Více volna, více loajality, více produktivity. Tohle heslo si začínají osvojovat české firmy a nabízejí lidem delší dovolenou. Neobjevují Ameriku. Vůbec první přišla s takzvanou neomezenou dovolenou americká firma Netflix. Nastolení trendu se často připisuje britskému miliardáři Richardu Bransonovi, který vyhlásil již před šesti lety ve své skupině Virgin Group taktéž neomezené volno.
„Nedržíme žádnou politiku v docházce od devíti do pěti, tak proč mít nějaké hranice, když jde o dovolenou,“ okomentoval tehdy svůj krok.
Česko patří podle statistik ve světě k zemím, kde se pracuje nejvíce dnů v roce, alespoň oficiálně. Máme méně svátků než řada evropských zemí, ve spoustě z nich je uzákoněná povinnost pěti týdnů dovolené v roce. Česko zůstává i po několika loňských diskusích v parlamentu u čtyř týdnů.
Pak je tu ale byznys, který jde vlastní cestou, protože se domnívá, že když se lidem nabídne více volna, bude to mít pozitivní efekt. „My také fungujeme v takzvaném Bransonově modelu,“ uvádí Lucie Teisler, vedoucí partnerka české pobočky Anderson Willinger, a připomíná, že ve světě, a zejména na severu Evropy, se tenhle model osvědčil.
Za vše mluví jeden lehce úsměvný příklad české pobočky nadnárodní farmaceutické firmy, která sice nechce být jmenována, její zkušenost je ale čistě pozitivní. Když totiž její šéf nastavil zaměstnancům splnit určitý finanční cíl za tři měsíce práce, slíbil jim další měsíc volna. A to byla taková motivace, že jeho lidé finanční plán ještě skoro o pětinu přeplnili.
O podobnou pozitivní motivaci se snaží i další společnosti:
Česká spořitelna
K 25 dnům volna dalších 12 slíbila svým zaměstnancům zkraje roku největší česká banka. Podle členky představenstva České spořitelny Daniely Peškové prostě přidali lidem jeden den volna z každého měsíce. Banka tak reagovala na prosby zaměstnanců o větší flexibilitu a množství home officů a také na to, že se pro její obor stále hůř hledají zaměstnanci. Doufá, že víc než sedm týdnů dovolené přiláká k práci v bance víc lidí.
Direct pojišťovna
V pojišťovně českých majitelů mají zaměstnanci nárok čerpat volno neomezeně. Respektive ke čtyřem týdnům volna si mohou brát volno, jak potřebují. Pojišťovna tvrdí, že se jí to vyplácí, protože lidé se najednou chovají zodpovědněji. Dovolenou nikdo nepřečerpává – k obvyklým čtyřem týdnům si zaměstnanci většinou berou v průměru 3,5 dne navrch. Rekordman si vybral dnů 12. Společnost přitom dbá primárně na to, aby něčí dovolená neohrozila chod týmu.
Eyelevel
Jedna z prvních firem, které v Česku na tento trend najely. Společnost navrhuje především uspořádání a designová řešení různých retailových ploch od oblečení po počítače. A razí heslo, že důležitý je výsledek, ne to, kolik času člověk stráví v práci.
SRTV, Proudly a další
Limitovat dovolenou přijde „oldschoolové“ také některým mladým technologickým firmám. K neomezené dovolené přistoupil před dvěma lety třeba původně český pracovní portál Proudly. Některé firmy a startupy už berou jako samozřejmost, že jejich zaměstnanci mohou pracovat odkudkoli a kdykoli.
„Jste pánem svého času a své práce,“ slibuje například SRTV v inzerátech na nové zaměstnance. Část firem z podobného ranku nabízí seniornějším zaměstnancům třeba sedm týdnů dovolené za rok, aby byli svěžejší a přicházeli s novými nápady.
A teď ještě malá zahraniční vsuvka. Kolem delší dovolené se v zahraničí objevuje ještě nový trend. Některé společnosti, zatím se upozorňuje hlavně na britské, nabízejí delší volno za podmínky, že na dovolenou vyrazíte třeba vlakem.
Zkrátka když se vyvarujete letadla a klasického automobilu, abyste za sebou nenechali velkou uhlíkovou stopu. Některé firmy, třeba zmiňovaná Wholegrain Digital, slibují za takových okolností minimálně dva dny k dobru ročně.