Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž jednání o investici s velkou automobilkou. Krach jednání tak firmu vystavil riziku, že jí rychle dojdou peníze na dodávky jejího modelu SUV Ocean ve Spojených státech a v Evropě, uvedla agentura Reuters.
Firma požádala o ochranu před věřiteli ve státě Delaware. Odhadovaná výše aktiv podniku je v rozmezí pět set milionů až jedna miliarda dolarů (11,5 miliardy až 23 miliard korun) a její závazky se pohybují v rozmezí sto milionů až pět set milionů dolarů.
Fisker v březnu ukončil jednání s velkou automobilkou, což jej donutilo hledat strategické možnosti, včetně restrukturalizace v rámci soudního nebo mimosoudního řízení a transakcí na kapitálových trzích. Fisker sice nejmenoval automobilku, se kterou jednal, podle Reuters ale pokročilá jednání o investici vedl s japonským Nissanem.
Americká společnost, kterou založil automobilový designér Henrik Fisker, v únoru vyjádřila pochybnosti o své schopnosti pokračovat v podnikání. Pozastavila proto investice do budoucích projektů, dokud se jí nepodaří dojednat partnerství s automobilkou.
Fisker už dříve uvedl, že sníží počet zaměstnanců zhruba o patnáct procent, protože se mu nedaří v prodeji jeho elektromobilů Ocean. Loni firma vyrobila více než deset tisíc vozů, což byla méně než čtvrtina původního odhadu, a dodala jich jen asi 4700.
Americký úřad pro bezpečnost automobilů v květnu zahájil předběžné vyšetřování některých vozů Ocean vyrobených v loňském roce. To prohloubilo potíže firmy, protože Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu tyto vozy vyšetřoval už dříve kvůli třem incidentům.
Hotovostní rezervy firmy snižoval zhoršený přístup ke kapitálu kvůli vysokým úrokových sazbám, náklady spojené s marketingem a distribucí vozů a pomalejší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo. Vyčerpání hotovostních rezerv, překážky při získávání finančních prostředků a problémy s náběhem výroby kvůli výpadkům globálního dodavatelského řetězce způsobily bankrot i jiných společností v odvětví, jako je Proterra, Lordstown a Electric Last Mile Solutions.
Krach firmy přichází v době, kdy se výrobci elektromobilů snaží přizpůsobit slabšímu odbytu v USA a v Evropě a klesající poptávce od spotřebitelů. Přestože nadšení pro elektromobily zůstává silné, téměř šedesát procent celosvětového prodeje elektromobilů v letošním roce podle odhadu agentury Bloomberg připadne na Čínu.