e-mailů, které nestíháte číst. Facebook nabízí jinou variantu. Má k tomu jednak svoji aplikaci WhatsApp pro mobilní klábosení a právě Messenger.
Vyndal ho z hlavní mobilní aplikace, postavil zcela samostatně a nabídl ho i ve webové podobě. Vytvořil tak vlastně takový Facebook chat bez Facebooku okolo. Messengerem si pošlete skoro všechno, nejen texty, ale i fotky a videa nebo libovolné dokumenty. Vlastně totéž, co můžete dát na svůj facebookový profil.
Na celý projekt si Mark Zuckerberg najal bývalého CEO PayPalu Davida Marcuse. A ten chce do chatování zapojit i firmy. Myslí si totiž, že je posílání si e-mailů mezi firmou a zákazníkem od základů špatně.
Zpravodajství a originální obsah
Média jsou na návštěvnosti z Facebooku závislá. Přivádí jim většinu čtenářů, často až dvě třetiny. Stačí malá změna algoritmu, podle kterého se příspěvky na Facebooku zobrazují, a serverům spadne návštěvnost na minimum.
Průměrný organický dosah se nyní pohybuje okolo 6 %. To znamená, že pokud chce firma oslovit svoji komunitu na Facebooku, povede se jí to u jednoho ze šestnácti postů. Chce-li mít lepší výsledky, musí si zaplatit. Pro Facebook ideální model.
A chcete-li ještě více čtenářů, nezbývá vám než psát/točit přímo pro Facebook. Sám to ostatně tvrdí, že se chce stát zdrojem kvalitního a seriózního obsahu. Jeho lidé proto jednají s těmi v The New York Times, BuzzFeed and National Geographic a chtějí, aby psali články jen pro Facebook. Dlouho očekávanou aplikaci Instant Articles Facebook spustil tento týden.
Denně se googlují přes 3 miliardy výrazů, ale ani na Facebooku se nevyhledává málo, a to nejde o vyhledávač. Kdy jste se naposledy dozvěděli o nějaké zprávě na Googlu?
Fotky
V generaci náctiletých už není Facebook nejsilnější sociální sítí. Je to jednoznačně Instagram. I proto ho Facebook před třemi lety koupil. A za poslední roky mu vydělává 250–400 milionů dolarů. A rychle roste i počet jeho uživatelů.
Právě na Instagramu je vidět, jak dobře Facebook nakupuje. Instagram ho stál zhruba tolik, co podobná síť Tumblr, kterou ve stejné době koupilo Yahoo. Jenže zisky Yahoo z Tumblr se odhadují jen na jednotky milionů dolarů.
Video
Nejrychleji se ale mění situace v nahrávání videí. Zatím dominantní YouTube se bude muset změnit. Proč byste si totiž nahrávali video na YouTube, když na Facebooku ho uvidí víc lidí?
Business Insider ukázal data za leden a z nich jasně vyplývá, že nejpřehrávanější videa už nejsou na YouTube, ale právě na Facebooku.
Firma navíc nedávno přidala možnost videa z Facebooku vložit na libovolný web. A vymýšlí, jak umožnit vydavatelům, aby na videích mohli co nejvíc vydělávat, třeba rozdělením zisku z reklamy.
Hlavním bonusem YouTube tak zůstává možnost si vydělat docela dobré peníze v případě, že natočíte hodně atraktivní video.
Aplikace pro zdravý životní styl
Facebook loni koupil také zajímavou aplikaci Moves, která bez dalšího příslušenství dokáže docela přesně změřit, kolik kilometrů jste který den nachodili, naběhali nebo najezdili na kole, a udělat z toho statistiky.
Kromě toho Moves hezky vizualizují na časové ose to, kde všude jste se během dne pohybovali. Facebook tak začal nepřímo konkurovat nespočtu různých fitness náramků nebo chytrým hodinkám a zároveň může časem z Moves vytěžit cenná data pro cílení reklamy.
Posílání peněz
Zjednodušit předávání peněz je zřejmě největší úkol současnosti. Tady si Facebook i Google budou brzy konkurovat. Nedávno Mark Zuckerberg odpovídal na dotazy čtenářů a možnost placení přes Messenger označil za prioritu. Google dal zase vědět, že posílat peníze půjde pomocí jeho Gmailu.
Prodej reklamy
Loni v létě koupil Facebook LiveRail a vytváří systém, kde si budou inzerenti nakupovat reklamu. Umožní jim, aby si takřka dokonale vybrali cílovou skupinu. O svých uživatelích totiž Facebook ví prakticky všechno – kde jsou, co mají rádi, kdy jsou na webu, kdy a co nakupují. Půjde v něm cílit mnohem lépe než v konkurenčních systémech – ať už Twitteru nebo Googlu.
Jay Yarrow nedávno na Business Insider napsal, že Google by se měl začít bát. „Zvenčí to vypadá, že zatímco je Facebook silnější a silnější, Google se vydal úplně špatným směrem. Zatímco Mark Zuckerberg se vrhnul na příležitosti jako mobilní reklama v aplikacích, nový videopřehrávač, monetizace Instagramu a vylepšování nových platforem WhatsApp a Messenger, šéf Googlu Larry Page se vznáší v oblacích mezi roboty a bezpilotními auty.“ A není sám, objevuje se i názor, že se Google dostal do pozice, ve které byl před pár lety Microsoft.
Před dvěma lety přitom Google vypadal jako firma, která se může stát bilionovou (v dolarech). Naopak Facebook se zdál být trochu risk. Jenže teď to je, zdá se, přesně obráceně.
Facebook jako by chtěl Googlu sebrat skoro všechno, v čem Google dominuje. Děje se to pomalu, nenápadně, ale Google se tomu moc nebrání. Místo toho se věnuje vývoji zmíněného bezpilotního auta. Samozřejmě to neznamená, že by skončil nebo mu něco podobného hrozilo.
Dál bude vydělávat a dál to bude obrovská firma – má nejen videa, vyhledávání, reklamní systém, mobilní telefony, mapy a mnoho dalšího. Jen Facebook nabral mnohem více byznysový a dravější směr a Mark Zuckerberg se nebojí investovat do drobných věcí, které mu vydělají více peněz.