Nejpopulárnější barva na internetu je… modrá. Celý web je převážně modrý. A není to myšleno jen obrazně. Na nejnavštěvovanějších internetových stránkách najdete dvakrát tolik odstínů modři než červené či žluté, a dokonce třikrát více než odstínů zelené.

Převaha modré je natolik drtivá, že v nedávné analýze barev používaných na deseti nejpopulárnějších webech musel designér Paul Hebert vyhradit speciální oddělenou kategorii pro tyrkysovou, informoval server Wired.

Čtěte také: Místo, kde mají nejvzácnější sbírku barev na světě

Hebert toužil zjistit, zda lze vyvodit nějaké závěry z barevných palet nejpopulárnějších stránek na webu. „Často bojuji s tvorbou barevných schémat, takže jsem byl zvědav, jak to dělají jiné firmy.“

Napsal tedy skript, který proskenoval 10 nejpopulárnějších stránek na internetu podle žebříčku firmy Alexa, včetně zvučných jmen typu Google, Facebook či Amazon. Skript vrátil Hebertovi kompletní seznamy barev, které jsou použity na domovských stránkách těchto stránek, a Hebert je pak proměnil v sérii vizualizací.

První série grafů je složena z barevných bloků reprezentujících každý odstín barvy, který lze najít na domovské stránce společnosti či v barevném stylu jí reprezentujících stránek. Pak následuje pár sloupcových grafů – první série shromažďuje barvy dle formátu, druhá, jejíž příklad vidíme níže, dle odstínu:

Graf

Zdroj: Paul Hebert

Nejzajímavější je ale tento vějířový graf. Vzdálenost barvy od středu kruhu značí úroveň sytosti. Čím větší plocha kruhu, tím častěji se na oněch deseti stránkách vyskytoval. Pozadí kruhu je záměrně měněno z bílé na černou, abyste mohli odhalit i světlejší barvy, které se na jasném pozadí hůře rozeznají.

WebsiteColors

Zdroj: Paul Hebert

Získaná data ale skrývají mnohá zajímavá zjištění. Například je poměrně známé, že Facebook ve svém designu využívá mnoho modré barvy. Ale také využívá překvapivé množství barev jiných – až třikrát tolik, co Google, Wikipedia nebo Baidu. Amazon na druhou stranu modrou ve svém designu skoro nepoužívá a spoléhá na širší spektrum teplejších barevných tónů. No a co se týká Yahoo, jejich barevné schéma prakticky odpovídá kaleidoskopu.

Čtěte také: 13 produktů Applu, o jejichž existenci jste neměli ani tušení

Hebert doufá, že se mu podaří jeho analýzu výhledově rozšířit na 100 – či dokonce 1000 – nejnavštěvovanějších webových stránek. V přípravě jsou také seznamy nejvíce používaných barev podle států.

„Jakmile budu mít všechna data, doufám, že tak získám odpovědi na zásadní otázky týkající se barev a designu,“ říká. „Například zda jsou barevné preference nedílnou součástí lidské přirozenosti nebo zda se mění v závislosti na kultuře a čase.“